«El Diablo Cojuelo» de Luis Vélez de Guevaranovela híbrida

  1. Barnés, Antonio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Datum der Publikation: 2023

Ausgabe: 11

Nummer: 1

Seiten: 735-748

Art: Artikel

DOI: 10.13035/H.2023.11.01.41 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Zusammenfassung

. El Diablo Cojuelo by Luis Vélez de Guevara is an extremely interesting work within the Spanish narrative of the 17th century. The discussion around its genre demonstrates how unclassifiable this movel is. It has been described as a picaresque novel, a satirical-social novel, a story, a picaresque-allegorical narration inspired by Quevedoʼs Sueños, a satire without didactic and moralizing pretensions: an esperpento, a carnivalesque novel, or an anatomy in Peale’s words. What is clear is that it is a hybrid work in which various genres converge, with narrative and drama being the canvas on which the work is designed. For all that has been said, it is obvious that El Diablo Cojuelo is a clearly baroque work and, because of its originality, a milestone in the narrative of the sixteenth century

Bibliographische Referenzen

  • Azorín Fernández, Dolores, «El Diablo Cojuelo» de L. Vélez de Guevara: glosario, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2000.
  • Gutiérrez Hermosa, Luisa María, «La constitución de un “arte nuevo de hacer novelas”: apuntes a una teoría de la novela corta en el Siglo de Oro», Exemplaria. Revista de literatura comparada, 1, 1997, pp. 157-178.
  • Levisi, Margarita, «Los aspectos teatrales de El Diablo Cojuelo», en Antigüedad y actualidad de Luis Vélez de Guevara: estudios críticos, ed. C. George Peale, Amsterdam / Philadelphia, John Benjamins Publishing Company, 1983, pp. 207-218.
  • Ors, Eugenio d’, Lo barroco, Madrid, Tecnos, 2002.
  • Peale, C. George, Estructura y visión del mundo del «Diablo Cojuelo». Deslindes genéricos y específicos, Irvine, University of California/Irvine / ProQuest Dissertations Publishing, 1973.
  • Rice, Robin Ann, «Diablillos y sátira en El Diablo Cojuelo de Vélez de Guevara y Fausto de Goethe», Hipogrifo. Revista de literatura y cultura del Siglo de Oro, 2.2, 2014, pp. 95-106. DOI: https://doi.org/10.13035/H.2014.02.02.07.
  • Rico, Francisco (ed.), Historia y crítica de la literatura española. Siglos de Oro: Barroco, Barcelona, Crítica, 1983.
  • Rodríguez Pequeño, Javier, «Poética del realismo grotesco. El carnaval en El Diablo Cojuelo», Tonos digital. Revista de estudios filológicos, 1, 2001, s. p.
  • Valdés Gázquez, Ramón, «Pasajes, hechos e hipótesis de alusiones en la novela de Vélez de Guevara con la figura de Quevedo al fondo», La Perinola. Revista anual de investigación quevediana, 22, 2018, pp. 347-373.
  • Vélez de Guevara, Luis, El Diablo Cojuelo, ed. Ángel R. Fernández e Ignacio Arellano, Madrid, Castalia, 1988.
  • Vélez de Guevara, Luis, El Diablo Cojuelo, ed. Ramón Valdés, Madrid, Crítica, 1999.
  • Vélez de Guevara, Luis, El Diablo Cojuelo, ed. Enrique Rodríguez Cepeda, Madrid, Cátedra, 2001.