Orientación profesional en la Universidaddiseño y evaluación de una App Interactiva

  1. Luis Mañas-Viniegra 1
  2. Isidro Jiménez-Gómez 1
  3. José P. Olivares-Santamarina 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Ciencias de la Información. Departamento de Ciencias de la Comunicación Aplicada
Aldizkaria:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Argitalpen urtea: 2023

Alea: 34

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 63-82

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/REOP.VOL.34.NUM.1.2023.37416 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Laburpena

Careerguidance is virtually unknown to university students, and their professors are reluctant to offer this possibility, even thoughthe professional profiles associated with the Degree in Advertising and Public Relations have been transformed by the impact of technology. Accordingly, the aim of this research is to analyse the creation of a visual, interactive application that can channel the skills, competencies,and interests of students toward specific careers, and can tailor their vocational preferences tointegrate these into their personal, educational, social and labour development. Based on the Design Based Research (DBR) model,the methodology used includes a survey of the students that focuses on the state of their career orientation, an analysis of the content involving job offers on the specialised portal known as domestika.org, and an examination of the development of a career guidance app, evaluated usingfocus groups and eye-tracking. A total of 71.90% of the students do not know whichcareer they want to engage in professionally, and 87.72% feel that they have received no guidance. Most of them aspire to work in creative roles, with only a scant preference for the digital marketing profession due to its precariousness, despite the greater number of jobs offered in that field. The app known as GoalPro (https://goalpro.ucmbrandlab.com) gives students the option to receive career guidanceautonomously.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Allan, G. y Moffet, J. (2016). Professionalism in career guidance and counselling. How professional do trainee career practitioners feel at the end of a postgraduate programme of study? British Journal of Guidance & Counselling, 44(4), 447-465. https://doi.org/10.1080/03069885.2015.1063111
  • Álvarez-Flores, E. P., Núñez-Gómez, P. y Olivares-Santamarina, J. P. (2018). Perfiles profesionales y salidas laborales para graduados en Publicidad y Relaciones públicas: de la especialización a la hibridación. El Profesional de la Información, 27(1), 136-147. https://doi.org/10.3145/epi.2018.ene.13
  • Álvarez-González, M. y Sánchez-García, M. F. (2012). Concepto, evolución y enfoques teóricos de la orientación profesional. En M. F. Sánchez-García, y M. Álvarez-González (Coords.), Bases teórico-prácticas de la orientación profesional (pp. 4-48). UNED.
  • Álvarez-Pérez, P. R. y López-Aguilar, D. (2019). Perfil de ingreso y problemas de adaptación del alumnado universitario según la perspectiva del profesorado. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(3), 46-63. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.3.2019.26272
  • Arias-Gallegos, W. L., Franco-Delgado-de-Carpio, E. D. y Ceballos-Canaza, K. D. (2019). Preferencias profesionales e identidad profesional en los estudiantes de ingenierías de una universidad privada de Arequipa. Propósitos y Representaciones. Revista de Psicología Educativa, 7(2), 160-195. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.309
  • Auberni, S. (1995). La orientación profesional. Institut Municipal d’Educació.
