Jóvenes no vacunados del COVID-19entre el individualismo y la desconfianza

  1. Regalía, Carolina 1
  2. López Salas, Mario
  3. Belli, Simone 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Année de publication: 2023

Volumen: 32

Número: 3

Type: Article

DOI: 10.22325/FES/RES.2023.179 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: RES. Revista Española de Sociología

Résumé

The aim of the present work is to analyze the different discourses of the COVID-19 unvaccinated young people in the Community of Madrid, in order to understand the motivations and internal coherences that they express to legitimize non-vaccination. For this purpose, we will carry out a methodological triangulation composed of in-depth interviews, ethnography of urban spaces and social network analysis focused on Telegram groups. Thus, we have analyzed the qualitative materials through Grounded Theory procedures and critical discourse analysis. Finally, the three key discursive dimensions found are presented as a result: the right to individual autonomy, social and political manipulation and distrust towards vaccines on scientific grounds.

Références bibliographiques

  • Agamben, G. (2020). La invención de una epidemia. En Sopa de Wuhan. Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemia (pp. 17-20). México: ASPO.
  • Bates, B. R., Villegas-Botero, A., Costales, J. A., Moncayo, A. L., Tami, A., Carvajal, A., & Grijalva, M. J. (2022). COVID-19 vaccine hesitancy in three Latin American countries: Reasons given for not becoming vaccinated in Colombia, Ecuador, and Venezuela. Health Communication, 37(12), 1465-1475. https://doi.org/10.1080/10410236.2022.2035943
  • Beck, U., Giddens, A., y Lash, S. (1997). Modernización reflexiva: política, tradición y estética en el orden social moderno. Madrid: Alianza Editorial
  • Benedicto, J. (2021). Los impactos de la pandemia en la vida de los jóvenes. En O. Salido, y M. Massó (Eds.), Sociología en tiempos de pandemia. Impactos y desafíos sociales de la crisis del COVID-19 (pp. 129-137). Federación Española de Sociología. Editorial Marcial Pons. Ediciones jurídicas y sociales, S.A. https://doi.org/10.54790/rccs.23
  • Berger, P. & Luckmann, T. (1991). The social construction of reality. London: Penguin Books.
  • Caliandro, A. (2021). Repurposing Digital Methods in a Post-API Research Environment: Methodological and Ethical Implications. Italian Sociological Review, 11(4S), 225-242. https://doi.org/10.13136/isr.v11i4S.433
  • Carrero, V., Soriano, R. M., y Trinidad, A. (2012). Teoría fundamentada Grounded Theory. El desarrollo de teoría desde la generalización conceptual (2da ed.). Cuaderno metodológico núm. 37 del Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Centro de Investigaciones Sociológicas [CIS]. (2021). Barómetro de febrero 2021. Avance de resultados. Estudio nº3309. Editorial CIS.
  • Centro de Investigaciones Sociológicas (2022). Barómetro de enero 2022. Avance de resultados, Estudio nº 3347. Editorial CIS.
  • Charmaz, K. (2017). Constructivist grounded theory. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 299-300. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1262612
  • Colombo, E. (2021). Human Rights-inspired Governmentality: COVID-19 through a Human Dignity Perspective. Critical Sociology, 47(4-5), 571-581. https://doi.org/10.1177/0896920520971846
  • Cruz Piqueras, M., Rodríguez García de Cortazar, A., Hortal Carmona, J., y Padilla Bernáldez, J. (2019). Reticencia vacunal: análisis del discurso de madres y padres con rechazo total o parcial a las vacunas. Gaceta sanitaria, 33(1), 53-59. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2017.07.004
  • Díaz Catalán, C. & Lobera, J. (2022). Actitudes y prevención en tiempos de pandemia. En FECYT, Lecciones y retos tras dos años de pandemia. Informe Tendencias.
  • Díez García, R. (2020). Ciudadanía y COVID-19: Entre el Leviatán y la cultura cívica en tiempo de pandemia. Anuario de Movimientos Sociales Betiko, 1-26.
  • Díez García, R., Belli, S., y Márquez, I. V. (2020). La COVID-19, pantallas y reflexividad social. Cómo el brote de un patógeno está afectando nuestra cotidianidad. Revista Española de Sociología, 29(3), 759–768. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.49
  • García Calavia, M. Á. (2020a). La COVID-19 evidencia problemas de la realidad social del trabajo. Revista Española de Sociología, 29(3), 727–736. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.46
  • García Calavia, M. Á. (2020b). Presentación del debate: Impactos sociales de COVID-19: un nuevo reto para la sociología. Revista Española de Sociología, 29(3), 389–391. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.42
  • García, A. S., y Aguilar, I. R. (2018). Discurso antivacunas en las redes sociales: análisis de los argumentos más frecuentes. Tiempos de enfermería y salud, 1(5), 50-53. https://tiemposdeenfermeriaysalud.es/journal/article/view/15
  • Gewirtz-Meydan, A., Mitchell, K., Shlomo, Y., Heller, O., & Grinstein-Weiss, M. (2022). COVID-19 among youth in Israel: Correlates of decisions to vaccinate and reasons for refusal. The Journal of Adolescent Health: Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 70(3), 396-402. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2021.11.016
