Conectarse al aprendizajeel uso de Twitter para aprender Biología en ESO
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1579-1513
Year of publication: 2023
Volume: 22
Issue: 1
Pages: 123-146
Type: Article
More publications in: REEC: Revista electrónica de enseñanza de las ciencias
Abstract
The use of the Communication and Information Technologies (CIT) in education centers is more and more frequent. Concurrently, the use of social media has increased extraordinarily in the last few years, especially by teenagers. However, its use with an educational purpose in Secondary Obligatory Education (ESO) has not been widely explored to date. In this work, we designed, implemented and evaluated a number of activities on the social media Twitter for Biology and Geology students in the 4th course of ESO. The results show a positive correlation between the participation level in Twitter and the academic marks of the students. This experience suggests that the rise and knowledge of social media by teenagers may be re-oriented towards the learning-teaching process in Biology, making Twitter a very interesting and innovative educational tool in the stages of Secondary Education
Bibliographic References
- Álvarez-Álvarez, C., y Pulido-Álvarez, V. (2022). Uso de redes sociales por los centros de Educación Secundaria. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 11(1).https://doi.org/10.21071/edmetic.v11i1.13237
- Amundrud, A., Smørdal, O. y Rasmussen, I. (2022). #Fact or #opinion: the educational design of a microblogging activity intended to engage students in productive interactions. Technology, Pedagogy and Education, 31:2, 199-215. https://doi.org/10.1080/1475939X.2021.1991997
- Aramendi, P., Arburua, R.M., y Buján, K. (2018). El aprendizaje basado en la indagación en la enseñanza secundaria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 109-124. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.278991
- Arruñada López, S. (2016). Aplicación de las redes sociales en la enseñanza secundaria: Facebook y Twitter. Publicaciones Didácticas, 70(1), 308-314.
- Aspden, E. J., y Thorpe, L.P. (2009). Where do you learn? Tweeting to inform learning space development. EDUCAUSE Quarterly, 32(1). https://bit.ly/3nQ0B7l
- Bista, K. (2015). Is Twitter an effective pedagogical tool in higher education? Perspectives of education graduate students. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 15(2), 83-102. https://doi.org/10.14434/josotl.v15i2.12825
- Blair, A. (2013). Democratising the Learning Process: The Use of Twitter in the Teaching of Politics and International Relations. Politics, 33(2), 135- 145. https://doi.org/10.1111/1467-9256.12008
- Cab Cordero, R. D. y Hernández Pérez, M. A. (s.f.). La importancia de las redes sociales como herramienta educativa en el Centro de Estudios Científicos y Tecnológicos no. 1, una escuela de nivel medio superior del Instituto Politécnico Nacional. Recuperado de http://ikit.org/SI2013- Papers/4795-Cab.pdf
- Camas Garrido, L., Valero Moya, A., y Vendrell Morancho, M. (2021). The Teacher-Student Relationship in the Use of Social Network Sites for Educational Purposes: A Systematic Review. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(1), 137-156. https://doi.org/10.7821/naer.2021.1.591
- Carneiro, R., Toscano, J.C., y Díaz, T. (2009). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid: Fundación Santillana. https://bit.ly/2JjyFJN
- Cheng, H.Y. (2012). Applying Twitter to EFL reading and writing in a Taiwanese college setting (tesis doctoral). Indiana State University, Terre Heute, Estados Unidos. https://bit.ly/3mTd5JQ
- Comisión Europea (2017). Informe sobre el progreso digital en Europa (EDPR) 2017: Perfil de España. Bruselas: Comisión Europea. https://bit.ly/2WOt8Ou
- Comisión Europea (2018). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones sobre el Plan de Acción de Educación Digital. Bruselas: Comisión Europea. https://bit.ly/2L087h2
- Consejo de la Unión Europea (2018). Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Bruselas: Consejo de la Unión Europea. https://bit.ly/34KTcP1
- Córdoba, F., Castelblanco, J. L., y García-Martínez, Á. (2018). Desarrollo de las habilidades cognitivo-lingüísticas en ciencias bajo la modalidad de educación virtual a distancia. Enseñanza de las Ciencias, 36(3), 163-178. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2189
- Dunlap, J.C., y Lowenthal, P.R. (2009b). Horton hears a tweet. EDUCAUSE Quarterly, 32(4). https://bit.ly/3rpAIxn
- Dunlap, J. C., y Lowenthal, P.R. (2009a). Tweeting the Night Away: Using Twitter to Enhance Social Presence. Journal of Information Systems Education, 20(2), 129-136. https://bit.ly/3hvm7Ml
- Egelandsdal, K., y Krumsvik, R. J. (2019). Clicker interventions at university lectures and the feedback gap. Nordic Journal of Digital Literacy, 14(1–2), 70–87. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2019-01-02-06
- Gagnon, K. (2015). Using Twitter in health professional education: a case study. Journal of Allied Health, 44(1), 25-33.
