Retos y propuestas para la formación inicial docente en el aula virtual

  1. Matarranz, María 1
  2. Rodríguez de Castro, Ayar 2
  3. Otto, Ana 3
  4. Peñas Ruiz, Ana 4
  1. 1 Profesora ayudante doctora de la Universidad Autónoma de Madrid (España)
  2. 2 Profesor contratado doctor de la Universidad de Alcalá (España)
  3. 3 Profesora ayudante doctora de la Universidad Complutense de Madrid (España)
  4. 4 Profesora ayudante doctora de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (España)
Revue:
Revista Tecnología, Ciencia y Educación

ISSN: 2444-250X 2444-2887

Année de publication: 2023

Número: 25

Pages: 141-158

Type: Article

DOI: 10.51302/TCE.2023.794 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Revista Tecnología, Ciencia y Educación

Résumé

The purpose of the innovation project presented in this paper is to strengthen and enhance the value of initial online teacher (men and women) training as a driving force for social change. In this sense, two main lines of action or objectives are proposed, which in turn are specified in secondary objectives and a series of specific tasks, which are relevant for the initial teacher training in online environments. The first one addresses the need to train professionals with a clear critical and reflective profile, who are aware of the social and moral responsibility of the teaching profession. The second one, on the other hand, aims at reinforcing and optimizing the external internship period, being this a decisive moment in initial teacher training. This innovation project was launched in January 2021 and will last for one year. It involves a multi-disciplinary team of teachers from different teaching areas (pedagogy, psychology, geography and history, linguistics and literature) from the Faculty of Health Sciences and Education of the Universidad a Distancia de Madrid, UDIMA. In this way, and through eminently practical action-research methodology which focuses on the virtual class, the members join synergies for collaborative work. The first results of this project aim at the need to change methodological and teaching resources in initial online teacher training.

Références bibliographiques

  • Álvarez-López, G. (2015). La cualificación de maestro en Europa: aportaciones a partir del análisis de las influencias supranacionales y los modelos europeos. Tendencias Pedagógicas, 25, 9-34. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/158
  • Comisión Europea/EACEA/Eurydice. (2015). La profesión docente en Europa: prácticas, percepciones y políticas. Informe de Eurydice. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
  • Esteban Bara, F. (2018). Ética del profesorado. Herder Editorial.
  • Gobierno de España. (2019). Plan de Acción para la Implementación de la Agenda 2030. Hacia una Estrategia Española de Desarrollo Sostenible. Dirección General de Políticas de Desarrollo Sostenible/Secretaría de Estado de Cooperación Internacional y para Iberoamérica y el Caribe/Ministerio de Asuntos Exteriores, Unión Europea y Cooperación.
  • Konstantopoulos, S. (2006). Trends of school effects on student achievement: evidence from NLS:72, HSB:82, and NELS:92. Teacher College Record, 108, 2.550-2.581. https://www.iza.org/publications/dp/1749/trends-of-school-effects-on-student-achievement-evidence-from-nls72-hsb82-and-nels92
  • Manso, J., Matarranz, M. y Valle, J. M. (2019). Estudio supranacional y comparado de la formación inicial del profesorado en la Unión Europea. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 15-33. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9697
  • Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3). Santiago.
  • Quintanal Díaz, J. y García Domingo, B. (Coords.) (2017). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa. Editorial CCS.
  • Rivkin, S. G., Hanushek, E. A. y Kain, J. F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica. Journal of the Econometric Society, 73(2), 417-458.
  • Sánchez-Tarazaga, L. (2016). Los marcos de competencias docentes: contribución a su estudio desde la política educativa europea. Journal of Supranational Policies of Education, 5, 44-67.
  • Valle López, J. M. y Manso, J. (2016). La «cuestión docente» a debate: nuevas perspectivas. Narcea.