Alliteratio, onomatopoeia and imitative harmonyDifferentiation and conceptual frontiers

  1. Salvador-Gimeno, Marina
Journal:
Cuadernos de filología clásica: Estudios latinos

ISSN: 1131-9062

Year of publication: 2022

Volume: 42

Issue: 2

Pages: 171-185

Type: Article

DOI: 10.5209/CFCL.85038 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de filología clásica: Estudios latinos

Abstract

Our aim in the following pages is to clarify the confusion existing between the concepts of alliteration, onomatopoeia and imitative harmony, which are currently used without rigour. In fact, the differences between onomatopoeia and imitative harmony have now become dimmed (and blurred). They have been reduced to the category of function, having become specific manifestations of alliteration, a resource to which an iconic/expressive purpose has been wrongly attributed. The incorrect synonymy between alliteration, onomatopoeia and imitative harmony is also reflected in practice, where it is possible to observe the indiscriminate use of the three terms. An important factor to take into account in the incorrect identification of these techniques is the subjectivity of scholars, who, in our view, tend to attribute an iconic/expressive value to purely rhythmic sound repetitions. Given this, we call for rigour and objectivity from scholars to avoid confusions of this type

Bibliographic References

  • Abrams, M. H. and Harpham, G. G. (201411[1957]), Glossary of Literary Terms, Stamford, Cengage Learning.
  • Adams, J. N. and Mayer, R. G. (eds.) (1999), Aspects of the language of Latin Poetry (New York: Oxford University Press).
  • Albornoz, V. D. (2006) «Sonitu et sensu. Analysis of sound as meaning effect creator in Lucretius, De Rerum natura v 925-1027», Praesentia 7, 1-16.
  • Álvarez Pedrosa, J. A. (1994), «La aliteración como recurso poético en las lenguas indoeuropeas», CFC (G) 4, 189-204.
  • Auger, P. (2010), The Anthem Dictionary of Literary Terms and Theory, Londres, Anthem Press.
  • Azaustre, A. and Casas, J. (1997), Manual de Retórica española, Barcelona, Ariel Letras.
  • Bacry, P. (1992), Les figures de style et autres procédés stylistiques, París, Belin.
  • Barchiesi, M. (1962), Nevio epico: storia interpretazione edizione critica dei frammenti del primo epos latino, Padua, CEDAM.
  • Baron, A. (1853), De la rhétorique, ou De la composition oratoire et littéraire, Bruselas, Alexandre Jamar.
  • Beristáin, H. (19957[1985]), Diccionario de retórica y poética, México, Editorial Porrúa.
  • Bussolino, C. (2006), Glossario di retorica, metrica e narratología, Milán, Alpha Test.
  • Canton, M. (2021), Metrica [online], available in:
  • «https://books.google.es/books?id=4fcEEAAAQBAJ&pg» [05.06.2021].
  • Casas, L. A. (2001), «Luis Mario: poeta en verso y poeta en prosa», Círculo: publicación del Círculo de Cultura Panamericano 30, 51-56.
  • Ceccarelli, L. (1986), L’allitterazione a vocale interposta variabile in Virgilio, Aquila-Roma, Japadre editore.
  • Cejador y Frauca, J. (1902), «El lenguaje instintivo del hombre: la onomatopeya y armonía imitativa”, in Los gérmenes del lenguaje: Estudio fisiológico y psicológico de las voces del lenguaje como base para la investigación de sus orígenes. II», Bilbao, Sociedad de Artes Gráficas, 269-280.
  • Cordier. A. (1939), L’allitération latine. Le procédé dans l’Énéide de Virgile, París, Libraire Philosophique J.Vrin.
  • Cristóbal López, V. (1992), «Introducción», in J. de Echave-Sustaeta (ed.), Virgilio. Eneida, Madrid, Gredos, 11-130.
  • Cuddon, J.A. (2001), Diccionario de Teoría y Crítica Literarias A/L, Buenos Aires, Editorial Docencia Agüero.