- Gómez, M. A., Cañas, A. M., Gutiérrez, M. S., y Martín-Díaz, M. J. (2014). Ordenadores en el aula: ¿estamos preparados los profesores? Enseñanza de las Ciencias, 32(2), 239-250. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.939
- Grosseck, G., y Holotescu, C. (17-18 de abril de 2008). Can we use Twitter for educational activities? (Comunicación). 4ª Conferencia Científica Internacional eLSE (eLearning and Software for Education). Bucarest, Rumanía. https://bit.ly/3aI3LGl
- Hennessy, C. M., Kirkpatrick, E., Smith, C.F., y Border, S. (2016). Social Media and Anatomy Education: Using Twitter to Enhance the Student Learning Experience in Anatomy. Anatomical Sciences Education, 9(6), 505- 515. https://doi.org/10.1002/ase.1610
- Huitt, W.G., y Monetti, D.M. (2017). Opennes and the Transformation of Education and Schooling. En R. S. Jhangiani, R. Biswas-Diener (Eds.), Open: The Philosophy and Practices that are Revolutionizing Education and Science (pp. 43-65). Londres: Ubiquity Press. https://doi.org/10.5334/bbc.d. License: CC-BY 4.0
- IAB Spain (2018). Estudio Anual de Redes Sociales. Madrid: IAB Spain. https://bit.ly/351vU7R
- Instituto Nacional de Estadística (2018). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Madrid: Instituto Nacional de Estadística. https://bit.ly/3nWr6YQ
- Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (INTEF) (2022). Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://intef.es/wp-content/uploads/2022/03/MRCDD_V06B_GTTA.pdf
- Junco, R., Elavsky, C.M., y Heiberger, G. (2012). Putting twitter to the test: Assessing outcomes for student collaboration, engagement and success. British Journal of Educational Technology, 44, 273-287. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01284.x
- Junco, R., Heiberger, G., y Loken, E. (2010). The effect of Twitter on college student engagement and grades. Journal of Computer Assisted Learning, 27(2), 119-132. https://doi.org/10.1111/j.1365- 2729.2010.00387.x
- Kassens-Noor, E. (2012). Twitter as a teaching practice to enhance active and informal learning in higher education: The case of sustainable tweets. Active Learning in Higher Education, 13(1), 9-21. https://doi.org/10.1177/1469787411429190
- Laparte-Campo, M. (2013). Instrumento de estudio del uso de las TIC en la práctica docente de Educación Secundaria (trabajo final de máster). Universidad Internacional de La Rioja, La Rioja, España. https://bit.ly/3nSwBaJ
- Lin, M-F.G., Hoffman, E.S., y Borengasser, C. (2013). Is social media too social for class? A case study of Twitter use. iTECH Digest, 3(2), 1-4. https://doi.org/10.1007/s11528-013-0644-2
- López-Goñi, I., Martínez-Viñas, M.J., Antón, J., Cid, V.J., Martín, A., Brown-Jaque, M., García-Lobo, J.M., Sánchez, M., Vilchez, J.I., Robledo- Mahón, T., Seder-Colomina, M., Tapia-Pinagua, S.T., Hernández De Rojas, A., Mira, A., Gallego-Parrilla, J.J., López, T.M., Maicas, S., Villalobo, E., Quindós, G., … García-Lara, J. (2016). Twitter as a Tool for Teaching and Communicating Microbiology: The #microMOOCSEM Initiative. Journal of Microbiology and Biology Education, 17(3), 492-494. https://doi.org/10.1128/jmbe.v17i3.1200
- Lovejoy, K., Waters, R.D., y Saxton, G.D. (2012). Engaging stakeholders through Twitter: How non-profit organizations are getting more out of 140 characters or less. Public Relations Review, 38, 313-318. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2012.01.005
