Comunicación deportiva y redes socialesLa transmisión de los Juegos Olímpicos en el Twitch de Rtve.es
- De Vicente Domínguez, Aida María 1
- Sierra Sánchez, Javier 2
-
1
Universidad de Málaga
info
-
2
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 2695-9631
Año de publicación: 2022
Volumen: 9
Número: 1
Páginas: 17-28
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual
Resumen
Rtve.es stands out for experimenting with new formats and for driving innovation. This study analyzes the streaming of the Tokyo 2020 Olympic Games using a new format called Twitch, which is becoming one of the main streaming platforms on social networks. The format (typology, structure, duration, and genre) and the implementation of chats (opening, moderation, and configuration) are analyzed in the study. The methodology is based on an interview with content creators and a content analysis; it concludes with an interest use pattern for working professionals and trainees.
Referencias bibliográficas
- Arjona, B. (2010). Los nuevos canales audiovisuales basados en la web: Rtve.es. Icono 14, 8(1) ,98-113. DOI: https://doi.org/10.7195/ri14.v8i1.283
- Barbieri F., Espinosa-Anke L., Ballesteros, M., Soler-Company J., & Saggion, H. (2017). Towards the Understanding of Gaming Audiences by Modeling Twitch Rmotes. In Third Workshop on Noisy User-generated Text (pp. 11-20). Association for Computational Linguistics. DOI: https://doi.org/10.18653/v1/W17-4402
- Bingham, C. (2017). Talking about Twitch: Dropped Frames and a Normative Theory of New Media Production. The International Journal of Research into New Media Technologies, 26(2), 269–286. doi: 10.1177/1354856517736974 DOI: https://doi.org/10.1177/1354856517736974
- Blanché, R., & Dubucs, J. (1970). La logique et son histoire. Armand Colin.
- Boylan, M. (2009, August). Alice in Wonderland and cultural diversity [Paper]. 19th Biennial Congress of the International Research Society for Children’s Literature, Frankfurt.
- Casanova, J. (2009). La nueva era de las retransmisiones deportivas en televisión. Forum de Recerca, 15, 5-17.
- Citlali, E.C., García-Rivero, A., & Bonales-Daimiel, G. (2021). Twitch: the Key to the New Paradigm in Commercial Communication, Sphera Publica, 1(21), 89-114.
- De Sola-Pueyo, J., & Ortiz-Sobrino, M. A. (2021). La utilización de las notificaciones de las aplicaciones móviles en los medios de comunicación españoles. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 283-302. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1516
- De Vicente, A. M. (2015). Innovaciones en periodismo digital: experiencias en narrativa transmedia del Lab de RTVE.es (2011-2015). En F. Sabes; Verón, J.J, Innovación y cambio en la sociedad post-industrial (pp. 4-12). Asociación de Periodistas de Aragón.
- De Vicente, A. M. (2019). Cómo usar las narrativas interactivas en un telediario tradicional. En J. Sierra y J.M. Lavín, Redes sociales, Tecnologías digitales y narrativas interactivas en la sociedad de la información, (pp. 491-499). McGraw-Hill.
- De Vicente, A. M., Carballeda, M., & Cea, N. (2021). La divulgació científica sobre el virus SARS-CoV-2 i la COVID-19: la sèrie El Método del Lan de RTVE.es com a cas objete d´estudi. Comunicació: revista de recerca i d'anàlisi, 38 (2), 71-91.
- Díaz Sánchez–Cruzado, C. (2015). La edición de los espacios deportivos de los informativos de la franja del mediodía de tve1, antena 3, cuatro, telecinco y la sexta (año 2013) [Tesis doctoral]. Universidad San Pablo CEU.
- Flores-Saviaga, C., Hammer, J., Flores, J.P., Seering, J., Reeves, S., & Savage, S. (2020). Audience and Streamer Participation at Scale on Twitch [PDF]. Recuperado de Audience and Streamer Participation at Scale on Twitch researchgate.net DOI: https://doi.org/10.1145/3342220.3344926
- Gandolfi, E. (2016). To Watch or to Play, it is in the Game: the Game Gulture on Twitch.tv among Performers, Plays and Audiences. Journal of Gaming and Virtual Worlds, 8(1), 63–8. DOI: https://doi.org/10.1386/jgvw.8.1.63_1
- García Avilés, J. A. (2011). La participación de la audiencia como elemento del servicio público de la televisión: el caso de TVE y Rtve.es. En B. León (Coord.), La televisión pública a examen (pp. 33-47). Comunicación Social Ediciones.