  • Bakholskaya, N. A., Velikanova, S. S., Kozhushkova, N. V., Sunagatullina, I. I., Kashuba, I. V. y Chernykh, O. P. (2020). The Characteristics of Professional Pedagogy Orientation. Propósitos y Representaciones, 8(3), e472. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.472
  • Bennet, N. y Lemoine, G. (2014). What a Difference a Word Makes: Understanding Threats to Performance in a VUCA World. Business Horizons, 57(3), 311-317. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2014.01.001
  • Blustein, D. L., Kenny, M. E., Di-Fabio, A. y Guichard, J. (2019). Expanding the Impact of the Psychology of Working: Engaging Psychology in the Struggle for Decent Work and Human Rights. Journal of Career Assessment, 27(1), 3-28. https://doi.org/10.1177/1069072718774002
  • Cabero-Almenara, J. (2006). Comunidades virtuales para el aprendizaje. Su utilización en la enseñanza. Edutec, 20, 1-20. https://bit.ly/3oasKGg
  • Carrillo González, F. (2021). Efectividad de un programa para la mejora del proyecto profesional y la marca personal. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 32(2), 27- 46. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.2.2021.31277
  • Chen, I. C., Rocha-Beverly, C. y Schneider, B. (2021). Alignment of educational aspirations and career plans in high school with Mobile app technology. Education and Information Technologies, 26(1), 1091-1109. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10296-z
  • Codina, L. l. (2016). Tres dimensiones del periodismo computacional. Intersecciones con las ciencias de la documentación. Anuario ThinkEPI, 10, 200-202. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2016.41
  • Conchado, A. y Carot, J. (2013). Puntos fuertes y débiles en la formación por competencias. Revista de Docencia Universitaria, 11(1), 429‐446. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5608
  • Crites, J. O. (1976). Career Counseling: A Comprehensive Approach. The Counseling Psychologist, 6(3), 2-12. https://doi.org/10.1177/001100007600600302
  • Cuesta, P. G. (2015). La orientación profesional hacia la carrera de Economía de la Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí [Tesis doctoral, Universidad de Holguín]. Editorial Universitaria. https://bit.ly/2X8LeLr
  • Duchowski, A. (2013). Eye Tracking Methodology: Theory and Practice. Springer-Verlag.
  • Ginevra, M. C., Pallini, S., Vecchio, G. M., Nota, L. y Soresi, S. (2016). Future orientation and attitudes mediate career adaptability and decidedness. Journal of Vocational Behavior, 95- 96, 102-110. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.08.003
  • Gómez-Aguilar, M., Roses-Campos, S. y Farias-Batlle, P. (2012). El uso académico de las redes sociales en universitarios. Comunicar, 19(38), 131-128. https://doi.org/10.3916/C38-2012- 03-04
  • González-López, I. y Martín-Izard, J. F. (2004). La orientación profesional en la universidad, un factor de calidad según los alumnos. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15(2), 299-315. https://doi.org/10.5944/reop.vol.15.num.2.2004.11635
  • Guisasola, J., Ametller, J. y Zuza, K. (2021). Investigación basada en el diseño de Secuencias de Enseñanza-Aprendizaje: una línea de investigación emergente en Enseñanza de las Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(1), e1801. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2021.v18.i1.1801
  • Haug, E. H. y Plant, P. (2016). Research-based knowledge: researchers' contribution to evidencebased practice and policy making in career guidance. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 16(1), 137-152. https://doi.org/10.1007/s10775-015-9294-6
  • Hirsch-Adler, A. (2013). Elementos teóricos y empíricos acerca de la identidad profesional en el ámbito universitario. Perfiles Educativos, 35(140), 63-81. https://doi.org/10.1016/S0185- 2698(13)71822-1
  • Hooley, T. y Rice, S. (2019). Ensuring quality in career guidance: a critical review. British Journal of Guidance & Counselling, 47(4), 472-486. https://doi.org/10.1080/03069885.2018.1480012
  • Jarvis, J. (2009). What Would Google Do? Harper Collins.
