Eclosión y tendencias en el uso del vídeo doméstico en los informativos de televisión durante la pandemia del Covid-19 en España.

  1. Miranda Galbe, Jorge 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Datum der Publikation: 2023

Titel der Ausgabe: Símbolos para Europa

Ausgabe: 28

Nummer: 1

Seiten: 159-170

Art: Artikel

DOI: 10.5209/HICS.85098 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Historia y comunicación social

Zusammenfassung

The global pandemic of the COVID-19 coronavirus produced great changes in the uses of the world’s population, and especially in the media, particularly in the case of traditional TV. Convectional TV saw its production and information models altered. The measures taken by the different Governments, confining big cities, meant that TV channels had to obtain images to contextualize their news pieces in a different way. In this context, home videos became a fundamental part of the contents broadcasted by the different channels. This research analyzes the evolution of these videos before, during and after the lock-down in Spain in 2020. For this purpose, we have carried out a case study of the evening TV news programs of Televisión Española (Corporación RTVE) as a paradigm of public TV, and of Telecinco (Mediaset), as a leading example of private TV audience. The results obtained show how these domestic contents have been increasing their presence in the different news programs, not only during the months of lock-down, but also after the lock-down. Their presence has increased with respect to the use made of them before the Covid-19, until they have been fully admitted today as a valid content.

