The role of space in Spanish television fiction. The Antidisturbios Case (Movistar+, 2020)
- 1 Univ. Complutense de Madrid
ISSN: 2386-7876
Año de publicación: 2023
Volumen: 36
Número: 2
Páginas: 1-15
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society
Resumen
The main objective of this research was to analyse the spatial representation constructed in the fiction TV series Antidisturbios (Riot Police) (Movistar+, 2020). It sought to look at how space is constructed in the narrative, consider the role it plays in it, and assess whether space reflects a specific sense of location related to Spanish identity. A methodology based on textual analysis was used, with emphasis on spatial representation. An analysis tool was applied to evaluate a variety of scenes from the series. The analysis found that narrative space was of crucial importance for the background of the story and that Madrid played a prominent role in the narrative. Antidisturbios portrays a city that represents the symbolic centre of the Spanish state, understood as a space of hegemonic power that brings together the political and economic elites. At the same time, it presents a contemporary, recognisable, and inclusive geography, which contrasts with the image of the capital in the public and political debate about identity. The city that the series constructs refers to and questions a specific historical period where several of the social problems in current Spanish society are looming.
Referencias bibliográficas
- Aertsen, V., Gámir, A. and Manuel, C. (2015). Las relaciones espaciales en el cine: revisión conceptual y propuesta analítica. In A. Azevedo, R. Cerarols and Jr. Machado de Oliveira (Coords.), Intervalo II: entre Geografías e Cinemas (pp. 41-80). Braga: UMDGEO.
- Agger, G. (2017). Geopolitical Location and Plot in The Night Manager. Journal of Scandinavian Cinema, 7(1), 27-42. https://www.doi.org/10.1386/jsca.7.1.27_1
- Álvarez, P. (July 2, 2007). Las abuelas del Ventorrillo resisten. El País. Retrieved from https://elpais.com/diario/2007/07/02/madrid/1183375458_850215.html
- Barber, S. (2006). Ciudades proyectadas. Cine y espacio urbano. Barcelona: Gustavo Gili.
- Bauch, N. (2017). Digital Geohumanities: Visualizing Geographic Thought. International Journal of Humanities and Arts Computing, 11(1), 1-15. https://www.doi.org/10.3366/ijhac.2017.0174
- Cascajosa, C. (2018). Un sentido del lugar. Las narraciones del sur y la geopolítica en el proceso de renovación de la ficción televisiva española de género criminal. Arbor, 194(789), a473. https://www.doi.org/10.3989/arbor.2018.789n3015
- Casetti, F. and di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.
- Casetti, F. and di Chio, F. (1999). Análisis de la televisión. Instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.
- Christie, I. (2011). Landscape and ‘Location’: Reading Filmic Space Historically. Rethinking History, 4(2), 165-174. https://www.doi.org/10.1080/13642520050074803
- Cobo-Durán, S. (2014). La ciudad como personaje. David Simon como autor. The Wire como serie, FRAME: revista de cine de la Biblioteca de la Facultad de Comunicación, 10, 122-127. https://www.doi.org/10.15425/redepriv.52.2014.12
- Fuentealba, R. (2013). “Culture and power in Santiago’s imaginaries: Politics and representation in El reemplazante”. Final Degree of MSc in Human Geography: Society and Space. University of Bristol: School of Geographical Sciences.
- Gámir, A. (2019). El giro espacial en las humanidades digitales y sus productos cartográficos. Biblio 3W: Revista bibliográfica de geografía y ciencias sociales, XXIV(1275), 1-27. https://www.doi.org/10.1344/b3w.0.2019.28482
- Jansson, A. and Falkheimer, J. (2006). Geographies of Communication: the spatial turn in media studies. Göteborg University: Nordicom.
- Jensen, P. M. and Waade, A. M. (2013). Nordic Noir Challenging ‘the Language of Advantage’: Setting, Light and Language as Production Values in Danish Television Series. The Journal of Popular Television, 1(2), 259-265. https://www.doi.org/10.1386/jptv.1.2.259_1
- García, P. J. (2010). Nueva York como marca promocionada por las series de televisión, Admira: Análisis de medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales, 2, 136-154. https://www.doi.org/10.12795/admira.2010.01.17
- García, P. J. (2011). La ciudad es la protagonista. Construcción de la imagen de Baltimore y Nueva Orleans en The Wire y Treme. In M. A. Pérez-Gómez (Ed.), Previously On. Estudios interdisciplinarios sobre la ficción televisiva en la Tercera Edad de Oro de la Televisión (pp. 150-163). Sevilla: Universidad de Sevilla.
