Mimosas y lazos moradossimbología del 8 de marzo en Italia y España

  1. Coronado Ruiz, Carlota
Revista:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Símbolos para Europa

Volum: 28

Número: 1

Pàgines: 53-63

Tipus: Article

DOI: 10.5209/HICS.88630 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Historia y comunicación social

Resum

March 8 is a symbolic date for the feminist movement. Over the decades, a symbolic and iconographic repertoire has been generated that has shaped the collective identity of both feminism and this anniversary. The symbolic resources used mix the heritage of each country with new expressive forms from digital technologies. The objective of this article is to carry out a chronological and comparative study of the practices of construction of symbology around March 8 in Italy and Spain. With the analysis of the different expressive resources used in both countries, it is possible to understand the collective imagination associated with March 8 and to highlight the allegorical richness and diversity of its symbolic inventory.

Referències bibliogràfiques

  • Allende, Isabel (1997): Afrodita: cuentos, recetas y otros afrodisíacos, Barcelona: Plaza & Janés.
  • Bussoni, Ilaria, Perna, Raffaella y Agosti, Paola (2014): Il gesto femminista: la rivolta delle donne: nel corpo, nel lavoro, nell’arte, Derive Approdi.
  • Cañellas, Cèlia y Toran, Rosa (2019): “Las primeras celebraciones del 8 de marzo en Barcelona (1936-1938). De la participación electoral a la lucha antifascista”, en Pikara Magazine.
  • Capomazza, Tilde y Ombra, Marisa (1987): 8 marzo. Storie, miti, riti della giornata internazionale della donna, Roma: Utopía.
  • Cochrane, Kira (2013): All the rebel women: The rise of the fourth wave of feminism. Londres: Guardian Book.
  • Corbella Galdón, Carmen (2018): “Cosmovisiones feministas en clave generacional. Del movimiento 15M a la Huelga Feminista del 8M”, en Encrucijadas: Revista Crítica de Ciencias Sociales, nº 16, pp. 1-26.
  • Deaglio, Enrico (2018): Patria 1967-1977. Milán: Feltrinelli Editore.
  • Eller, Cynthia (1993): Living in the Lap of the Goddess: The Feminist Spirituality Movement in America, Nueva York: Crossroad.
  • Escario, Pilar, Alberdi, Inés y López Accotto, Ana Inés (1996): Lo personal es político. El movimiento feminista en la transición. Madrid, Ministerio de Asuntos Sociales-Instituto de la Mujer.
  • Federici, Silvia (2016): Calibán y la bruja: mujeres, cuerpo y acumulación originaria, Quito: Editorial Abya-Yala.
  • Fernández Rincón, Antonio (2019): “Artivismo y co-creación: la comunicación digital en la huelga feminista del 8M”, en Dígitos, nº 5, pp. 56-74.
  • Fernández Romero, Diana, Pastor Andrés, Gema y Núñez Puente, Sonia (2020): “Imágenes y cartografías sobre el 8M a través del Atlas Mnemosyne”, en Discurso & Sociedad, 14, nº1, pp. 168-187.
  • Franco, Vittoria (2017): “8 marzo. Giornata Internazionale della Donna”, en Portelli, Alessandro (ed.): Calendario civile: per una memoria laica, popolare e democratica degli italiani, Roma: Donzelli editore, pp. 41-47.
  • Franco, Yanna G., Bordón Ojeda, Marisa y García-Alonso, Claudia (2022): “El morado es el nuevo rosa: el feminismo como mercancía y como estrategia de marketing en los anuncios publicitarios”, en Investigaciones Feministas, vol 1, nº13, pp. 389- 400.
  • Gissi, Alessandra (2011): “Un mythe incertain et inoxydable: le 8 mars en Italie (1910-1958)”, en Bellavitis, Anna y Nicole Edelman (eds.): Genre, femmes, histoire en Europe: France, Italie, Espagne, Autriche, Nanterre: Presses universitaires de Paris Ouest, pp. 391-408.
  • Heller, Eva (2004): Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón, Barcelona: Gustavo Gili.
  • Hernández-Conde, Macarena, Arencón-Beltrán, Sandra y Sola-Morales, Salomé (2021): “Narrativas transmedia feministas. El caso del movimiento 8M español durante el 2019”, en Dixit, nº 35, pp. 51–70.
  • Kandel, Liliane y Picq, Francoise (1982): “Le mythe des origines, à propos de la journée internationale des femmes”, en La Revue d’en face, nº 12, pp. 67-80.
  • Kaplan, Temma (1985): “On the socialist origins of International Women’s Day, en Feminist Studies, vol. 1, nº 11, pp. 163-171.
  • Lenin, Vladimir I. (1921): “El día internacional de la mujer trabajadora”, en Pravda, Suplemento nº 51, 8 de marzo de 1921, Moscú: Lenin’s Collected Works. Progress Publishers,1965, pp. 161-163.
  • López, Matías D. (2019): “Ser manada. Acción colectiva y ritualización del espacio urbano en la intervención performática de Las AmAndAs”, en magonautas, nº 14, pp. 190–212.
  • Mantini, Silvia y Schwarten, James (2000): “Women’s history in Italy: Cultural itineraries and new proposals in current historiographical trends”, en Journal of Women’s History, vol 12, nº 2, pp. 170-198.
  • Muñoz-Saavedra, Judith (2019): “Una nueva ola feminista, más allá de #MeToo: Irrupción, legado y desafíos”, en Rivera-Vargas, Pablo, Muñoz-Saavedra, Judith, Morales-Olivares, Rommy y Butendieck-Hijerra, Stefanie (eds.): Políticas Públicas para le Equidad Social, Vol. 2, pp. 177-188.
  • Muraro, Luisa (1976): La signora del gioco. Episodi di caccia alle streghe, Milano, Feltrinelli, 1976.
  • Orobon, Marie-Angèle (2021): “Morado”, en Fuentes, Juan Francisco y Rueda, José Carlos (eds.): Diccionario de símbolos políticos y sociales del siglo XX español, Madrid: Alianza Editorial.
  • Perrot, Michelle (1984): “The First of May 1890 in France: The Birth of a Working-Class Ritual”, en Thane, Pat, Crossic, Geoffrey y Floud, Roderick (eds.): The Power of the Past: Essays for Eric Hobsbawm, Cambridge: CUP, pp. 143-71.
  • Popp, Adelheid (1930): Der Weg zur Hohe: Die Sozialdemokratische Frauenbewegung Osterreichs, Viena.
  • Rodano, Marisa (2017): “8 di marzo”, en Portelli, Alessandro (ed.): Calendario civile: per una memoria laica, popolare e democratica degli italiani, Roma: Donzelli editore, 47-48.
  • Sarti, Raffaella (2008): Streghe, serve e… storiche. Qualche spunto di riflessione su storia di genere e stregoneria, en Storicamente, vol. 4, nº 27.
  • Spriano, Paolo (1958): Socialismo e classe operaria a Torino dal 1892 al 1913, Turín: Einaudi.
  • Verdugo Martí, Vicenta (2010): “Desmontando el patriarcado: prácticas políticas y lemas del movimiento feminista español en la transición democrática”, en Feminismo/s, nº 16, pp. 259-279.