La transmisión textual póstuma de las comedias de Lope de Vegaa propósito de «La carbonera» y lo que podemos esperar de MANOS e ISTAE

  1. Gómez Sánchez-Ferrer, Guillermo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Ano de publicación: 2023

Volume: 11

Número: 1

Páxinas: 241-265

Tipo: Artigo

DOI: 10.13035/H.2023.11.01.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Resumo

In this article I study the transmission of Lope de Vega’s plays published after his death, paying attention to the ways they circulated after he lost control of their publication in 1625, attending specifically to the possibilities that developed from that moment on and that continued after the death of the poet. In the first half of my article I will present an overview of the three great publishing novelties that comedias experienced since 1625: the interest of printers —especially Sevillian printers— in the publication of sueltas; the configuration of an editorial series of different authors centered in Zaragoza, and the arrival of the first partes de comedias with plays by younger playwrights. In order to exemplify these dynamics, the second part of this article will focus on the specific case of La carbonera, a comedy that had a wide circulation, linked to the different forms studied above: it was published for the first time in a parte by different authors; it was partially copied in a manuscript; it was printed again in a very different textual form in one of Lope de Vega’s posthumous partes, and it circulated in various sueltas. Finally, in this second part I will carry out the analysis of the testimonies considering the digital research tools MANOS and ISTAE in order to prove what we can expect from them.