- García, E., Moragas, M., & Gómez, M. (s/f). El deporte en las televisiones españolas. Un papel creciente en la programación. Quadernsdigital.net, Recuperado de http://www.quadernsdigitals.net/datos/hemeroteca/r_32/nr_464/a_6275/6275.pdf
- Gutiérrez, J.F., & Cuartero, A. (2020). El Auge de Twitch: Nuevas Ofertas Audiovisuales y Cambios del Consumo Televisivo entre la Audiencia Juvenil. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 50, 159-175. DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.11
- Hamilton, W. A., Garretson, O., & Kerne, A. (2014). Streaming on Twitch: Fostering Participatory Communities of Play within Live Mixed Media. In M. Jones., & Palanque, P. (Eds.). Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1315-1324). Association for Computing Machinery. Doi: https://doi.org/10.1145/2556288.2557048 DOI: https://doi.org/10.1145/2556288.2557048
- Ksiazek, T. B. (2015). Civil Interactivity: How News Organizations’ Commenting Policies Explain Civility and Hostility in User Comments. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 59(4), 556–573. Doi: https://doi.org/10.1080/08838151.2015.1093487 DOI: https://doi.org/10.1080/08838151.2015.1093487
- Ma, X., Zhang, C., Liu, J., Shea, R., & Fu, D. (2017). Live Broadcast with Community Interactions: Bottlenecks and Optimizations. IEEE Transactions on Multimedia, 19(6), 1184–1194. DOI: https://doi.org/10.1109/TMM.2016.2646182
- Marcos, N. (2021). Twitch, ¿una nueva forma de informar? Definición de las causas del éxito de la plataforma de Amazon y análisis de su aptitud como medio periodístico [Trabajo de Fin de Máster]. Universidad de Sevilla.
- Martín, J. (2009). Los nuevos modelos de producción audiovisual aplicados a contenidos deportivos. En VI Congresso SOPCOM Sociedade dos media: Comunicação, Política e Tecnologia (pp. 3262-3276). Universidad Lusófona.
- Martín-Moraleda, I. J. (2020). La creatividad televisiva en redes sociales @RTVE en Twitter. Creatividad y medios de comunicación en el contexto digital. Creatividad y Sociedad, 33, 261-280.
- Meso, K., Palomo, M.B., & Ganzabal.M. (2009). Análisis del periodismo participativo en las principales cadenas de televisión en la era de Internet. Los casos de antena3.com, Telecinco.es, plus.es, la sexta.es, cuatro.com y Rtve.es. En B. León (Coord.), Telerealidad: el mundo tras el cristal (192-204). Comunicación Social y Ediciones.
- Molinero, L.G. (2017). Análisis comparativo de los programas deportivos de televisión Jugones, Deportes Cuatro e Informativo de deportes de TVE [Trabajo Fin de Grado]. Universidad de Valladolid
- Moreno, E., Amoedo, A., & Martínez-Costa, M.P. (2012). La redefinición el servicio público audiovisual en la convergencia digital: el caso de Radio Nacional y Rtve.es. III Congreso internacional Asociación española de investigación de la comunicación. Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC).
- Navarro, F. (2013). The Informative Purposes of Social Media Updates Shares by Cybermedia with Different Media Matrix: Analysis of ABC.es, Rtve.es, CadenaSER.com and Lainforamcion.com. Comunicación y Sociedad, 26(4), 77- 101.
- Olmedo, S., & López-Villafranca, P. (2019). Análisis comparativo de “podcasts” y series televisivas de ficción. Estudio de casos en España y Estados Unidos, 9(2), 183-213. DOI: https://doi.org/10.33732/ixc/09/02Analis
- Paíno A., Rodríguez- Fidalgo M., & Ruiz- Paz, Y. (2017). La ludificación de los contenidos informativos: el docugame en los medios de comunicación españoles. Estudio de caso de Que tiemble el camino, Bugarach y Detrás del paraíso. Sphera publica, 2(17), 29-52.