- Hernández, E. (2014). Bron/Broen: pervivencia televisiva del noir clásico en el contexto contemporáneo. F@ro: revista teórica del departamento de Ciencias de la Comunicación, 2(20), 43-54.
- Labra, D. (2014). Cuando la ciudad habla. Pensando el capitalismo tardío, el crimen y lo urbano a través de The Wire. Geograficando, 10, 2.
- Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.
- López, M. A. and del Caz, J. (2019). Análisis del impacto de la serie de televisión Isabel en el turismo cultural de Castilla y León, Geographicalia, 71, 93-121. https://www.doi.org/10.26754/ojs_geoph/geoph.2019714148
- Manifestación en Lavapiés en protesta por la muerte de mame Mbaye y el rechazo a los distur¬bios, en imágenes. 17 Fotos. (17 March 2018). El País. Retrieved from https://elpais.com/elpais/2018/03/16/album/1521221437_155224.html
- Mela, A. (1994). La città come sistema de cominicazioni social. Milano: Franco Angeli.
- Méndez, M. (2017). El mito de lo clásico en el siglo XXI: la ciudad de Roma en la serie Rome de HBO. Fedro, revista de Estética y Teoría de las Artes, 17, 119-141.
- Mestre, R. (2020). España, plató de cine: claroscuros de las rutas de cine y televisión. Estudios turísticos, 220, 9-29.
- Mitchell, W. J. T. (ed.) (1994). Landscape and Power. Chicago: University of Chicago Press.
- Mittell, J. (2015). Complex TV: The Poetics of Contemporary Television Storytelling. New York: New York UP.
- Movistar (2020). Antidisturbios. Making Of. La dirección. 31/10/20. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=TiSPQMksMUc&list=PLpev97ja-ZJbtSlNkBncuCalZDVnihFG_&index=6
- Nogué, J. and de San Eugenio, J. (2010). Teoría de la comunicación y paisaje. Las geografías del sujeto y la perspectiva interpretativa de la comunicación. Doxa.comunicación, 10, 13-34. https://www.doi.org/10.31921/doxacom.n10a1
- Oria, B. (2011). Living in reality means living in pain, fear, or Brooklyn: the representation of New York in Sex and the city. Odisea: Revista de Estudios Ingleses, 12, 165-182. https://www.doi.org/10.25115/odisea.v0i12.247
- Parramón, P. and Medina, X. (2016). Turismo, grandes producciones y posicionamientos urbanos. El rodaje de Juego de tronos en Girona. International Journal of Scientific Management and Tourism, 2(2), 315-328.
- Rancière, J. (2014). El reparto de lo sensible. Estética y política. Buenos Aires: Prometeo.
- Raya, I. and Cobo-Durán, S. (2017). Entre Portland y Seattle. El monstruo civilizado en Grimm y iZombie. Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico, 2, 133-152. https://www.doi.org/10.5565/rev/brumal.435
- Roberts, L. (2016). Landscapes in the Frame: exploring the Hinterlands of the British Procedural Drama. New Review of Film and Television Studies, 14(3), 364-385. https://www.doi.org/10.1080/17400309.2016.1189712
- Sánchez-Cuenca, I. (May 1, 2021). Madrid es España dentro de España. La Vanguardia. Retrieved from https://www.lavanguardia.com/opinion/20210501/7421275/madrid-espana-espana.html
- Saunders, R. A. (2019). Small Screen IR: A Tentative Typology of Geopolitical Television. Geopolitics, 24(3), 691-727. https://www.doi.org/10.1080/14650045.2017.1389719
- Serializados, (2020). “El Madrid de las series: Antidisturbios”. Serializados Fest 2020. Discussion at Sala Berlanga: Madrid. December 10, 2020. https://www.youtube.com/watch?v=oL9zp6zyryA
- Toft Hansen, K. and Waade, A. M. (2017). Locating Nordic Noir: from beck to the bridge. Basingstoke: Palgrave MacMillan. https://www.doi.org/10.1007/978-3-319-59815-4
- Wilken, R. (2007). Geographies of Communication: The Spatial Turn in media Studies [Book Review]. Media International Australia, 124, 185-186. https://www.doi.org/10.1177/1329878x0712400123