Bibliographische Referenzen

  • Alves-da-Silva, M.; Bueno, T. C. (2020). “Profissão: como o telejornalista enxerga o impacto da participação da audiência por meio do vídeoamador na sua prática”, Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 13(2), pp. 1-20. DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.8157
  • Andén-Papadopoulos, K.; Pantti, M. (2014). Re-imagining crisis reporting: Professional ideology of journalists and citizen eyewitness images. Journalism, 7(14), pp. 960-977. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884913479055
  • Andén-Papadopoulos, K. (2014). Citizen camera-witnessing: Embodied political dissent in the age of ‘mediated mass self-communication’. New Media & Society, 5(16), pp. 753-769. DOI: https://doi.org/10.1177/1461444813489863
  • Barlovento Comunicación (2019). Análisis televisivo 2019. https://www.barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2019/12/analisis-televisivo-2019-BarloventoComunicacion-1.pdf
  • Barlovento Comunicación (agosto de 2020). Consumo de Internet vs. Televisión. https://www.barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2020/09/Informe-Barlovento-consumo-Internet-Comscore-y-Televisión-Agosto-2020.pdf
  • Barlovento Comunicación (2020) Análisis de la industria televisiva-audiovisual. https://barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2022/10/analisis-de-la-industria-televisiva-audiovisual-2020-Barlovento-1.pdf
  • Cabezuelo-Lorenzo, F. (2008). “Ciberactivismo, blogs y nuevas formas de participación ciudadana: del periodismo 2.0 al 3.0”, en Comunicación, identidad y género, Madrid, Editorial Fragua, pp. 707-718.
  • Cabezuelo-Lorenzo, F; Rodríguez-Escanciano, I. (2007). “Del periodismo 2.0 al 3.0. Blogs y otras formas de participación de los públicos”, en La ética y el derecho de la información en los tiempos del postperiodismo, Valencia, Fundación COSO, pp. 187-206.
  • Díaz-Arias, R.; Sotelo-González, J.; Rodríguez-Pérez. C.; Aparicio-González, D; López-Frías, C. (2020). Informativos estatales de televisión en España en tiempos de Covid-19. Cambios formales, de tratamiento y de contenido. Estudos em Comunicação nº 32, 95-135. DOI: 10.25768/21.04.03.32.05
  • Donofrio, A.; Rubio-Moraga, Á.; Abellán-Guzmán, C. (2023). “Rusia-Ucrania, un análisis comparativo de la audiencia en Twitter de los perfiles del Gobierno de la Federación Rusa y la Oficina del Presidente de Ucrania”, Revista Latina de Comunicación Social, 81, pp.18-43.
  • García Avilés, J.A. (2011). Dimensiones y tipología de las actividades de participación de la audiencia en la televisión pública. Ámbitos, nº 20, pp. 175-195. DOI: 10.12795/Ambitos.2011.i20.09
  • García Avilés, J.A. (2016). “La información ya no es lo que era”. Diez propuestas sobre el periodismo en la Sociedad Red. Revista de la asociación española de investigación en comunicación, 3(5), pp. 1-8. DOI: https://doi.org/10.24137/raeic.3.5.1
  • Galindo-Rubio, F. (2005). “El audiovisual en la telefonía móvil 3G. Consideraciones formales para una comunicación eficaz”. Zer, (19), pp. 127-143. https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/3846/3428
  • Galindo-Rubio, F. (2008). “Implicación tecnológica del audiovisual para dispositivos móviles. Estado de la cuestión y propuesta de modelos de producción”. Doxa Comunicación, (6), pp. 113-138. DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n6a4
  • Galindo-Rubio, F.; Suárez-Carballo, F.; Martín-San-Román, J. R. (2015). “Análisis de la eficacia de una metodología didáctica basada en el uso de smartphones con estudiantes de comunicación”. Prisma Social, 15, pp. 1-30. http://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/numeros/15/secciones/tematica/t_01_smartphones-comunicacion.html
  • Galindo-Rubio, F.; Martín-San-Román, J. R.; Suárez-Carballo, F. (2017). “Propuesta de un modelo de producción y difusión de contenidos audiovisuales informativos para smartphones a través de aplicaciones de mensajería”. Obra digital, 13, pp. 185-204. https://www.raco.cat/index.php/ObraDigital/article/view/328429/418961
  • Gómez Tarín, F. J. (7-10 de diciembre de 2010). La quiebra de los paradigmas audiovisuales: hibridación vs canon. II Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, pp. 1-19. http://www.revistalatinacs.org/10SLCS/actas_2010/004_Tarin.pdf
  • González-García, Á.; Miranda-Crespo, J. C. (2017a). Aprendiendo física a través de vídeos caseros. En De-Castro, Adela y Domínguez, Eulises (Coord.). Innovar para Educar: Prácticas universitarias exitosas, tomo 5, pp. 69-97. Universidad del Norte: Barranquilla, Colombia. http://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/7889#page=1
  • González-García, Á.; Miranda-Crespo, J. C. (2017b). “Conceptos entre los conceptos físicos y el mundo real a través de vídeos caseros”. En De-Castro, Adela y Martínez-Gómez, Anabella (Coord.). Transformar para educar 2: Investigación en clases numerosas, pp. 53-70. Universidad del Norte: Barranquilla, Colombia. http://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/5917#page=1
