Visión antropológica en el arte de entreguerras y sus publicacionesun giro etnográfico

  1. Mañero Rodicio, Javier 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas

ISSN: 0185-1276

Year of publication: 2023

Issue: 122

Pages: 175-198

Type: Article

DOI: 10.22201/IIE.18703062E.2023.122.2809 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas

Abstract

During the interwar period, a new appreciation of what were then called “primitive” arts took hold, stimulated by the spread of anthropological studies. Artistic publications were opened to scientists and to treatments of those productions from a purely ethnographic point of view, oblivious to aesthetic evaluations. This occurred with partic-ular intensity in the French milieu. Concentrating on French publications, this paper deals mainly with scientific collaborations in modern art magazines, and how these approaches and the new anthropological contextualizations permeated art criticism and the artistic work itself, to the extent that a kind of “ethnographic turn” can be identified. Focused on period documents, in many cases rarely noticed, the article aims to provide a significant and conceptually complete account—attentive to different artistic sensibilities—of the way this turn manifested itself throughout the period dealt with.

Bibliographic References

  • Alonso Mislata, Sergio. Georges Bataille y la ausencia de mito. Valencia: Universitat de València, 2014.
  • Apollinaire, Guillaume. “A Propos de l’art des noirs”. En Première Exposition d'Art Nègre et d'Art Océanien. 5-8. París: Galerie Devambez, 1919.
  • Artaud, Antonin. El arte y la muerte/Otros escritos. Buenos Aires: Caja Negra, 2005.
  • Bataille, Georges. La Sociologie sacrée du monde contemporain. París: Lignes & Manifestes, 2004.
  • Bataille, Georges. Choix de lettres 1917-1962, editado por Michel Surya. París: Gallimard NRF. 1997.
  • Bataille, Georges. Documentos, editado por Bernard Noël. Caracas: Monte Ávila, 1969.
  • Bataille, Georges. Sacrifices. París: G.L.M., 1936.
  • Bauduin, Tessel. Surrealism and the Occult: Occultism and Western Esotericism in the Work and Movement of André Breton. Ámsterdam: Amsterdam University Press, 2014.
  • Caillois, Roger. El mito y el hombre. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1993.
  • Chevrefils Desbiolles, Yves. Les Revues d’art à Paris, 1905-1940. París: Ent’revues, 1993.
  • Clifford, James. Dilemas de la cultura [The Predicament of Culture (1988)] Barcelona: Gedisa, 2001.
  • Clouzot, Henri y Level, André. “L’Art sauvage. Océanie-Afrique”, en Première Exposition d'Art Nègre et d'Art Océanien. 1-4. París: Galerie Devambez, 1919.
  • Clouzot, Henri y Level, André. L’Art Nègre el l’Art Océanien. París: Devambez Editeur, 1919.
  • Didi-Huberman, Georges. La Resemblance informe ou le gai savoir visuel selon Bataille. París: Macula, 1995.
  • Durkheim, Émile. Las reglas del método sociológico. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2001.
  • Einstein, Carl. Escritos sobre las vanguardias 1912-1933. El arte como revuelta, editado por Uwe Fleckner. Madrid: Lampreave y Millán, 2008.
  • Einstein, Carl. La escultura negra y otros escritos, editado por Liliane Meffre. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.
  • Einstein, Carl. Negerplastik. Leipzig: Verlag der Weissen Bücher, 1915.
  • Enwezor, Okwui. “The Black Box”, en Documenta 11-Platform 5/ Exhibition. Kassel: Hatje Cantz, 2002.
