Figuras de la ironía románticala recepción filosófica del romanticismo más allá de la modernidad

  1. Germán Garrido 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Daimon: revista internacional de filosofía

ISSN: 1130-0507 1989-4651

Année de publication: 2023

Número: 89

Pages: 83-98

Type: Article

D'autres publications dans: Daimon: revista internacional de filosofía

Résumé

This paper deals with the philosophical reception of romantic irony. It focuses on three main points: (1) the critic of irony as a negative infinity by Hegel and Kierkegaard; (2) the linkages of irony with an apolitical attitude in Carl Schmitt and Georg Lukács; and (3) the apropiation of irony by deconstruction theory. As the paper proposes, only the reconsideration of some some main aspects from the modernity allowed the recognition of the romantic aesthetic dimensión.

Références bibliographiques

  • Adorno, Th. W. (2006), Kierkegaard. Construcción de lo estético, Madrid: Akal.
  • Alfaro, C. V. (2019), “Similitudes y diferencias entre la ironía romántica y la figura del espíritu alma bella”, Ágora. Papeles de filosofía, 38/1, pp. 57-78.
  • Beiser, F. C. (2018), El imperativo romántico. El primer romanticismo alemán, Madrid: Sequitur.
  • Berlin, I. (2015), Las raíces del Romanticismo, Madrid: Taurus.
  • Bloom, H. (2010), “La desintegración de la forma”, en Deconstrucción y crítica, Madrid, Akal, pp.11-46.
  • Bognar, Z (2014), “Die frühen Essays von Georg Lukács als Auseinandersetzung mit dem frühromantischen Begriff der Kritik”, Athenäum, 24, pp. 45-71.
  • Bohrer, K.-H. (2017), La crítica al Romanticismo, Buenos Aires: Prometeo.
  • Bürger, P. (2009), Teoría de la vanguardia, Buenos Aires: Las Cuarenta.
  • De Man, P (1998), La ideología estética, Madrid: Cátedra.
  • De Man, P. (1990), Alegorías de la lectura, Barcelona: Lumen.
  • Derrida, J. (2007), La diseminación, Madrid; Fundamentos.
  • Eagleton, T. (2006), La estética como ideología, Madrid: Trotta.
  • Frank, M. (1997), Unendliche Annährung, Frankfurt a. M: Suhrkamp.
  • Galfione, M. V. (2018), “El concepto de subjetividad estética en el planteamiento de Karl Heinz Bohrer”, Ideas y Valores, 67 (167), pp. 81-102.
  • Garnika, N. (2019), Romanticismo, modernismo y subjetividad, Tesis doctoral, Universidad Nacional de Catamara.
  • Habermas, J. (1954), Das Absolute in der Geschichte: von der Zweispaltigkeit in Schellings Denken, Bonn: Bouvier.
  • Hegel, G. W. F. (1986), Werke, Frankfurt a. M: Suhrkamp (GW).
  • Hühn, L. (1996), “Das Schweben der Einbildungskraft. Zur frühromantischen Überbietung Fichtes”, Deutsche Vierteljahresschrift für Luteraturwissenschaft und Geistesgeschichte, 70-4, pp. 569-599.
  • Kierkegaard, S. (2018), In vino veritas, Madrid: Alianza.
  • Kierkegaard, S. (2000), Escritos, vol. 1, Madrid: Trotta.
  • Korngiebel, J. (2020), “Hegel as an Attendee of Schlegels Lectures on Trascendental Phi- losophy” en Jena, Romanticism, Philosophy and Literature, Michael N. Forster y Lina Steiner (eds.), Springer, pp. 119-134.
  • Koselleck, R. (1993), Futuro pasado: para una semántica de los tiempos históricos, Bar- celona: Paidós.
  • Lukács, G. (1970), Historia y conciencia de clase, La Habana: Editorial de Ciencias Socia- les.
  • Lukács, G. (1968), El asalto a la razón. La trayectoria del irracionalismo desde Schelling hasta Hitler, Barcelona: Grijalbo.
  • Lukács, G. (1947), Fortschritt und Reaktion in der deutschen Literatur, Berlín: Aufbau.
  • Menke, Ch. (2013), Estética y negatividad, México: Fondo de Cultura Económico.
  • Starobinski (2017), La tinta de la melancolía, México: Fondo de Cultura Económico.