  • Damon, C. and Farrell, J. (2020), Ennius'Annals: poetry and History, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Dictionnaire de L’Académie Française [online], available in «https://www.dictionnaire-academie.fr/» [31/05/2021]
  • Enciclopedia Treccani [online], available in:
  • «https://www.treccani.it/vocabolario/ricerca/enciclopedia-treccani/» [05.06.2021]
  • Estébanez Calderón, D. (1999), Diccionario de términos literarios, Madrid, Alianza Editorial.
  • Evans, W. J. (1921), Adlitteratio Latina, Londres, Williams and Norgate.
  • Facchini Tosi, Cl. (2000), Euphonia. Studi di fonostilistica (Virgilio Orazio Apuleio), Bolonia, Pàtron Editore.
  • Ferrarino, P. (1938), «L’allitterazione», RAIB 4, 93-168.
  • Flaxman (ed.) (1817), Le principali cose appartenenti alla Divina commedia, cioè il rimario ne suoi versi intieri, Roma, Stamperia de Romanis.
  • Gaisser, J.H. (ed.) (2020), Giovanni Gioviano Pontano. Dialogues: Actius (Cambridge – Londres, The I Tatti Renaissance Library.
  • Gitlitz, D.M. (1973), «Hacia una definición empírica de la aliteración», Nueva Revista de Filología Hispánica 22.1, 85-90.
  • González Martínez, D. (1991), «Fonosimbolismo y aliteración: Francisco de Aldana frente a la palabra poética», Scriptura 6-7, 41-50.
  • Gonzalo Maeso, D. (1968), «La onomatopeya o armonía imitativa en Virgilio», in Actas del III Congreso Español de Estudios Clásicos (Madrid, 28 de marzo-1 abril de 1966), Madrid, Sociedad Española de Estudios Clásicos, vol. II, 334-341.
  • Gransden, K. W. (ed.), (1976), Virgil. Aeneid VIII, Cambridge, Cambridge University Press.
  • Greenberg, N. A. (1980), «Aspects of Alliteration: a statistical study», Latomus 39, 585-611.
  • Greenough, J. B. (1884), Last six books of the Aeneid, and the Georgics II, Boston, Ginn, Heath & Co.
  • Grilli, A. (1962), Studi enniani, Brescia, Paideia.
  • Herescu, N. I. (1960), La poésie latine: étude des structures phoniques, París, Les Belles Lettres.
  • Hernández Vista, E. (1968), «La aliteración en Virgilio: una definición estilística», en Actas del III Congreso Español de Estudios Clásicos, Madrid, Sociedad Española de Estudios Clásicos, vol. II, 342-349.
  • Keil, H (ed.) (1857), Grammatici Latini I, Leipzig, Teubner.
  • Keil, H (ed.), (1864), Grammatici Latini IV, Leipzig, Teubner.
  • Keil, H (ed.), (1868), Grammatici Latini V, Leipzig, Teubner.
  • Keil, H (ed.), (1874), Grammatici Latini VI, Leipzig, Teubner.
  • Keller, O. (1896), «Allitteration», in Zur lateinischen Sprachgeschichte: grammatische, Leipzig, Teubner, 1-72.
  • Lázaro Carreter, F. (1962), Diccionario de Términos filológicos, Madrid, Gredos.
  • Lugaresi, M. (1944), «La poesía lírica: los poëtae Noui», REC 1, 141-177.
  • Lugones, L. (1999), Obras completas de Leopoldo Lugones: la misión del escritor; el ideal caballeresco II, Buenos Aires, Ediciones Pasco.
  • Luque Moreno, J. (1983), «Una lectura de la Bucólica cuarta», Estudios de Filología latina 3, 65-68.
  • Maldonado de Guevara, F. (1965), «Knittelvers ‘verso nudoso’», Revista de Filología Española 48, 39-59.
  • Marchese, A. and Forradellas, J. (2013), Diccionario de Retórica, Crítica y Terminología literaria, Barcelona, Ariel.
  • Margolin, J. C. (1992), «Alliteration», in G. Ueding (ed.), Historisches Wörterbuch der Rhetorik, Tübingen, Max Niemeyer Verlag, 406-413.
  • Marouzeau, J. (1933), Lexique de la terminologie linguistique, París, Libraire orientaliste Paul Geuthner.
  • Marouzeau, J. (1935), Traité de stylistique appliquée au latin, París, Les Belles Lettres.
  • Martínez Conesa, J. A. (1972), Figuras estilísticas aplicadas al griego y al latín: manual práctico para el comentario de textos literarios, Valencia, Editorial Bello.
