Jóvenes con derecho a migrar. De la problematización al reconocimiento del sujeto

  1. Durán Monfort, Paula 1
  2. Muñoz Garcia, Araceli 1
  3. García Giráldez, María Teresa
  4. Muriel Saiz, Mercedes 2
  5. Piola Simioli, María Eugenia
  1. 1 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

  2. 2 Universidad Computense de Madrid
Journal:
Migraciones

ISSN: 1138-5774 2341-0833

Year of publication: 2023

Issue Title: (Re)pensar la atención social de los/as adolescentes y jóvenes migrantes no acompañados/as en España: una mirada desde el Trabajo Social

Issue: 57

Type: Article

DOI: 10.14422/MIG.2023.007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Migraciones

Metrics

Cited by

  • Scopus Cited by: 1 (26-01-2024)
  • Dialnet Métricas Cited by: 1 (25-02-2024)
  • Web of Science Cited by: 0 (26-10-2023)
  • Dimensions Cited by: 1 (27-01-2024)

SCImago Journal Rank

(Indicator corresponding to the last year available on this portal, year 2022)
  • Year 2022
  • SJR Journal Impact: 0.324
  • Best Quartile: Q1
  • Area: Cultural Studies Quartile: Q1 Rank in area: 191/1199
  • Area: Demography Quartile: Q2 Rank in area: 51/125

Índice Dialnet de Revistas

(Indicator corresponding to the last year available on this portal, year 2022)
  • Year 2022
  • Journal Impact: 0.690
  • Field: GEOGRAFÍA Quartile: C1 Rank in field: 5/42
  • Field: SOCIOLOGÍA Quartile: C1 Rank in field: 12/73

CIRC

  • Social Sciences: A

Scopus CiteScore

(Indicator corresponding to the last year available on this portal, year 2022)
  • Year 2022
  • CiteScore of the Journal : 0.9
  • Area: Cultural Studies Percentile: 72
  • Area: Demography Percentile: 35

Journal Citation Indicator (JCI)

(Indicator corresponding to the last year available on this portal, year 2022)
  • Year 2022
  • Journal Citation Indicator (JCI): 0.29
  • Best Quartile: Q4
  • Area: DEMOGRAPHY Quartile: Q4 Rank in area: 42/51

Dimensions

(Data updated as of 27-01-2024)
  • Total citations: 1
  • Recent citations (2 years): 1

Abstract

This article analyzes the rights recognized to teenagers and young migrants during the different moments of their stay in the host country and the representations and existing imaginaries about them, that are legitimized and institutionalized in political discourses, regulations and practices. These representations contrast with their own narratives that reflect their agency capability, interpretation of their situation and the elaboration and execution of a life project. The qualitative and participative methodology used here has allowed us to collect their voice and narratives in all its complexity and richness. From their accounts, their resilience against difficult circumstances can be observed, as well as the acts of resistance (individual and collective) that they carry out to question the means of control and to be able to face the mechanisms of oppression present in the contexts of reception. Thus, the importance of recognizing the emergence of the collective actor, which is built in the spaces of self-organization of the migrant struggle, is highlighted.

