El valor de la responsabilidad social durante el estado de alarma provocado por la COVID-19

  1. Solano Santos, Luis Felipe
  2. Cuesta Díaz, Victoria 1
  1. 1 Escuela nacional de enfermería (Hospital de la Cruz Roja – Universidad Autónoma de Madrid)
Journal:
VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

ISSN: 2695-9631

Year of publication: 2022

Issue Title: Monograph: "Communicating health as a social challenge"

Volume: 11

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.37467/REVVISUAL.V9.3640 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

Abstract

Many corporations assumed the role that corresponded to them during the pandemic and, more specifically, during the state of alarm decreed in Spain at the beginning of 2020, in terms of Corporate Social Responsibility. Although there are many who interpret this type of action as voluntary contributions or actions, in reality it is a matter of assuming a series of obligations included in the so called culture standard, which undoubtedly pay considerable dividends to the organization in terms of reputation and image.

Bibliographic References

  • Caldevilla-Domínguez, D., Barrientos-Báez, A., & Fombona-Cadavieco, J. (2020). Evolución de las Relaciones Públicas en España. El Profesional de la Información (EPI), 29(3). DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.05
  • Casero-Ripollés, A. (2020). Impacto del COVID-19 en el sistema de medios. Consecuencias comunicativas y democráticas del consumo de noticias durante el brote. El Profesional de la Información (EPI), 29(2). DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p109-129
  • Compromiso RSE (28 de abril de 2020). Las empresas se vuelcan ante la pandemia de la Covid-19. https://tinyurl.com/4v3pspvk
  • Martínez, I. C., & Garrido, A. (2020). La pandemia del coronavirus: estrategias de comunicación de crisis. Más poder local, (41), 12-19.
  • Solano, L. F. (2018). El papel de las mujeres en el ámbito social en el curso de la historicidad multidisciplinar. En C. del Valle y M. Linares (Eds.). Las expresiones culturales analizadas desde la Universidad (pp. 393-405). Tecnos.
  • Solano, L. F. (2019). La figura del Compliance Officer, entre el Derecho y la Comunicación, a través de la especialización. En M. I. Huerta, L. Rodrigo y G. Padilla (Eds). Límites en la comunicación actual (pp. 442). Pirámide.
  • Sorzano Rodríguez, D. M. (2020). La responsabilidad social empresarial: conceptos y pertinencia en tiempos de pandemia. https://repositorio.cetys.mx/handle/60000/915
  • Vállez, M. & Pérez-Montoro, M. (2020) La comunicación periodística en tiempos de pandemia: análisis del tratamiento de la COVID-19 en la prensa europea. Hipertext.net, 21, 1-13. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2020.i21.01 DOI: https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2020.i21.01
  • Villafañe, J. (2002). Imagen positiva. Gestión estratégica de la imagen de las empresas. Pirámide.
  • Xifrá, J. (2020) Comunicación corporativa, relaciones públicas y gestión del riesgo reputacional en tiempos de Convid-19. El Profesional de la Información (EPI), 29(2). DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.20