Protocolo transdiagnóstico PsicAP de entrenamiento cognitivo-conductual en grupo para trastornos emocionales

  1. ANTONIO CANO-VINDEL 1
  2. PALOMA RUIZ-RODRÍGUEZ 2
  3. ROGER MUÑOZ-NAVARRO 3
  4. LEONARDO A.MEDRANO 4
  5. JUAN A.MORIANA 5
  6. ELIANA M.MORENO 5
  7. MARIO GÁLVEZ-LARA 5
  8. FRANCISCO J.JURADO-GONZÁLEZ 5
  9. ÁNGEL AGUILERA-MARTÍN 5
  10. SARA BARRIO-MARTÍNEZ 1
  11. MAIDER PRIETO-VILA 1
  12. MARÍA CARPALLO-GONZÁLEZ 1
  13. LUCIANA S.MORETTI 4
  14. ZOILO E.GARCÍA-BATISTA 6
  15. AMADOR PRIEDE 7
  16. CÉSAR GONZÁLEZ-BLANCH 8
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
  2. 2 Servicio Madrileño de Salud, España
  3. 3 Universidad de Valencia, España
  4. 4 Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
  5. 5 Universidad de Córdoba, España
  6. 6 Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra, República Dominicana
  7. 7 Hospital de Laredo. IDIVAL. Cantabria, España
  8. 8 Hospital Universitario “Marqués de Valdecilla”-IDIVAL, Cantabria, España
Revista:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Any de publicació: 2022

Títol de l'exemplar: Protocolo Unificado

Volum: 19

Número: 2

Pàgines: 81-96

Tipus: Article

DOI: 10.5944/AP.19.2.37005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Acción psicológica

Resum

Anxiety disorders and depression are highly prevalent today. The PsicAP clinical trial showed that adding 7 sessions of group cognitive-behavioural training with a transdiagnostic approach to the usual treatment of emotional disorders in adult primary care patients increased efficacy and cost-effectiveness in reducing symptom levels, reduced disability and improved quality of life. In this work, these sevensessions of the PsicAP protocol of transdiagnostic treatment are described, aimed at intervening on the factors common to the different disorders: cognitive distortions and emotional regulation strategies. It is an intervention based on learning through psychoeducation, cognitive restructuring, relaxation, behavioural techniques and relapse prevention. It concludes by arguing about the usefulness of this protocol to reduce the gap between research and clinical practice, something necessary in today's society.