Bibliographic References

  • Arce, E. (2021). El sistema de protección a la infancia: entre la condición de menor y de extranjero. Una mirada jurídica. En V. Quiroga y E. Chagas (dirs.), Empuje y audacia. Migración transfronteriza de adolescentes y jóvenes no acompañados/as (pp. 99-128). Siglo XXI.
  • Bellot, C. y Rivard, J. (2013). La reconnaissance: un enjeu au coeur de la recherche participative. Nouvelles pratiques sociales, 25(2), 105-124. https://doi.org/10.7202/1020824ar
  • Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.
  • Butler, J. (2018). Repensar la vulnerabilidad y la resistencia. En Resistencias (pp. 21-51). Editorial Paradiso.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Del-Sol-Flórez, H. (2013). Menores Migrantes No Acompañados en un mundo de (des)protección. Una visión multidisciplinar: El caso español. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 7(2), 133-157.
  • Durán Monfort, P. y Muñoz García, A. (2021). Jóvenes en frontera: transitar los no-lugares para resignificar el viaje. En V. Quiroga y E. Chagas (dirs.), Empuje y audacia. Migración transfronteriza de adolescentes y jóvenes no acompañados/as (pp. 35-54). Editorial Siglo XXI.
  • Durán Ruiz, F. J. (2011). Los derechos de los menores no acompañados inmigrantes y solicitantes de asilo en la Unión Europea de las fronteras fortificadas y sus Estados miembros. Trace, 60, 9-24. http://journals.openedition.org/trace/1723
  • Durán, P., Gómez-Quintero, J. D., Martínez Magdalena, S. y Maerk, J. (2021). Des-problematizar las migraciones desde los movimientos sociales: Reflexiones en torno a una investigación-acción participativa en Barcelona. Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, 37(1), 63-85. https://publicacions.antropologia.cat/quaderns/article/view/324/173
  • Ferrajoli, L. (2019). Personas sin derechos: los migrantes. En Manifiesto por la igualdad (pp. 185-206). Trotta.
  • Garamendi, P. M., Landa, M. I., Ballesteros, J. y Solano, M. A. (2003). Estimación forense de la edad en torno a 18 años: Estudio en una población de inmigrantes indocumentados de origen marroquí. Cuadernos de Medicina Forense, 31, 25-35. https://doi.org/10.4321/S1135-76062003000100004
  • García Dauder, S. y Romero Bachiller, C. (2018). De epistemologías de la ignorancia a epistemologías de la resistencia: Correctores epistémicos desde el conocimiento activista. En T. Cordero Cordero (comp.), Discusiones sobre investigación y epistemología de género en la ciencia y la tecnología (pp. 145-164). Universidad de Costa Rica.
  • García España, E. (2017). Extranjeros sospechosos, condenados y ex-condenados: Un mosaico de exclusión. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 19(15), 1-28.
  • Gómez-Hernández, E. (2015, septiembre). Trabajo Social Decolonial. XXI Seminario Latinoamericano de Escuelas de Trabajo Social. La formación profesional en Trabajo Social: Avances y tensiones en el contexto de América Latina y el Caribe. A 50 años del Movimiento de reconceptualización, Mazatlán, México.
  • Gómez-Quintero, J. D., Carreras Aguerri, Y. y Gimeno-Monterde, X. (2021). Representaciones mediáticas de los menores que migran solos: Los MENA en la prensa española. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 66, 95-105. https://doi.org/10.3916/C66-2021-08
  • Greenwood, D. J. (2000). De la observación a la investigación-acción participativa: una visión crítica de las prácticas antropológicas. Revista de Antropología Social, (9), 27-49.
  • Hadjab Boudiaf, H. (2016). Las nuevas generaciones de personas menores migrantes (Tesis doctoral). Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/45098
  • Jiménez Álvarez, M. (2011). Intrusos en la Fortaleza. Menores marroquíes migrantes en la Frontera Sur de Europa (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma de Madrid.
  • Jiménez Álvarez, M. (2012). Fronteras deslocalizadas. Boletín ECOS, 18, 1-7.
