María Zambrano y Fernando PessoaI Know Not What Tomorrow Will Bring
-
1
Universidad Rey Juan Carlos
info
ISSN: 2603-5839
Ano de publicación: 2020
Título do exemplar: La actualidad del pensamiento de María Zambrano
Número: 7
Páxinas: 103-128
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Monograma: revista iberoamericana de cultura y pensamiento
Resumo
We are proposing a dialogue between The tomb of Antigone, by María Zambrano, and The sailor, by Fernando Pessoa. Both texts are theatrical pieces, and their plot takes place in the hours before dawn. It is a metaphorical space between life and death, between dreams and consciousness. The keytone of the two works is close, as if they were two movements of the same composition: a requiem to the memory.
Referencias bibliográficas
- Crespo, Á. (1988). La vida plural de Fernando Pessoa Barcelona: Seix Barral.
- Moreno, J. (2008). El logos oscuro: tragedia, mística y filosofía en María Zambrano, Volumen IV. Madrid: Editorial Verbum.
- Pessoa, F. (1990). El marinero (versión e Introducción de Carmen Martín Gaite, Semana Portuguesa en Madrid, organizada por la Oficina Comercial de la Embajada de Portugal en España, con la representación de la obra en la Iglesia de San Andrés de los Flamencos). Madrid: Fundación Carlos de Amberes.
- Santiago Bolaños, M. (2004). En La tumba de Antígona». En Catálogo de la exposición «María Zambrano: de la razón cívica a la razón poética, Centenario de María Zambrano». Madrid: Residencia de Estudiantes-Fundación María Zambrano.
- Santiago Bolaños, M. (2005). «Recursos del lenguaje en el pensar zambraniano: a propósito de La tumba de Antígona». En Mora, J. L. y Moreno, J. M., Pensamiento y palabra en recuerdo de María Zambrano (1904-1991). Junta de Castilla y León.
- Santiago Bolaños, M. (2014). El secreto de Ofelia. Teatro, tejidos, el cuerpo y la memoria. Madrid: Ediciones Cumbres.
- Santiago Bolaños, M. (2019). «Introducción “La tumba de Antígona, alegato contra la barbarie”». En Zambrano, M., La tumba de Antígona. Madrid: Alianza.
- Zambrano, M. (2014). Obras completas, Tomo III (2.ª edición, dir. y coord. Jesús Moreno Sanz).