  • Espinosa, Elia. L'Esprit nouveau: Una estética moral purista y un materialismo romántico. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1986.
  • Fleckner, Uwe. La invención del siglo XX. Carl Einstein y las vanguardias. Madrid: MNCARS, 2008.
  • Foster, Hal. El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid: Akal, 2001.
  • Giacometti, Alberto. Écrits, eds. Mary Lisa Palmer y François Chaussende. París: Hermann, 1991.
  • Giobellina, Fernando. “El don del ensayo”, en Marcel Mauss, Ensayo sobre el don. Forma y función del intercambio en las sociedades arcaicas [1924]. Buenos Aires y Madrid: Katz, 2009.
  • Griaule. Marcel. El método de la etnografía. Buenos Aires: Nova, 1957.
  • Hollier, Denis. “La valeur d’usage de l’impossible”, en Documents 1929-1930. VII-XXXIV. París: Jean-Michel Place, 1991.
  • Jamin, Jean. “De Dakar a Djibouti o el ataúd de Queequeg”, en La misión etnográfica y lingüística Dakar-Djibouti y el fantasma de África: 1931-1933. Valencia: Universitat de València, 2009.
  • Krauss, Rosalind. La originalidad de las vanguardias y otros mitos modernos. Madrid: Alianza Editorial, 1996.
  • Lahuerta, Juan José. El fenómeno del éxtasis. Dalí ca. 1933. Madrid: Siruela, 2004.
  • Laporte, Sophie ed., Charles Ratton: L'Invention des arts primitifs. París: Skira, 2013.
  • Leiris, Michel. L'Afrique fantôme. París: Gallimard, 1988.
  • Lévi-Strauss, Claude. Tristes trópicos. Buenos Aires: Editorial Universitaria, 1973.
  • Lévy-Bruhl, Lucien. La mentalidad primitiva. Buenos Aires: Lautaro, 1945.
  • Malinowski, Bronisław. Los argonautas del Pacífico occidental. Barcelona: Planeta-De Agostini, 1986.
  • Masson, André. “Peindre est une gageure”, en Will-Levaillant, ed., Le Rebelle du surréalisme. Écrits. París: Hermann, 1976.
  • Mauss, Marcel. Manual de etnografía. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2006.
  • Mayayo, Patricia. André Masson: mitologías. Madrid: Metáforas del Movimiento Moderno, 2002.
  • Péret, Benjamin. “Corps a corps”, La Révolution surréaliste, núms. 9-10 (1927): 33-36.
  • Price, Sally. Arts primitifs; regards civilisés. París: ENSBA, 1995.
  • Ramírez, Juan Antonio. “Picasso surrealista”, en El surrealismo y sus imágenes. Madrid: F.C. Mapfre, 2002.
  • Rasmussen, Knud. Du Groenland au Pacifique. Deux ans d’intimité avec des tribus d’Esquimaux inconnus. París: Plon, 1929.
  • Rimbaud, Arthur. Une Saison en enfer. Bruselas: Alliance Typographique, 1873.
  • Sydow, Eckart von. Die Kunst der Naturvölker und der Vorzeit. Berlín: Propyläen-Verlag, 1923.
  • Sydow, Eckart von. Primitive Kunst und Psychoanalyse. Eine Studie über die sexuelle Grundlage der bildenden Künste der Naturvölker. Leipzig: Internationaler Psychoanalytischer Verlag, 1927.
  • Adam, Leonhard. “Sculptures en bois de l’Amérique du N. O.”, Cahiers d’Art, núms. 1-4 (1934): 59-65.
  • Arp, Jean. “L’Air est une racine”, Le Surrélisme au Service de la Révolution, núm. 6 (1933): 33.
  • Artaud, Antonin. “Glossaire”, La Révolution Surréaliste, núm. 3 (1925): 7.
  • Bataille, Georges. “La Cblication d’Un cadavre”, Le Pont de l’Epée, núm. 41 (1969): 143-145.
  • Bataille, Georges. “La Conjuration sacrée”, Acéphale, núm. 1 (1936): s.p.
  • Bataille, Georges. “Le Jeu lugubre”, Documents, núm. 7 (1929): 368-372.
  • Bataille, Georges. “Dictionnaire: Oeil”, Documents, núm. 4 (1929): 216.
  • Breton, André. “Des Tendances les plus récentes de la peinture surréaliste”, Minotaure, núms. 12-13 (1939): 16-21.
  • Breton, André. “Equation de l’Objet trouvé”, Documents 34. Intervention Surréaliste, núm. 1 (1934): 16-24.