Referències bibliogràfiques

  • Abravanel, B. T., & Sinha, R. (2015). Emotion Dysregulation mediates the Relationship between Lifetime Cumulative Adversity and Depressive Symptomatology. Journal of Psychiatric Research, 61, 89–96. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2014.11.012
  • Aguado-Aguilar, L. (2001). Aprendizaje y memoria [Learning and Memory]. Revista de Neurología, 32(04), 373–381. https://doi.org/10.33588/rn.3204.2000154
  • Aguilera-Martín, Á., Gálvez-Lara, M., Cuadrado, F., Moreno, E., García-Torres, F., Venceslá, J. F., Corpas, J., Jurado-González, F. J., Muñoz-Navarro, R., González-Blanch, C., Ruiz-Rodríguez, P., Barrio-Martínez, S., Prieto-Vila, M., Carpallo-González, M., Cano-Vindel, A. y Moriana, J. A. (2022). Cost-effectiveness and Cost-utility Evaluation of Individual vs. Group Transdiagnostic Psychological Treatment for Emotional Disorders in Primary Care (PsicAP-Costs): A Multicentre Randomized Controlled Trial Protocol. BMC Psychiatry, 22(1), 1–15. https://doi.org/10.1186/S12888-022-03726-4
  • Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S. y Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation Strategies across Psychopathology: A Meta-Analytic Review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217–237. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2009.11.004
  • Borsboom, D., Cramer, A. O. J., Schmittmann, V. D., Epskamp, S. y Waldorp, L. J. (2011). The Small World of Psychopathology. PLoS ONE, 6(11), Artículo e27407. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0027407
  • Calero-Elvira, A., Guerrero-Escagedo, M. C., González-Linaza, L. y Martínez-Sánchez, N. (2021). Atención psicológica pre- y pospandemia en la clínica universitaria del CPA-UAM [Pre- and post-Pandemic Psychological Treatment at the University Clinic of CPA-UAM]. Escritos de Psicología - Psychological Writings, 14(2), 120–133. https://doi.org/10.24310/ESPSIESCPSI.V14I2.13616
  • Calero Elvira, A., De la Torre Martí, M., Pardo Cebrián, R. y Santacreu Ivars, M. (2018). Características de la asistencia psicológica en el contexto universitario: la Clínica Universitaria de la UAM [Characteristics of the Psychological Assistance in The University Context: The UAM University Clinic]. Análisis y Modificación de Conducta, 44(169–70), 37–50. https://doi.org/10.33776/AMC.V44I169-70.3378
  • Cano-Vindel, A. (2003). Desarrollos actuales en el estudio del control emocional [New Developments in the Study of Emotional Control]. Ansiedad y Estrés, 9, 203–229.
  • Cano-Vindel, A. (2011a). Los desórdenes emocionales en Atención Primaria [Emotional Disorders in Primary Care]. Ansiedad y Estrés, 17(1), 75–97.
  • Cano-Vindel, A. (2011b). Bases Teóricas y Apoyo Empírico de la Intervención Psicológica Sobre Los Desórdenes Emocionales en Atención Primaria. Una Actualización [Theoretical and empirically supported psychological interventions for emotional disorders in primary care: An update]. Ansiedad y Estrés, 17(2–3), 157–184.
  • Cano‐Vindel, A. (2021). El estrés y la ansiedad. Cómo resolver las alteraciones emocionales. Prisa Noticias Colecciones y EMSE EDAPP.
  • Cano-Vindel, A., Dongil-Collado, E., Salguero, J. M. y Wood, C. M. (2011). Intervención cognitivo-conductual en los trastornos de ansiedad: una actualización [Cognitive-Behavioral Intervention for Anxiety Disorders: An Update]. Informació Psicològica, 102, 4–27.
  • Cano-Vindel, A., Muñoz-Navarro, R., Moriana, J. A., Ruiz-Rodríguez, P., Medrano, L. A. y González-Blanch, C. (2021). Transdiagnostic Group Cognitive Behavioural Therapy for Emotional Disorders in Primary Care: The Results of the PsicAP Randomized Controlled Trial. Psychological Medicine, 52(15), 3336–3348. https://doi.org/10.1017/S0033291720005498
  • Cano-Vindel, A., Pellejero, M., Ferrer, M. A., Iruarrizaga, I. y Zuazo, A. (2000). Aspectos cognitivos, emocionales, genéticos y diferenciales de la timidez [Cognitive, Emotional, Genetic and Differential Facets of Shyness]. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 3(4).
  • Cano-Vindel, A., Ruiz-Rodríguez, P., Moriana, J. A., Medrano, L. A., González-Blanch, C., Aguirre, E. y Muñoz-Navarro, R. (2022). Improving Access to Psychological Therapies in Spain: From IAPT to PsicAP. Psicothema, 34(1), 18–24. https://doi.org/10.7334/PSICOTHEMA2021.113
  • Centro de Investigaciones Sociológicas. (2021). Encuesta sobre la salud mental de los españoles durante la pandemia de la COVID-19. Estudio no 3312. http://datos.cis.es/pdf/Es3312sdMT_A.pdf
