La nueva ecología de la información y la documentación en la sociedad del conocimiento: Rutinas de elaboración y gestión de contenidos de los diarios digitales españoles

  1. López del Ramo, Joaquín 1
  2. Olivera Zaldúa, María 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2013

Issue: 19

Pages: 471-486

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2013.V19.N1.42533 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

We analyze the content of Spanish digital newspapers, using an inquiry form which evaluates general aspects, links, multimedia and social networks. Media appear to be quite reticent about sharing data. Onecan notice a preference for multimedia contents in news coverage and as junction in the continuouslygrowing hypertextual context. The social networks are more and more massively successful and mainlyuse tools as microblogging, blogging and commentating. The most popular social netwoks are Twitter,Facebook, Menéame and Google+. They consider the reader as the center of the message. There also isa regular feedback with him and his posts are examined and compared. No clear differences can be observed between digital newspapers from home and abroad.

Funding information

Ministerio de Innovación, Ciencia y Tecnología. VI Plan Nacional de I+D+I 20082011. Referencia: CSO200907619) Dirigido por el profesor Javier García Marco, de la Universidad de Zaragoza.

Bibliographic References

  • AIMC (Asociación para la Investigación de los Medios de Comunicación, 2011): La Prensa: Digital vs. Papel. En: http://www.aimc.es/­La­Prensa­Digital­vs­Papel­.html [fecha de consulta: 20 de febrero de 2012]
  • ALONSO, Jaime y MARTÍNEZ, Lourdes (2003): “Medios interactivos: caracteriza­ción y contenidos”, en DÍAZ NOCI, Javier y SALAVERRÍA, Ramón (eds.): Ma­nual de Redacción Ciberperiodística. Barcelona, Ariel, pp. 261­-305.
  • ÁLVAREZ MARCOS, José (2003): “El Periodismo ante la tecnología hipertextual”, en DÍAZ NOCI, Javier y SALAVERRÍA, Ramón (eds.): Manual de Redacción Ci­berperiodística. Barcelona, Ariel Comunicación, pp. 231-­258
  • CAMINOS, José Mª; MARIN, Flora y ARMENTIA, José Ignacio (2007): “Elemen­tos definitorios del periodismo digital”. Estudios sobre el mensaje periodístico, vol. 13. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense, pp. 316­-336.
  • CANAVILHAS, Joao (2007): Webnoticia: Propuesta de modelo periodístico para la www. Covilhá, Universidade da Beira Interior, Libros Labcom.
  • CASALS CARRO, María Jesús (2006): “La enseñanza del periodismo y las nuevas tecnologías de la información y la comunicación”. Estudios sobre el mensaje pe­riodístico, vol. 12, Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense, pp. 59­-70.
  • GUALLAR, Jorge (2011): “Prensa digital en 2010”. Anuario ThinkEPI, vol. 5, pp. 101-­105.
  • MARCOS RECIO, Juan Carlos; SÁNCHEZ VIGIL, Juan Miguel y SERRADA, María (2009): “Nuevos paradigmas periodísticos y documentales en los periódicos digitales: estudio de casos en España”. Investigación Bibliotecologica, vol. 23, nº 49. México, pp. 43-­65.
  • NNA (Newspaper Association of America): Febrero 2012: http://www.naa.org/News­ and­Media/Press­Center/Archives/2012/Growth­Tren Tabla IV: Herramientas de generación de contenidos por parte de los lectores. Fuente: elaboración propia d­ Continues­For­Newspaper­Websites.aspx. [fecha de consulta: 11 de febrero de 2012]
  • OJD Interactiva (2012): http://www.ojdinteractiva.es/ultimos­medios­auditados.php# (Enero) [fecha de consulta: 25 de febrero de 2012]
  • RODRÍGUEZ­-MARTÍNEZ, Ruth; CODINA, Lluis y PEDRAZA­-JIMÉNEZ, Rafael (2010): “Cibermedios y web 2.0: modelo de análisis y resultados de aplicación”. El Profesional de la Información, 2010, enero­-febrero, v.19, n 1, pp. 35­-44.
  • SALAVERRÍA, Ramón (2008): “La investigación sobre ciberperiodismo en España: tendencias, resultados y perspectivas”, en LÓPEZ GARCÍA, Guillermo (ed.): Co­municación local y nuevos formatos periodísticos en Internet: cibermedios, con­fidenciales y weblogs. Valencia, Servei de Publicacions de la Universitat de Valencia, pp. 15­-34. Disponible en http://www.cibermediosvalencianos.es/com­loc/Salaverria.pdf [fecha de consulta: 5 de febrero de 2012].
  • SÁNCHEZ VIGIL, Juan Miguel; MARCOS RECIO, Juan Carlos; OLIVERA ZAL­DÚA, María; LÓPEZ DEL RAMO, Joaquín; TORREGROSA, Juan Francisco; y PRIETO, Pablo R. (2011): “Nueva ecología de la información: el impacto digital en los diarios. Estudio preliminar”. Documentación de las Ciencias de la Infor­ mación, vol. 34, pp. 507-­517. Madrid, Universidad Complutense de Madrid.
  • SÁNCHEZ VIGIL, Juan Miguel; MARCOS RECIO, Juan Carlos; y OLIVERA ZAL­DÚA, María (2011): “La nueva ecología de los documentos en la sociedad del co­nocimiento: aportaciones al proyecto infoscopos”. En MARTÍNEZ COMECHE, Juan Antonio; MARCOS RECIO, Juan Carlos; y SÁNCHEZ VIGIL, Juan Miguel (eds.): Actas del VIII Seminario Hispano­Mexicano de Biblioteconomía y Docu­mentación. Madrid, Universidad Complutense de Madrid, pp. 163­-712.