Análisis del espacio escolar para la enseñanza de las ciencias naturales en el Instituto de Valencia (1877-1927): del gabinete de historia natural de Emilio Ribera al laboratorio de Celso Arévalo

  1. Marín Murcia, José Pedro 12
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Actes d’Història de la Ciència i de la Tècnica

ISSN: 2013-1666

Any de publicació: 2022

Volum: 15

Pàgines: 35-56

Tipus: Article

DOI: 10.2436/20.2006.01.227 GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Actes d’Història de la Ciència i de la Tècnica

Resum

Amb l’entrada al segle xx, alguns antics gabinets de les càtedres d’Història Natural dels instituts espanyols d’ensenyament secundari donaren pas a nous espais per a l’ensenyament experimental. Amb el focus en aquest objecte, aquest estudi se centra en un espai particular de pràctica, el de l’antic Instituto de Valencia. El seu gabinet vuitcentista d’Història Natural, considerat com un dels millors del país, es va complementar a partir de 1912 amb un modern laboratori per a la docència (Laboratori d’Història Natural) i un altre per a la investigació (Laboratori d’Hidrobiologia) a càrrec del catedràtic Celso Arévalo. Aquest treball s’emmarca en els estudis sobre la ciència en les aules en perspectiva històrica i l’estudi de la cultura material i visual de l’escola. L’anàlisi fa ús de fonts clàssiques com les memòries anuals del centre, els programes escolars, els inventaris en els Anales del Instituto i manuals, així com altres fonts alternatives com registres fotogràfics i catàlegs comercials de fabricants i editors de material educatiu; i mostra el rol fonamental d’allò visual com a font i metodologia d’anàlisi, també d’allò material (recuperat especialment a través de fonts visuals en aquest cas) permetent entendre l’evolució de l’espai escolar.