  • Jiménez Álvarez, M. (2014). “Como si fuera invisible”. Niños, niñas y adolescentes que migran de forma autónoma en la trama fronteriza. En N. Empez (dir.), Dejadnos crecer. Menores migrantes bajo tutela institucional (pp. 69-120). Editorial Virus.
  • Jiménez Álvarez, M. (2015). Children’s Rights and Mobility at the Border. En K. Nairn, P. Kraftl y T. Skelton (eds.), Space, Place and Environment, 543-562. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-287-044-5_10
  • Jiménez Álvarez, M. (2021). Repensando las movilidades adolescentes: circulación infantil, migración autónoma y sistemas de dependencia. En V. Quiroga y E. Chagas (dirs.), Empuje y audacia. Migración transfronteriza de adolescentes y jóvenes no acompañados/as (pp. 19-36). Editorial Siglo XXI.
  • Jiménez Sedano, L. e Izquierdo Collado, J. (2013). Lo que se oculta detrás de la categoría “menores marroquíes no acompañados”: miedos cruzados, contradicciones europeas y consecuencias para el Trabajo Social. Cuadernos de Trabajo Social, 26(1), 193-202. https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2013.v26.n1.41667
  • Jiménez, M. y Trujillo, M. A. (2019). Infancia, adolescencia y juventud extranjeras que migran de forma autónoma. Entre la agencia, las movilidades y las fronteras. Arxiu d’Etnografia de Catalunya, (20), 183-204. https://doi.org/10.17345/aec20.183-204
  • Ley 26/2015, de 28 de julio, de modificación del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. Jefatura del Estado (BOE n.º 180, de 29.07.15). https://www.boe.es/eli/es/l/2015/07/28/26/con
  • Liebel, M. (2019). Las infancias transnacionales desde las perspectivas postcolonial y decolonial. Autoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia, 3(2), 97-110. https://doi.org/10.23854/autoc.v3i2.134
  • Lurbe, K. y Santamaría, E. (2007). Entre (nos)otros... o la necesidad de re-pensar la construcción de las alteridades en contextos migratorios. Papers, (85), 57-69. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2011
  • Machín Álvarez, M. (2022). ¿Sujetos de derecho u objetos de control? El proceso de intervención gubernamental con niñas, niños y adolescentes migrantes no acompañados en Cádiz (España) y Tapachula (México). Migraciones, (54), 1-19. https://doi.org/10.14422/mig.i54y2022.004
  • Martín, M. (2019, 23 de Noviembre). Mentiras sobre los mal llamados menas. El País. https://elpais.com/politica/2019/11/19/actualidad/1574185016_717770.html
  • Martínez Magdalena, S. (2007). Anobium: La carcoma política en la casa de muñecas. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 2(2), 323-364. https://doi.org/10.11156/aibr.020208
  • Martínez, S. y Agüero, J. (2018). La producción de conocimientos en Trabajo social: hacia una decolonialidad del saber. Cuadernos de Trabajo social, 31(2), 297-308. https://doi.org/10.5209/CUTS.55259
  • Medina, J. (2011). Toward a Foucaultian Epistemology of Resistance: Counter-Memory, Epistemic Friction, and Guerrilla Pluralism. Foucault studies, 12, 9-35. https://doi.org/10.22439/fs.v0i12.3335
  • Medina, J. (2013). The Epistemology of Resistance: Gender and Racial Oppression, Epistemic Injustice, and Resistant Imaginations. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199929023.001.0001
  • Mezzadra, S. y Neilson, R. (2018). La frontera como método. Traficantes de sueños.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. y Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3.ª ed.). Sage Publications.
  • Monteros, S. (2019). El sujeto de la agencia en las trayectorias vitales de niños marroquíes migrantes: tejiendo historias de alienación y separación con las estructuras de reproducción social. Theomai, Red Internacional de Estudios sobre Sociedad, Naturaleza y Desarrollo, (40), 34-50. http://revista-theomai.unq.edu.ar/NUMERO_40/3.%20Obelar_40.pdf
  • Moreno Márquez, G. (2012). Actitudes y opinión sobre los menores extranjeros no acompañados en la comunidad autónoma del País Vasco. Migraciones, (31), 43-68. https://revistas.comillas.edu/index.php/revistamigraciones/article/view/921