  • Clark, D. (2018). Realizing the Mass Public Benefit of Evidence-Based Psychological Therapies: The IAPT Program. Annual Review of Clinical Psychology, 14, 159–183. https://doi.org/10.1146/ANNUREV-CLINPSY-050817-084833
  • Codony, M., Alonso, J., Almansa, J., Vilagut, G., Domingo, A., Pinto-Meza, A., Fernandez, A., Usall, J., Dolz, M. y Haro, J. M. (2007). Mental health care use in the Spanish general populations. Results of the ESEMeD-Spain study. Actas Españolas de Psiquiatría, 35(2), 21–28.
  • Cordero-Andrés, P., González-Blanch, C., Umaran-Alfageme, O., Muñoz-Navarro, R., Ruíz-Rodríguez, P., Medrano, L. A., Hernández-de Hita, F., Pérez-Poo, T. y Cano-Vindel, A. (2017). Tratamiento psicológico de los trastornos emocionales en atención primaria: fundamentos teóricos y empíricos del estudio PsicAP. Ansiedad y Estrés, 23(2–3), 91–98. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2017.10.004
  • Eysenck, M. W. (2003). Applied Cognitive Psychology: Implications of Cognitive Psychology for Clinical Psychology and Psychotherapy. Ansiedad y Estrés, 9(2–3), 255–270.
  • Fonseca-Pedrero, E., Pérez-Álvarez, M., Al-Halabí, S., Inchausti, F., López-Navarro, E. R., Muñiz, J., Lucas-Molina, B., Pérez-Albéniz, A., Baños Rivera, R., Cano-Vindel, A., Gimeno-Peón, A., Prado-Abril, J., González-Menéndez, A., Valero, A. V, Priede, A., González-Blanch, C., Ruiz-Rodríguez, P., Moriana, J. A., Gómez, L. E., … Montoya-Castilla, I. (2021). Empirically Supported Psychological Treatments for Children and Adolescents: State of the Art. Psicothema, 33(3), 386–398. https://doi.org/10.7334/psicothema2021.56
  • Fonseca-Pedrero, E., Pérez-Álvarez, M., Al-Halabí, S., Inchausti, F., Muñiz, J., López-Navarro, E., Pérez de Albéniz, A., Lucas Molina, B., Debbané, M., Bobes-Bascarán, M. T., Gimeno-Peón, A., Prado-Abril, J., Fernández-Álvarez, J., Rodríguez-Testal, J. F., González Pando, D., Díez-Gómez, A., García Montes, J. M., García-Cerdán, L., Osma, J., … Marrero, R. J. (2021). Evidence-Based Psychological Treatments for Adults: A Selective Review. Psicothema, 33(2), 188–197. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.426
  • González-Blanch, C., Cano-Vindel, A., Ruiz-Rodríguez, P., Barrio-Martínez, S. y Priede-Díaz, A. (2021). Tratamientos psicológicos para los trastornos de ansiedad. En E. Fonseca-Pedrero (Ed.), Manual de tratamientos psicológicos: adultos (pp. 367–391). Pirámide.
  • González-Blanch, C., Muñoz-Navarro, R., Medrano, L. A., Moriana, J. A., Ruiz-Rodríguez, P. y Cano-Vindel, A. (2021). Moderators and Predictors of Treatment Outcome in Transdiagnostic Group Cognitive-Behavioral Therapy for Primary Care Patients with Emotional Disorders. Depression and Anxiety, 38(7), 757–767. https://doi.org/10.1002/da.23164
  • González-Blanch, C., Umaran-Alfageme, O., Cordero-Andrés, P., Muñoz-Navarro, R., Ruiz-Rodríguez, P., Medrano, L. A., Ruiz-Torres, M., Dongil Collado, E. y Cano-Vindel, A. (2018). Tratamiento psicológico de los trastornos emocionales en Atención Primaria: el manual de tratamiento transdiagnóstico del estudio PsicAP. Ansiedad y Estrés, 24(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2017.10.005
  • Gross, J. J. (1998). Antecedent- and Response-Focused Emotion Regulation: Divergent Consequences for Experience, Expression, and Physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1), 224–237.
  • Hofmann, S. G. (2014). Toward a Cognitive-Behavioral Classification System for Mental Disorders. Behavior Therapy, 45(4), 576–587. https://doi.org/10.1016/j.beth.2014.03.001
  • Hofmann, S. G., Asnaani, A., Vonk, I. J. J., Sawyer, A. T. y Fang, A. (2012). The Efficacy of Cognitive Behavioral Therapy: A Review of Meta-analyses. Cognitive Therapy and Research, 36(5), 427–440. https://doi.org/10.1007/s10608-012-9476-1
  • Kovess-Masfety, V., Alonso, J., Brugha, T. S., Angermeyer, M. C., Haro, M.D., J. M., Sevilla-Dedieu, C., y ESEMeD/MHEDEA 2000 investigators. (2007). Differences in Lifetime Use of Services for Mental Health Problems in Six European Countries. Psychiatric Services, 58(2), 213–220. https://doi.org/10.1176/ps.2007.58.2.213
  • Kroenke, K., Spitzer, R. L. y Williams, J. B. (2001). The PHQ-9: Validity of a Brief Depression Severity Measure. Journal of General Internal Medicine, 16(9), 606–613. https://doi.org/10.1046/j.1525-1497.2001.016009606.x
  • Ministerio de Sanidad. (2020). Bienestar Emocional - ¿Cómo encontrarme mejor? - Técnicas de relajación - El entrenamiento en relajación. https://bemocion.sanidad.gob.es/comoEncontrarmeMejor/tecnicasRelajacion/entrenamientoRelajacion/home.htm