  • Jiménez-Gómez, I. y Mañas-Viniegra, L. (2018). Ofertas de empleo mejor remuneradas en comunicación y diseño: nuevos perfiles y efecto full-stack. Doxa Comunicación, 27, 239- 251. https://doi.org/10.31921/doxacom.n27a12
  • Kuijpers, M. (2019). Career guidance in collaboration between schools and work organizations. British Journal of Guidance & Counselling, 47(4), 487-497. https://doi.org/10.1080/03069885.2018.1548007
  • López-García, X, Rodríguez-Vázquez, A. I. y Pereira-Fariña, X. (2017). Competencias tecnológicas y nuevos perfiles profesionales: desafíos del periodismo actual [Technological Skills and New Professional Profiles: Present Challenges for Journalism]. Comunicar, 25(53), 81-90. https://doi.org/10.3916/C53-2017-08
  • Lyssakov, N. D. y Lyssakova, E. N. (2019). Relevant tasks of professional orientation in aviation specialties: aircraft engineering and flight operation. Amazonia Investiga, 8(21), 468-473. https://bit.ly/38VIw19
  • Manuale, M. (2013). El oficio de estudiante universitario y el problema del ingreso: Miradas y aportes desde el gabinete pedagógico de la Facultad de Bioquímica y Ciencias Biológicas. Revista Aula Universitaria, 1(15), 43-57. https://doi.org/10.14409/au.v1i15.4367
  • Mañas-Viniegra, L. y Jiménez-Gómez, I. (2019). Evolución del perfil profesional del community manager durante la década 2009-2018. El profesional de la Información, 28(4), e280403. https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.03
  • Martínez-Clares, P., Martínez-Juárez, M. y Pérez-Cusó, F. J. (2020). Los blogs como recurso de la orientación profesional en la web 2.0. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(3), 7-25. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.3.2020.29259
  • Miguélez-Juan, B., Núñez-Gómez. P. y Mañas-Viniegra, L. (2019). La Realidad Virtual Inmersiva como herramienta educativa para la transformación social: Un estudio exploratorio sobre la percepción de los estudiantes en Educación Secundaria Postobligatoria. Aula Abierta, 48(2), 157-166. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.157-166
  • Montes, M., Flores, R. y Roqueta, C. (2020). Revisión sistemática del efecto de las funciones ejecutivas en el rendimiento académico. Ágora de Salut, 7, 205-215. https://doi.org/10.6035/AgoraSalut.2020.7.21
  • Moore, T. y Morton, J. (2017). The myth of job readiness? Written communication, employability, and the 'skills gap' in higher education. Studies in Higher Education, 42(3), 591-609. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1067602
  • Neville, L. (2007). The personal tutor’s handbook. Palgrave Macmillan.
  • Oh, D., Suk, K. y Su-Hong, P. (2021). Community-based career education app development for university students. Journal of the Korean Association of Information Education, 25(2), 387- 403. https://doi.org/10.14352/jkaie.2021.25.2.387
  • Pereira-González, M., Martís-Flórez, R. y Pascual-Díez, J. (2019). Evaluación de las necesidades de orientación y educación para la carrera en seis grados de Educación. Bases para el desarrollo del plan de acción tutorial. Educación XX1, 22(2), 309-334. https://doi.org/10.5944/educXX1.22721
  • Peters, M. A., Jandric, P. y Hayes, S. (2019). The curious promise of educationalising technological unemployment: What can places of learning really do about the future of work? Educational Philosophy and Theory, 51(3), 242-254. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1439376
  • Pitain, O. S. y Atiku, S. O. (2017). Structural determinants of students' employability: Influence of career guidance activities. South African Journal of Education, 37(4), e1424. https://doi.org/10.15700/saje.v37n4a1424
  • Plata-Suárez. J. (2018). La des-orientación profesional de los jóvenes. Universidad, Escuela y Sociedad-UNES, 5, 82-97. https://bit.ly/3bdvSNI
  • Pyoria, P., Ojala, S., Saari, T. y Jarvinen, K. M. (2017). The Millennial Generation: A New Breed of Labour? Sage Open, 7(1), 2158244017697158. https://doi.org/10.1177/2158244017697158
  • Rivas-Martínez, F. (1976). Teorías vocacionales y su aportación a la orientación. Revista Española de Pedagogía, 34(131), 75-106. https://bit.ly/2LdOOkO
  • Rodríguez-Esquivel, N. C. y Gallardo-Córdova, K. E. (2020). El bienestar y la orientación educativa enfocados en las nuevas generaciones. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 31(2), 7-18. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.2.2020.27982
  • Romito, M., Gonçalves, C. y De-Feo, A. (2019). Digital devices in the governing of the European Education Space: The case of SORPRENDO software for career guidance. European Education Research Journal, 19(3), 204-224. https://doi.org/10.1177/1474904118822944
  • Salcedo-Muñoz, V., Quezada, C., Novillo, E., Varela, G., Núñez, L. y Viteri, C. (2017). Bienestar estudiantil universitario en Ecuador: Caso unidades de bienestar estudiantil en las universidades de la provincia de El Oro. Revista Espacios, 38(30), 17-37. https://bit.ly/3oaxAU3
  • Salmerón-Pérez, H. (2003). Programa interactivo de orientación universitaria a través de Internet [counselling interactive program for university´s students using Internet]. Comunicar, 20, 83-87. https://doi.org/10.3916/25519
  • Sánchez-García, M. F. (2009). Principios, contextos y dimensiones principales de intervención en orientación profesional. En M. F. Sánchez-García, y M. Álvarez-González (Coords.), Bases teórico-prácticas de la orientación profesional (pp. 55-75). UNED.