  • Mateo, M. A. (ed.) (1990), Rafael Alberti, Antología comentada (poesía) II, Madrid, Ediciones de la Torre.
  • Mayoral, J. A. (2005), Teoría de la literatura y literatura comparada: Figuras retóricas, Madrid, Síntesis.
  • Meillet, A. (1973), Historia de la lengua latina, Reus, Ediciones Avesta.
  • Muller de Inda, C. and Gladis Villalba, D. (1983), «El ritmo y el simbolismo de los sonidos en la pintura invernal de Hesíodo y Virgilio», Cuadernos de literatura: Revistas de Estudios Lingüísticos y Literarios 2, 45-58.
  • Naeke, A. F. (1829), «De alliteration sermonis Latini», RhM 3, 324-418.
  • Navarro Antolín, F. (ed.) (2020), «Comentario filológico», in José Mariano de Iturriaga, S. J. Californiada: Épica Sagrada y propaganda jesuítica en Nueva España (1749), Huelva, Universidad de Huelva, 139-248.
  • Oroz Reta, J. (1990), Virgilio. Vida, obras y fortuna, Salamanca, Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Palacios Martín, A. (1983), «Consideraciones acerca de la enclítica -que en Metamorfosis de Ovidio», Anuario de Estudios Filológicos 6, 171-190.
  • Peck, T. (1884), «Alliteration in Latin», TAPhA 15, 58-65.
  • Pendergast, S. and Pendergast, T. (2003), Reference Guide to World Literature: Authors, Michigan, St. James Press.
  • Pérez-Rioja, J. A (1967). Estilística. Comentario de textos y redacción: teoría y ejercicios prácticos, Bilbao, Ediciones Liber.
  • Platas Tasende, A. M. (2000), Diccionario de términos literarios, Madrid, Espasa.
  • Pomeroy, A. J. (1999), «A man at a spring: Horace, Odes 1.1», in W. Scovil Anderson (ed.), Why Horace? A collection of interpretations, Wauconda, Bolchazy-Carducci, 1-19.
  • Pypłacz, J. (2017), «Seneca and synaesthesia. The sensory aspect of the tragedies», SPhP 27.1, 69-82.
  • RAE [online], available in: «https://www.rae.es/» [31/05/2021]
  • Rivarola, J. L. (1991), Signos y significados: ensayos de semántica lingüística, Perú, Pontificia Universidad Católica del Perú, Fondo Editorial.
  • Rivero García, L.; Estévez Sola, J. A.; Librán Moreno, M. and Ramírez de Verger, A. (eds.) (2009), Virgilio. Eneida I-III, Madrid, Alma Mater.
  • Rodríguez Guzmán, J.P. (2005), «El texto literario», in Gramática gráfica al juampedrino modo, Jaén, Carena.
  • Ronconi, A. (1939), «Allitterazione e ritmo», SIFC 15, 297-321.
  • Salvador-Gimeno, M. (in press), «Alliteration as a rhythmic device in Latin literature: General clarifications and proposal for a new vertical variant, alliteration before or after the caesura», Studia Metrica et Poetica.
  • Salvador-Gimeno, M. (in press), «in primis et ultimis locis… in mediis quoque (Pontano’s Actius 49): the limits of alliteration», Myrtia.
  • Stoll, E. (1940), «Poetic alliteration», Modern Language notes 55, 388-390.
  • Stott, J. C.; Raymond, E.J. and Bowers, R. (1993), The HBJ Anthology of Literature, Toronto, Harcourt Brace Jovanovich Canada.
  • Timpanaro, S. and Narducci, E. (2005), Contributi di filología greca e latina, Florencia, Università degli studi di Firenze.
  • Traglia, A. (ed.) (1986), Poeti latini arcaici I: Livio Andronico, Nevio, Ennio, Turín, Unione Tipografico-Editrice Torinese.
  • Valesio, P. (1967), Strutture dell’allitterazione. Grammatica, retorica e folklore verbal, Bolonia, Zanichelli.
  • Wales, K. (20143 [1990]), A dictionary of Stylistics, Londres – Nueva York, Taylor & Francis Group.
  • Wight Duff, J. (1960), A Literary History of Rome: From the origins to the close of the Golden Age, Londres, E. Benn.
  • Wilstach, J. A. (1884), The Works of Virgil II, Boston, Cambridge University Press