Referencias bibliográficas

  • Agulló y Cobo, Mercedes, La imprenta y el comercio de libros en Madrid (siglos XVI-XVII), tesis doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 1991.
  • Arellano, Ignacio, «Sobre algunas portadas de La Arcadia de Lope de Vega», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, 28, 2022, pp. 329-366.
  • Barrera y Leirado, Cayetano Alberto de la, Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española. Tomo I: Nueva biografía, Madrid, Sucesores de Rivadeneira, 1890.
  • Boadas, Sònia, «Techniques and Instruments for Studying the Autograph Manuscripts of Lope de Vega», Hipogrifo. Revista de literatura y cultura del Siglo de Oro, 8.2, 2020, pp. 509-531. DOI: https://doi.org/10.13035/H.2020.08.02.30.
  • Bouza, Fernando, «Política del libro del Consejo Real en el tiempo de Olivares», en Poder y saber: bibliotecas y bibliofilia en la época del conde-duque de Olivares, dir. Oliver Noble Wood, Jeremy Roe y Jeremy Lawrence, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2011, pp. 339-362.
  • Cardona, Ángeles, Cruickshank, Don W., y Cunningham, Martin, «Obras teatrales con música bajo Felipe IV», en Pedro Calderón de la Barca y Tomás de Torrejón y Velasco, La púrpura de la rosa, Kassel, Edition Reichenberger, 1990, pp. 509-529.
  • Case, Thomas E., Las dedicatorias de Partes XIII-XX de Lope de Vega, Madrid, Castalia, 1975.
  • Cayuela, Anne, «La prosa de ficción entre 1625 y 1634: balance de diez años sin licencias para imprimir novelas en los reinos de Castilla», Mélanges de la Casa de Velázquez, 29, 1993, pp. 51-76.
  • Cayuela, Anne, «Libros de entretenimiento en la librería de Ana de Arenas: consecuencias editoriales y literarias de la suspensión de licencias para novelas y comedias (1625-1634)», en Poder y saber: bibliotecas y bibliofilia en la época del conde-duque de Olivares, dir. Oliver Noble Wood, Jeremy Roe y Jeremy Lawrence, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica, 2011, pp. 363-384.
  • Cruickshank, Don W., «The First Edition of El burlador de Sevilla», Hispanic Review, 49, 1981, pp. 443-467.
  • Cruickshank, Don W., «Some Notes on the Printing of Plays in Seventeenth-Century Seville», The Library, 3, 1989, pp. 231-252.
  • Cruickshank, Don W., «Partes de comedias», en Diccionario de la comedia del Siglo de Oro, dir. Frank P. Casa, Luciano García Lorenzo y Germán Vega García Luengos, Madrid, Castalia, 2002, pp. 229-232.
  • Cruickshank, Don W., «Towards an Atlas of Italic Types Used in Spain, 1528-1700», Bulletin of Spanish Studies, LXXXI, 7-8, 2004, pp. 973-1010.
  • Cruickshank, Don W., «The problem of the Sexta parte de comedias escogidas», Anuario calderoniano, 3, 2010, pp. 87-113.
  • Dadson, Trevor J., «The Dissemination of Poetry in Sixteenth Century Spain», Journal of the Institute of Romance Studies, 8, 2000, pp. 47-56.
  • Delgado Casado, Juan, Diccionario de impresores españoles (siglos XV-XVII), Madrid, Arco Libros, 1996.
  • Dixon, Victor, «La intervención de Lope en la publicación de sus comedias», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, 2, 1996, pp. 45-63.
  • Fernández Rodríguez, Daniel, y Gómez Sánchez-Ferrer, Guillermo, «La Parte veinte: historia editorial», en Comedias de Lope de Vega. Parte XX, coord. Daniel Fernández Rodríguez y Guillermo Gómez Sánchez-Ferrer, Barcelona, Gredos, 2021, vol. I, pp. 1-99.
  • Ferrer Valls, Teresa (dir.), Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español (DICAT), Reichenberger, Kassel, 2008.
  • Ferrer Valls, Teresa et al., Base de datos de comedias mencionadas en la documentación teatral (1540-1700). CATCOM, 2012-2022, http://catcom.uv.es.
  • García-Reidy, Alejandro, y Plata, Fernando, «La Parte decinueve: historia editorial», en Comedias de Lope de Vega. Parte XIX, coord. Alejandro García-Reidy y Fernando Plata, Barcelona, Gredos, 2020, vol. I, pp. 1-74.
  • García-Reidy, Alejandro, Valdés Gázquez, Ramón, y Vega García-Luengos, Germán, «Una nueva edición (¿princeps?) de El castigo sin venganza», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, 27, 2021, pp. 270-329.
  • Gómez, Jesús, «Estrategias editoriales en el teatro del último Lope de Vega», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, 28, 2022, pp. 176-204.
  • Gómez Sánchez-Ferrer, Guillermo, Del corral al papel. Estudio de impresores de teatro del siglo XVII, tesis doctoral, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2015.
  • Gómez Sánchez-Ferrer, Guillermo, Biblioteca digital. Portadas heráldicas del teatro del Siglo de Oro, 2017-2018, https://heraldicatso.omeka.net/.
  • Greer, Margaret R., «El teatro clásico y la cultura de los manuscritos: de las plumas del siglo XVI a las pantallas del siglo XXI (o sea, de www.manosteatrales.org a www.manos.net)», en El teatro clásico en su(s) cultura(s): de los Siglos de Oro al siglo XXI, coord. Esther Fernández Rodríguez, Alejandro García-Reidy y José Miguel Martínez Torrejón, Nueva York, AITENSO, 2017, pp. 439-466.
  • Greer, Margaret R., y García-Reidy, Alejandro (dirs.), Manos. Base de datos de manuscritos teatrales áureos, 2014-2022, http://www.manos.net.