  • Miu, A. C., Szentágotai-Tătar, A., Balázsi, R., Nechita, D., Bunea, I. y Pollak, S. D. (2022). Emotion Regulation as Mediator between Childhood Adversity and Psychopathology: A Meta-analysis. Clinical Psychology Review, 93, Artículo 102141. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2022.102141
  • Muñoz-Navarro, R., Cano-Vindel, A., Ruiz-Rodríguez, P., Medrano, L. A., González-Blanch, C., Moriana, J. A., Capafons Bonet, A. y Dongil-Collado, E. (2017). Modelo jerárquico de diagnóstico y derivación de los trastornos mentales comunes en centros de atención primaria. PsicAP [Diagnostic and referral hierarchical model of common mental disorders in PC centers. The PsicAP approach]. Ansiedad y Estrés, 23(2–3), 124–129. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2017.10.002
  • Muñoz-Navarro, R., Malonda, E., Llorca-Mestre, A., Vindel, A. C. y Fernández-Berrocal, P. (2021). Worry about COVID-19 Contagion and General Anxiety: Moderation and Mediation Effects of Cognitive Emotion Regulation. Journal of Psychiatric Research, 137, 311–318. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2021.03.004
  • Muñoz-Navarro, R., Medrano, L. A., Limonero, J. T., González-Blanch, C., Moriana, J. A., Ruiz-Rodríguez, P. y Cano-Vindel, A. (2022). The Mediating Role of Emotion Regulation in Transdiagnostic Cognitive Behavioural Therapy for Emotional Disorders in Primary Care: Secondary Analyses of the PsicAP Randomized Controlled Trial. Journal of Affective Disorders, 303, 206–215. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.01.029
  • Myers, K. M. y Davis, M. (2007). Mechanisms of fear extinction. Molecular Psychiatry, 12(2), 120–150. https://doi.org/10.1038/SJ.MP.4001939
  • Newby, J. M., McKinnon, A., Kuyken, W., Gilbody, S. y Dalgleish, T. (2015). Systematic Review and Meta-analysis of Transdiagnostic Psychological Treatments for Anxiety and Depressive Disorders in Adulthood. Clinical Psychology Review, 40, 91–110. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2015.06.002
  • NICE. (2011). Common Mental Health Disorders: Identification and Pathways to Care. Clinical guideline [CG123]. NICE. British Psychological Society. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92266/
  • Priede-Díaz, A., Cano-Vindel, A., González-Blanch, C., Ruiz-Rodríguez, P. y Moriana, J. A. (2021). Enfoque transdiagnóstico en el tratamiento psicológico de niños y adolescentes. En E. Fonseca-Pedrero (Ed.), Manual de tratamientos psicológicos: infancia y adolescencia (pp. 117–141). Pirámide.
  • Rachman, S. (1977). The Conditioning Theory of Fear Acquisition: A critical Examination. Behaviour Research and Therapy, 15(5), 375–387. https://doi.org/10.1016/0005-7967(77)90041-9
  • Ruiz-Rodríguez, P., Cano-Vindel, A., Muñoz Navarro, R., Medrano, L., Moriana, J. A., Buiza Aguado, C., Jiménez Cabré, G. y González-Blanch, C. (2017). Impacto económico y carga de los trastornos mentales comunes en España: una revisión sistemática y crítica [A Systematic Review and Critique of the Economic Impact and Burden of Common Mental Disorders in SPAIN]. Ansiedad y Estrés, 23(2–3), 118–123. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2017.10.003
  • Sánchez Meca, J., Olivares Rodríguez, J. y Rosa Alcázar, A. I. (1999). Eficacia de las intervenciones conductuales en problemas de ansiedad en España. Psicología Conductual, 7(2), 283–300.
  • Schäfer, J. Ö., Naumann, E., Holmes, E. A., Tuschen-Caffier, B. y Samson, A. C. (2017). Emotion Regulation Strategies in Depressive and Anxiety Symptoms in Youth: A Meta-Analytic Review. Journal of Youth and Adolescence, 46(2), 261–276. https://doi.org/10.1007/S10964-016-0585-0
  • Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B. W. y Löwe, B. (2006). A Brief Measure for Assessing Generalized Anxiety Disorder: The GAD-7. Archives of Internal Medicine, 166(10), 1092–1097. https://doi.org/10.1001/archinte.166.10.1092
  • Staats, A. W. y Eifert, G. H. (1990). The Paradigmatic Behaviorism Theory of Emotions Basis for Unification. Clinical Psychology Review, 10(5), 539–566. https://doi.org/10.1016/0272-7358(90)90096-S
  • Stratton, E., Lampit, A., Choi, I., Calvo, R. A., Harvey, S. B. y Glozier, N. (2017). Effectiveness of eHealth Interventions for Reducing Mental Health Conditions in Employees: A Systematic Review and Meta-analysis. PLOS ONE, 12(12), Artículo e0189904. https://doi.org/10.1371/JOURNAL.PONE.0189904
  • Vázquez, J. (2019, abril). Modelo de atención a la salud mental en AP en Madrid. Nuevos Modelos de Atención de La Salud Mental En Atención Primaria. https://eventos.uam.es/31608