- Montenegro, J.B. (2017). Uso e impacto de redes sociales virtuales en el desarrollo de un curso para la construcción significativa de conocimientos de Genética Mendeliana en estudiantes de educación básica secundaria. Revista de Investigación Educativa de la Escuela de Graduados en Educación, Vol 8, No 15. http://hdl.handle.net/20.500.12749/3199
- McWilliams, J., Hickey, D.T., y Hines, M.B. (2011). Using Collaborative Writing Tools for Literary Analysis: Twitter, Fan Fiction and The Crucible in the Secondary English Classroom. Journal of Media Literacy Education, 2(3), 238-245. https://bit.ly/2McGylD
- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2016). PISA 2015: Resultados Clave. París: OCDE. https://bit.ly/3nSwBrf
- Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2018). Marco de Competencia Global. Estudio PISA: Preparar a nuestros jóvenes para un mundo inclusivo y sostenible. París: OCDE. https://bit.ly/37RqD4x
- Pérez, Á. (2013). Redes Sociales y Educación. Una reflexión acerca de su uso didáctico y creativo. Creatividad y Sociedad, 21, 12-23. https://bit.ly/34Los0m
- Prendes, M. P., Montiel, F. J., y González, V. (2021). Uso de TIC por parte del profesorado de enseñanza secundaria analizado a partir del modelo de ecologías de aprendizaje: estudio de caso en la región de Murcia. Publicaciones. Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla. 51(3), 109–135. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18374
- Rideout, V. J. (2015). The Common Sense Census: Media use by tweens and teens. San Francisco: Thrive foundation for youth. https://bit.ly/37LQsCR
- Rinaldo, S. B., Tapp, S., y Laverie, D.A. (2011). Learning by Tweeting: Using Twitter as a Pedagogical Tool. Journal of Marketing Education, 33(2), 193-203. https://doi.org/10.1177/0273475311410852
- Ruiz, A., Muñoz, A., Valladolid, M. D., y Peña, J. (2019). El iPad en la Educación científica de estudiantes de Secundaria y Bachillerato. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 36, 97-114. https://doi.org/ 0.7203/DCES.36.12661.
- Sáez, J. J. (2015). La educación a través de las redes sociales: del análisis a una propuesta pedagógica (tesis doctoral). Universidad Castilla-La Mancha, Talavera de la Reina, España. https://bit.ly/3mU4Vkl
- Salen, K., Torres, R., Wolozin, L., Rufo-Tepper, R., y Shapiro, A. (2011). Quest to Learn: Developing the School for Digital Kids. Cambridge, Estados Unidos: The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation. https://bit.ly/2WLp81l
- Salmon, F. (3 de octubre de 2011). Is Twitter dominated by 0.05% of users? Reuters Blog. https://reut.rs/2WYRi9n
- Santoveña, S. (2015). ¿Debate educativo en Twitter?: el caso de los MOOC. Opción, 31(1), 671-689. https://bit.ly/2WJhKmX
- Siemens, G. (2004). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2, 3-10. https://doi.org/10.1.1.87.3793
- Torres-Diaz, J. C., Jara, D.I., y Valdiviezo, P. (2013). Integración de redes sociales y entornos virtuales de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia, 35. https://bit.ly/3aJcjgb
- Vázquez, E. (2012). Mobile learning with Twitter to improve linguistic competence at Secondary schools. The New Educational Review, 29(3), 134-147. https://bit.ly/3ptfLiX
- Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4
- Wankel, C. (2009). Management education using social media. Organization Management Journal, 6(4), 251-263. https://doi.org/1 0.1057/omj.2009.34
- Waters, R. D., y Jamal, J.Y. (2011). Tweet, tweet, tweet: A content analysis of nonprofit organizations’ Twitter updates. Public Relations Review, 37, 321-324. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.03.002