  • Janssen, M., & van der Voort, H. (2020). Agile and adaptive governance in crisis response: Lessons from the COVID-19 pandemic. International Journal of Information Management, 55, 102-180. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102180
  • Jasper, J. (2011). Emotions and social movements. Annual Review of Sociology, 37, 285-303.
  • Kam, C. (2005). Who toes the party line?. Political Behavior, 27(2), 163-182. https://doi. org/10.1007/s11109-005-1764-y
  • Kymlicka, W. (1991). Liberalism, community, and culture. Oxford University Press. https:// doi.org/10.1086/293476
  • Lamo de Espinosa, E. (2021). Como un caracol dentro de su concha. Sociedad, familia y estado en tiempos de pandemia. En O. Salido, y M. Massó (Eds.), Sociología en tiempos de pandemia. Impactos y desafíos sociales de la crisis del COVID-19, (pp. 29-42). Federación Española de Sociología. Editorial Marcial Pons. Ediciones jurídicas y sociales, S.A.
  • Larrondo-Ureta, A., Fernández, S.-P., & Morales-i-Gras, J. (2021). Desinformación, vacunas y Covid-19. Análisis de la infodemia y la conversación digital en Twitter. Revista latina de comunicación social, (79), 1-18. https://doi.org/10.4185/rlcs-2021-1504
  • Lobera, J. & Cabrera, P. (2021). Evolución de la percepción social de aspectos científicos de la COVID-19. Madrid: Fecyt.
  • Lobera, J., y Torres Albero, C. (2021). La comunicación de la tecnociencia en tiempos de pandemia. En Salido, O., y Massó, M. (Eds.) Sociología en tiempos de pandemia: impactos y desafíos sociales de la crisis del COVID-19 (pp. 53-64). Ediciones Jurídicas y Sociales.
  • MacKuen, M., Wolak, J., Keele, L., & Marcus, G. E. (2010). Civic engagements: Resolute partisanship or reflective deliberation. American Journal of Political Science, 54(2), 440- 458. https://doi.org/10.1111/j.1540-5907.2010.00440.x
  • Martín Rojo, L. (2012). El análisis crítico del discurso: fronteras y exclusión social en los discursos racistas. En L. Íñiguez Rueda (Ed.), Análisis del discurso: manual para las Ciencias Sociales (pp. 157-201). Barcelona: Editorial UOC.
  • Martuccelli, D. (2021). La gestión anti-sociológica y tecno-experta de la pandemia del COVID-19. Papeles del CEIC, 2021/1, 220-246. https://doi.org/10.1387/pceic.21916
  • Michie, S., West, R., & Harvey, N. (2020). The concept of ‘fatigue’ in tackling COVID-19. The BMJ, 371, 1-19. https://doi.org/10.1136/bmj.m4171 Montaña Blasco, M., Ollé Castellà, C., y Lavilla Raso, M. (2020). Impacto de la pandemia de Covid-19 en el consumo de medios en España. Revista Latina de Comunicación Social, (78), 155-167. https://doi.org/10.4185/rlcs-2020-1472
  • Moré Corral, P. (2020). Cuidados y crisis del coronavirus: el trabajo invisible que sostiene la vida. Revista Española de Sociología, 29(3), 737-745. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.47
  • Mutuverria, M., y Roldán, A. N. (2021). La ideologización de la pandemia: discursos mediáticos sobre la vacuna Sputnik V. Papeles académicos de la Universidad San Isidro, 1(5), 3-17. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/144476
  • Oltra, C., y Boso, À. (2020). Lecciones aprendidas de la crisis del coronavirus: preparación y resiliencia social. Revista Española de Sociología, 29(3), 769-775. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.50
  • Parker, I. (1999). Critical psychology: critical links. Annual Review of Critical Psychology, 1(1), 3-18.
  • Revilla, J.C., Crespo, E., y Belli, S. (en prensa). El gobierno de la pandemia: la interrelación entre biología, sociedad y cultura. Athenea Digital.
  • Rodríguez Díaz, J. A. (2020). La COVID-19: la gran oportunidad para pensar y crear sociedades futuras mejores. Revista Española de Sociología, 29(3), 693-702. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.43
  • Rosenfeld, D. L., & Tomiyama, A. J. (2022). Jab my arm, not my morality: Perceived moral reproach as a barrier to COVID-19 vaccine uptake. Social Science & Medicine (1982), 294- 310. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2022.114699
  • Sánchez Galán, F. J. (2018). Informe juventud en España 2016. Jorge Benedicto (dir.). Madrid: Instituto de la juventud, 2017. Revista Española de Sociología, 27(2), 363-366. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.49
  • Schmelz, K., & Bowles, S. (2022). Opposition to voluntary and mandated COVID-19 vaccination as a dynamic process: Evidence and policy implications of changing beliefs. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 119(13). https://doi.org/10.1073/pnas.2118721119
  • Serrano Pascual, A., Blanco Moreno, F., Ligero, J. A., Alvira Martín, F., Escobar, M., & Sáenz, A. (2009). La investigación multimétodo. Ediciones de la Universidad Complutense.
  • Srbljinović, A. & Božić, J. (2013). Implications of the Sociology of Emotions for the Restoration of Social Order. Emotion Review, 6(2), 152-159. https://doi.org/10.1177/1754073913503371
  • Wodak, R., y Meyer, M. (2003). Métodos de Análisis Crítico del Discurso. Gedisa Editorial.
  • Wong, W. H. S., Leung, D., Chua, G. T., Duque, J. S. R., Peare, S., So, H. K., Chan, S. M., Kwan, M. Y. W., Ip, P., & Lau, Y. L. (2022). Adolescents’ attitudes to the COVID-19 vaccination. Vaccine, 40(7), 967-969. https://doi.org/10.1016/j.vaccine.2022.01.010
  • Zatti, A., & Riva, N. (2022). Anguish and fears about attitude towards Covid-19 vaccines: contrasts between yes and no vax. Discover Psychology, 2(1), 1-8.