  • Santana-Vega, L. E. (2010). La transición a la vida activa. Revista de Educación, 351, 15-21. https://bit.ly/3nbWIYY
  • Schopfel, J., Roche, J. y Hubert, G. (2015). Co-working and innovation: new concepts for academic libraries and learning centres. New Library World, 116(1-2), 67-78. https://doi.org/10.1108/NLW-06-2014-0072
  • Schorer, C. y Karl, U. (2017). On being guided a typology of career guidance in EU discourses. British Journal of Guidance & Counselling, 45(3), 356-365. https://doi.org/10.1080/03069885.2017.1285005
  • Stokes, P. J. (2015). Higher education and employability: New models for integrating study and work. Harvard Education.
  • Suárez-Lantarón, B. (2013). Servicios de Orientación profesional universitarios: estudio descriptivo. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 27-42. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5565
  • Suk, K. y Kim, K. (2021). A Study on Development and Effect Analysis of the App-based Career Design Program for Post-adolescents. Youth Facilities and Environment, 19(3), 51-64. https://bit.ly/39hyKuy
  • Suleman, F. (2016). Employability skills of higher education graduates: Little consensus on a much-discussed subject. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 228, 169-174. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.07.025
  • Super, D. E. (1962). Psicología de la vida profesional. Rialp.
  • Timar-Anton, C., Negru-Subtirica, O. y Opre, A. (2021). The Development and Testing of a Mobile Self-Tracking App to Strengthen Identity Commitments through Personal Goals. International Journal of Human-Computer Studies, 151, e102642. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2021.102642
  • Valiyeva, V. (2020). Impact of self-esteem on the formation of professional identity of the students of Faculty of Law, of Baku State University, Azerbaijan. Universidad y Sociedad, 12(1), 80- 87. https://bit.ly/390B4lq
  • Ventura, R., Roca-Cuberes, C. y Corral-Rodríguez, A. (2018). Comunicación digital interactiva: Valoración de profesionales, docentes y estudiantes del área de la comunicación sobre las competencias académicas y los perfiles profesionales. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 331-351. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1258
  • Vivar-Zurita, H. y Mañas-Viniegra, L. (2020). La Sociedad digital y su empleabilidad en las áreas de Información y Comunicación: Nuevos retos para la redefinición de las competencias profesionales en los planes de estudio universitarios. En H. Vivar-Zurita (Ed.), Sociedad digital y empleabilidad en comunicación (pp. 19-35). Comunicación Social.
  • Wolter, I., Ehrtmann, L., Seidel, T. y Drechsel, B. (2019). Social or Economic Goals? The Professional Goal Orientation of Students Enrolled in STEM and Non-STEM Majors in University. Frontiers in Psychology, 10, e2065. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02065
  • Zhang, J. H., Yuen, M. y Chen, G. W. (2018). Teacher support for career development: an integrative review and research agenda. Career Development International, 23(2), 122-144. https://doi.org/10.1108/CDI-09-2016-0155
  • Zhitkova, E. V., Morena, A. V. y Stekljannikova, S. J. (2016). Foreign-language quest as form of professional orientation work with entrants. Yazyk I Kultura-Language and Culture, 35, 127- 136. https://doi.org/10.17223/19996195/35/11