- Pires, K., & Simon, G. (2015). YouTube live and Twitch: a tour of user-generated live streaming systems. Proceedings of the 6th ACM Multimedia systems conference, 225-230. doi. https://doi.org/10.1145/2713168.2713195 DOI: https://doi.org/10.1145/2713168.2713195
- Pollack, C., Kim, J., Emond, J., Brand, J., Gilbert-Diamond, D., & Masterson, T. (2020). Prevalence and strategies of energy drink, soda, processed snack, candy and restaurant product marketing on the online streaming platform Twitch. Public Health Nutrition, 23(15), 2793-2803. Doi: https://doi.org/10.1017/S1368980020002128 DOI: https://doi.org/10.1017/S1368980020002128
- Rico Jérez, M. (2014). La aplicación de los géneros informativos e interpretativos en las tertulias políticas del grupo Intereconomía. Estudios del mensaje periodístico, 20(2), 873-884. doi: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n2.47060 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n2.47060
- Rodríguez-Fidalgo, M., & Sánchez Mera, A. (2013). La distribución de contenidos multipantalla ¿ante nuevos contenidos mediáticos?: estudio de caso de Rtve.es en su móvil. En J. Canavilhas (coord.), Noticias e Mobilidade: o jornalismo, na era dos dispositivos móveis, (pp. 265-292). Universidade Da Beira Interior (UBI), Labcom.
- Rojas-Torrijos, J.L. (2014) Periodismo deportivo, divulgación e innovación. Estudio de casos de coberturas informativas internacionales de los JJ.OO. de Invierno. Textual & Visual Media, 7, 241-254.
- Romero-Mejias, A. (2016). Las plataformas de contenido y su repercusión en la audiencia digital: los casos de YouTube y Twitch [Trabajo de Fin de Grado]. Universidad de Zaragoza.
- Sánchez Castillo, S. & Mercado, M.T. (2011). Narrativa audiovisual y discapacidad: realización televisiva comparada de los jugos olímpicos y paralímpicos de Pekin 2008. Zer, 31, 89-107.
- Sandulescu, A. y Miranda, J. (2021). Evolución del periodista audiovisual en los informativos: estudio y análisis de montaje de piezas audiovisuales durante la pandemia. En B. Puebla. y R. Vinader (cords), Ecosistema de una pandemia: COVID 19 (pp. 456-475). Dykinson.
- Schmitz, A. & De Macedo, V. (2009). Compressed dimensions in digital media occupation. Journalists in transformation. Journalism, 10(5), 587–603. doi:10.1177/ 1464884909106534 DOI: https://doi.org/10.1177/1464884909106534
- Sidorenko, P., Cantero, J.I., & Herranz, J.M. (2018). Periodismo y realidad virtual: la tecnología al servicio de la información deportiva. En J. L González. y J. A. García Avilés (Coords), Mediamorfosis: radiografía de la innovación en el periodismo (pp. 137-150). Sociedad Española de Periodística.
- Sjöblom, M., Törhönen, M., Hamari, J., & Macey, J. (2019). The ingredients of Twitch streaming: affordances of game streams. Computers in Human Behavior, 92, 20-28. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.10.012 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.10.012
- Storstein Spilker, H., Ask, K., & Hansen, M. (2020). The new practices and infrastructures of participation: how the popularity of Twitch.tv challenges old and new ideas about television viewing. Information, Communication & Society, 23(4), 605-620. doi: 10.1080/1369118X.2018.1529193 DOI: https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1529193
- Streamlabs (2021). Informe de la industria de transmisión en vivo. Recuperado de Streamlabs & Stream Hatchet Q1 2021 Live Streaming Industry Report | by Ethan May | Streamlabs Blog
- Vega , R.A. (2013). La información deportiva en Canal Sur: una aproximación a su tratamiento en la radio televisión de Andalucía [Tesis doctoral]. Universidad de Sevilla.
- Yizhou, T. (2021). Watching sports on Twitch? A study of factors influencing continuance intentions to watch Thursday Night Football co-streaming. Sport Management Review. Doi:https://doi.org/10.1080/14413523.2021.1930700 DOI: https://doi.org/10.1080/14413523.2021.1930700
- Zhao, Q., Chen, C.D., Cheng, H.W., & Wang, J.L. (2018). Determinants of live streamers’ continuance broadcasting intentions on Twitch: A self-determination theory perspective. Telematics and Informatics, 35(2), 406-420. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.12.018 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.12.018