  • Grupo Prolope, «El Lope de 1604», en Lope en 1604, coord. Xavier Tubau, Lérida, Milenio, 2004, pp. 11-19.
  • Heaton, Harry C., «Lope de Vega’s Parte XVII extravagante», Romanic Review, 15, 1924, pp. 100-104.
  • Heaton, Harry C., «The Case of Parte XXIV de Lope de Vega, Madrid», Modern Philology, 22.3, 1925, pp. 283-303.
  • Hernández González, Erasmo, «Una desconocida parte de comedias de Lope (Parte XXIII, Valencia, 1629)», Criticón, 56, 1992, pp. 179-186.
  • Hernández Tornero, Celio, et al., «Indexación y reconocimiento automático de texto manuscrito», Cuadernos AISPI, 11, 2018, pp. 131-144.
  • López Martínez, José Enrique, «La Parte catorce: historia editorial», en Comedias de Lope de Vega. Parte XIV, coord. José Enrique López Martínez, Madrid, Gredos, 2015, vol. I, pp. 1-67.
  • Madroñal, Abraham, «Introducción», en El renacer del Fénix: «Yo he hecho lo que he podido, Fortuna lo que ha querido». Una nueva comedia de Lope de Vega, Valladolid / Olmedo, Universidad de Valladolid / Ayuntamiento de Olmedo, 2021, pp. 13-110.
  • Moll, Jaime, Problemas bibliográficos del libro del Siglo de Oro, Madrid, Arco Libros, 2011.
  • Morley, S. Griswold, y Bruerton, Courtney, Cronología de las comedias de Lope de Vega con un examen de las atribuciones dudosas, basado todo ello en un estudio de su versificación estrófica, Madrid, Gredos, 1968.
  • Paz y Meliá, Antonio, Catálogo de las piezas de teatro que se conservan en el Departamento de Manuscritos de la Biblioteca Nacional, Madrid, Patronato de la Biblioteca Nacional / Tipográfica Blass, 1934.
  • Pedraza Jiménez, Felipe B., «José Ortiz de Villena, amigo y editor de Lope de Vega», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, 28, 2022, pp. 205-261.
  • Presotto, Marco, «La Novena parte: historia editorial», en Comedias de Lope de Vega. Parte IX, coord. Marco Presotto, Lérida, Milenio / Universitat Autònoma de Barcelona, 2007, vol. I, pp. 7-38.
  • Profeti, Maria Grazia, «Doce comedias las más grandiosas…: una collezione teatrale lusitana del secolo XVII», La Bibliofilia. Rivista di Storia del Libro e di Bibliografia, LXXX, 1978, pp. 73-83.
  • Profeti, Maria Grazia, La collezione «Diferentes autores», Kassel, Edition Reichen berger, 1988.
  • Rennert, Hugo A., «Notes on Some comedias of Lope de Vega», The Modern Language Review, 1.2, 1906, pp. 96-110.
  • Sáez, Adrián J., y Sánchez Jiménez, Antonio, «La Decimaoctava parte: historia editorial», en Comedias de Lope de Vega. Parte XVIII, coord. Adrián J. Sáez y Antonio Sánchez Jiménez, Barcelona, Gredos, 2019, vol. I, pp. 1-64.
  • Sánchez Jiménez, Antonio, «De sagitarios y perros: dos representaciones gráficas de la marca Lope de Vega», Studia aurea. Revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, X, 2016, pp. 153-171.
  • Sánchez Laílla, Luis, «La Decimaquinta parte: historia editorial», en Comedias de Lope de Vega. Parte XV, coord. Luis Sánchez Laílla, Madrid, Gredos, 2016, vol. I, pp. 1-72.
  • Shergold, Norman D., y John E. Varey, «Some Palace Performances of Seventeenth Century Plays», Bulletin of Hispanic Studies, 40.4, 1963, pp. 212-244.
  • Ulla Lorenzo, Alejandra, et al., ISTAE. Impresos sueltos del teatro antiguo español, 2020-2022, https://istae.uv.es/.
  • Ulla Lorenzo, Alejandra, y Rodríguez-Gallego, Fernando, Un fondo desconocido de comedias españolas impresas conservado en la Biblioteca Pública de Évora (con estudio detallado de las de Calderón de la Barca), Nueva York, Instituto de Estudios Auriseculares (IDEA), 2016.
  • Velasco de la Peña, Esperanza, Impresores y libreros en Zaragoza: 1600-1650, Zaragoza, Institución «Fernando el Católico», 1998.
  • Vega Carpio, Lope de, Cartas, ed. Antonio Carreño, Madrid, Cátedra, 2018.
  • Vega Carpio, Lope de, El marido más firme, ed. Clara Monzó Ribes, en Comedias de Lope de Vega. Parte XX, coord. Daniel Fernández Rodríguez y Guillermo Gómez Sánchez-Ferrer, Barcelona, Gredos, 2021, vol. II, pp. 891-1060.
  • Vega Carpio, Lope de, La carbonera, ed. Federico Ruiz Morcuende, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española (nueva edición). Obras dramáticas. Tomo X, Madrid, Imprenta de Galo Sáez, 1930, pp. liv-lvi y 706-738.
  • Vega Carpio, Lope de, La Dorotea, ed. Donald McGrady, Madrid, Real Academia Española, 2011.
  • Vega García-Luengos, Germán, «El último Alarcón», en Palabra crítica. Estudios en homenaje a José Amezcua, ed. Serafín González y Lillian von der Walde, México, Universidad Autónoma Metropolitana-Unidad Iztapalapa, 1997, pp. 97-115.
  • Vega García-Luengos, Germán, «Los tomos perdidos de comedias raras atribuidas a Lope de Vega que poseyó la Biblioteca de Osuna», en «Otro Lope no ha de haber…». Atti del Convegno internazionale su Lope de Vega. Firenze, 10-13 febbraio 1999, ed. Maria Grazia Profeti, Firenze, Alinea Editrice, 2000, vol. I, pp. 109-131.
  • Vega García-Luengos, Germán, «La transmisión del teatro en el siglo xvii», en Historia del teatro en España, dir. Javier Huerta Calvo, Madrid, Gredos, 2003, vol. I, pp. 1289-1320.
  • Williamsen, Vern G., «Lope de Vega: A “Missing” Parte and Two “Lost” Comedias», Bulletin of the Comediantes, 25.2, 1973, pp. 42-51.