  • Breton, André. “L’Objet fantôme”, Le Surréalisme au Service de la Révolution, núm. 3 (1931): 22.
  • Caillois, Roger y Bataille, Georges et al., “Déclaration Relative a la fondation d’un Collège de Sociologie”, Acéphale, núms. 3-4 (1937): 24-25.
  • Caillois, Roger. “Mimétisme et psychasthénie légendaire”, Minotaure, núm. 7 (1935): 4-10.
  • Caillois, Roger. “La Mante religieuse”, Minotaure, núm. 5 (1934): 23-26.
  • Dalí, Salvador. “De la Beauté terrifiante et comestible, de l’architecture Modern’style”, Minotaure, núms. 3-4 (1933): 69-76.
  • Dalí, Salvador. “Objets Surréalistes”, Le Surrélisme au Service de la Révolution, núm. 3 (1931): 17.
  • Dalí, Salvador. “Communication: Visage paranoïaque”, Le Surrélisme au Service de la Révolution, núm. 3 (1931): 40.
  • Dalí, Salvador. “L’Âne pourri”, Le Surrélisme au Service de la Révolution, núm. 1 (1930): 9-12.
  • De Fayet, “Peinture Ancienne et peinture moderne”, L’Esprit Nouveau, núms. 11-12 (1921): 1315-1327.
  • Einstein, Carl. “Picasso”, Documents, núm. 3 (1930): 155-157.
  • Einstein, Carl. “Sculptures Mélanésiennes”, L’Amour de l’Art, núm. 8 (1926): 253-258.
  • Einstein, Carl. “André Masson, étude ethnologique”, Documents, núm. 2 (1929): 93-105.
  • Éluard, Paul. “L’habitude des Tropiques”, Cahiers d’Art, núms. 1-2 (1936): 29-33.
  • Éluard, Paul. “La nuit est à une dimension”, Cahiers d’Art, núms. 5-6 (1935): 99-101.
  • Frobenius, Leo. “L’Art africain”, Cahiers d’Art, núm. 8-9 (1930): 395-430.
  • Frobenius, Leo. “L’Art de la silhouette”, Cahiers d’Art, núms. 8-9 (1929): 397-401.
  • Giacometti, Alberto. “Objets Mobiles et muets”, Le Surrélisme au Service de la Révolution, núm. 3 (1931): 18-19.
  • Gide, André. “Architectures nègres”, Cahiers d’Art, núms. 7-8 (1927): 262-267.
  • Griaule, Marcel. “Un coup de fusil”, Documents, núm. 1 (1930): 46.
  • Henri-Rivière, George. “Le Musée d’Ethnographie du Trocadéro”, Documents, núm. 1 (1929): 54-48.
  • Koenigswald, Ralph von. “Têtes et crânes”, Documents, núm. 6 (1930): 352-358.
  • Leiris, Michel. “L’Art des Iles Marquises”, Cahiers d’Art, núms. 5-8 (1934): 185-192.
  • Leiris, Michel. “L’Oeil de l’ethnographe”, Documents, núm. 7 (1930): 404-414.
  • Leiris, Michel. “Toiles récentes de Picasso”, Documents, núm. 2 (1930): 57-71.
  • Leiris, Michel. “Une Peinture d’Antoine Caron”, Documents, núm. 7 (1929): 348-355.
  • Leiris, Michel. “Alberto Giacometti”, Documents, núm. 4 (1929): 209-214.
  • Limbur, Georges. “Eschyle, le carnaval et les civilisés”, Documents, núm. 2 (1930): 96-102.
  • Mañero, Javier. “Christian Zervos y Cahiers d’Art. La invención del arte contemporáneo”, Locus Amoenus, núm. 10 (2010): 279-304.
  • Ozenfant, Amedee y Jeanneret, Charles Edouard. “Sur la Plastique”, L’Esprit Nouveau, núm. 1 (1920): 38-48.
  • Rubin, W. S. ed., Primitivism in Twentieth Century Art. Nueva York: Museum of Modern Art, 1984.
  • Saint-Quentin, Julien. “Nègres”, L’Esprit Nouveau, núm. 21 (1924): s/p.
  • Tzara, Tristan. “L’Art et l’Océanie”, Cahiers d’Art, núms. 2-3 (1929): 59-60.
  • Zervos, Christian. “Art ancien & Art contemporain”, Cahiers d’Art, núms. 5-8 (1934): 173-177.
  • Zervos, Christian. “Notes sur les sculptures de Giacometti”, Cahiers d’Art, núms. 8-10 (1932): 337-342.
  • Zervos, Christian (ed,) “Aux amis de ‘Cahiers d’Art’”, Cahiers d’Art, núm. 1 (1930): s. p.
  • Zervos, Christian. “Oeuvres d’Art océaniennes et inquiétudes d’aujourd’hui”, Cahiers d’Art, núms. 2-3 (1929): 57-58.