  • Morrissette, J. (2013). Recherche-action et recherche collaborative: Quel rapport aux savoirs et à la production de savoirs? Nouvelles pratiques sociales, 25(2), 35-49. https://doi.org/10.7202/1020820ar
  • Peláez Fernández, P. (2018). Estado de la cuestión sobre los derechos de los MENAS en España: entre la protección y el abandono. Revista de Educación Social, 27, 48-70. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2020/06/menasespa_res_27.pdf
  • Quiroga, V. (2003). Los pequeños harraga. Menores inmigrantes irregulares no acompañados de origen marroquí en Cataluña (Tesis doctoral). Universitat Rovira i Virgili. http://hdl.handle.net/10803/8417
  • Quiroga, V., Alonso, A. y Soria, M. (2009). Somnis de butxaca. Nois i noies menors migrants no acompanyats a Catalunya. Fundació Jaume Bofill.
  • Quiroga, V., Chagas, E., Camerota, N., Molero, L. y Moral, I. (2021). Adolescentes y jóvenes migrantes no acompañados/as: de la discriminación al reconocimiento de los saberes. Quaders del Institut Català d’Antropologia, 37(1), 87-108.
  • Red “Saberes compartidos”. (2021). Repensando las desigualdades epistémicas desde experiencias de investigación participativas. Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, 37(1), 1-18.
  • Ruiz Mosquera, A. C., Palma García, M. O. y Vives González, L. C. (2019). Jóvenes inmigrantes extutelados. El tránsito a la vida adulta de los menores extranjeros no acompañados en el caso español. Ehquidad, Internacional Welfare Policies and Social Work Journal, (12), 31-52. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2019.0009
  • Santamaría, E. (2002). Inmigración y barbarie. La construcción social y política del inmigrante como amenaza. Papers, (66), 59-75. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v66n0.1621
  • Sayad, A. (2008). Estado, nación e inmigración. El orden nacional ante el desafío de la inmigración. Apuntes de investigación del CECYP, (13), 101-116.
  • Sayad, A. (2010). La doble ausencia: de las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Anthropos.
  • Súarez Navaz, L. (2006). Un nuevo actor migratorio: Jóvenes, rutas y ritos juveniles transnacionales. En F. Checa, A. Arjona, J. C. Checa Olmos y A. Alonso (eds.), Menores tras la frontera. Otra inmigración que aguarda (pp. 17-50). Icaria.
  • Suárez Navaz, L. (2007). Identitat, territori i ciutadanias en el camp migratori transnacional. Revista d’Etnologia de Catalunya, (30), 45-69.
  • Suárez Navaz, L. y Jiménez, M. (2011). Menores en el campo migratorio transnacional. Los niños del centro (Drari d’sentro). Papers, 96(1), 11-33. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v96n1.94
  • Tassinari, F. (2019). La identificación de los MENAS y el tutor voluntario en Italia: ¿un modelo a asumir por la UE? Cuadernos de Derecho Transnacional, 11(1), 545-570. https://doi.org/10.20318/cdt.2019.4632
  • Tuana, N. (2006). The speculum of ignorance: The women’s health movement and epistemologies of ignorance. Hypatia, 21(3), 1-19. https://doi.org/10.1111/j.1527-2001.2006.tb01110.x
  • Vacchiano, F. y Jiménez, M. (2012). Between agency and repression: Moroccan children on the edge. Children’s Geographies, 10(4), 457-471. https://doi.org/10.1080/14733285.2012.726074
  • Van Dijk, T. (2008). Entrevista al profesor Teun Van Dijk. En A. Martínez Lirola (ed.), Inmigración, discurso y medios de comunicación. Instituto Alicantino de Lectura.
  • Varela Huerta, A. (2008). ¿Por qué y para qué investigar los movimientos sociales de migrantes? Sobre el agenciamiento político de los sin papeles. En E. Santamaría (ed.), Retos epistemológicos de las migraciones transnacionales (pp. 319-338). Anthropos.
  • Venceslao, M. y Delgado, M. (2017). Somatizaciones del internamiento en un centro de justicia juvenil. La participación de los dominados en su propia dominación. AIBR Revista de Antropología Iberoamericana, 12(2), 193-214. https://doi.org/10.11156/aibr.120206
  • Yin, R. K. (2015). Qualitative research from start to finish. Guilford publications.