  • Halfmann, A.; Dech, H.; Riemann, J.; Schlenker, L.; Wessler, H. (2019). Moving Closer to the Action: How Viewer’s experiences of eyewitness videos in TV news influence the Trustworthiness of the Reports. Journalism & Mass Communication Quarterly, 2(96), pp. 367-384. DOI: https://doi.org/10.1177/1077699018785890
  • Igartúa, J.J. y Humanes, M.L. (2004). El método científico aplicado a la investigación en comunicación social. Portal de la comunicación INCOM. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Maria-Humanes/publication/237584442_El_metodo_cientifico_aplicado_a_la_investigacion_en_comunicacion_social/links/00b49526104d2d1485000000/El-metodo-cientifico-aplicado-a-la-investigacion-en-comunicacion-social.pdf
  • Lavín-de-las-Heras, E. (2014). “El periodismo ciudadano: una herramienta para las televisiones norteamericanas”. En Gallardo Camacho, Jorge y Vadillo Bengoa, Nerea, Las nuevas tecnologías audiovisuales frente a los procesos tradicionales de comunicación, pp. 77-90. http://www.cuadernosartesanos.org/2014/cac64.pdf
  • López, X. (2015). “La consolidación de modelos de gestión eficiente de la participación ciudadana para un periodismo de cambio”. En Casero-Ripollés, Andreu (ed.), Redefiniendo los vínculos entre periodismo y democracia en la era digital, pp. 114-129. Sociedad Española de Periodística (SEP): Castellón, España. ISBN: 978-84-943642-5-9 http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/125349
  • Martínez-Gutiérrez, F. (2010). “La interactividad: ¿la génesis del periodismo ciudadano o la raíz conceptual de las nuevas redes sociales?” En Congreso Euroíberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales. https://idus.us.es/handle/11441/57324
  • Mayo-Cubero, M. (2020). “News sections, journalists and information sources in the journalistic coverage of crises and emergencies in Spain”. El profesional de la información, v. 29, n. 2, e290211. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.mar.11
  • Mayoral-Sánchez, J.; Abejón-Mendoza, P.; Morata-Santos, M. (2016). “El video en la prensa digital española: 2010-2015, Revista Latina de Comunicación Social, 71(7), pp.775-799.
  • Meso-Ayerdi, K. (2005). “Periodismo ciudadano: voces paralelas a la profesión periodística”, Revista Latinoamericana de Comunicación, Chasqui, (90), pp. 4-15. https://revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/234
  • Miranda-Galbe, J.; Cabezuelo-Lorenzo, F.; López-Medel, I. (2021). “Analytical Model of Transmedia Storytelling Ecosystems in Audiovisual Fiction: The Spanish Model of The Ministry of Time”, Communication & Society, 34 (1), pp. 1-13. DOI: 10.15581/003.34.1.1-13
  • Miranda-Galbe, J.; Figuero-Espadas, J. (2016). “El rol del prosumidor en la expansión narrativa transmedia de las historias de ficción en televisión: el caso de El Ministerio del Tiempo”, Index Comunicación, 6 (2), pp. 115-134. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/223
  • Mortensen, M. (2015). Conflictual Media Events, Eyewitness Images, and the Boston Marathon Bombing (2013). Journalism Practice, 9(4), pp. 1-16. DOI: 10.1080/17512786.2015.1030140
  • Orduña-Malea, E.; Font-Julián, Cristina I.; Ontalba-Ruipérez, J. A. (2020). “Covid-19: análisis métrico de vídeos y canales de comunicación en YouTube”. El profesional de la información, v. 29, n. 4, e290401. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.01
  • Ugille, P. (2017). User Generated Content in the Newsroom: Professional and Organisational Constraints on Participatory Journalism. Westminster Papers in Communication and Culture, 5(2), p. 24-41. DOI: https://doi.org/10.16997/wpcc.63
  • Picazo-Sánchez, L. (2013). “El vídeo casero: Parámetros formales y de contenido”. Documentación de las Ciencias de la Información, 36, pp.167-190. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_DCIN.2013.v36.42947
  • Ramón-Fernández, F. (2020). “Comunicación y noticias falsas en relación al COVID-19: algunas reflexiones sobre la información, la desinformación y propuestas de mejora”. Revista Española de Comunicación en Salud, suplemento 1 (2020), pp. 253-264. DOI: https://doi.org/10.20318/recs.2020.5375
  • Rey-García, P.; Medina-Contreras, J. (2015). “Fotografía digital, periodismo ciudadano y criterios de calidad informativa”. En Benavides, J. (prol) El nuevo diálogo social: organizaciones, públicos y ciudadanos. Valencia: Campgráfic. https://docplayer.es/1014090-Fotografia-digital-periodismo-ciudadano-y-criterios-de-calidad-informativa.html
  • Ripollés-Casero, A. (2016). “La honda de David: internet, periodismo, democracia y participación ciudadana”. En Ripollés-Casero, Andreu (coord.), Periodismo y democracia en el entorno digital, pp. 53-64. Sociedad Española de Periodística: Salamanca. https://www.periodistica.es/sep2016r/images/pdf/Periodismo-y-Democracia.pdf
  • Sotelo González, J.: Díaz Arias, R.; López Frías, C. (2021). El Estado nos protege. Encuadre de la Covid-19 en los informativos de televisión estatales. Historia y comunicación social, 26(2), pp. 617-642.
  • Tenreiro-Uzal, C. (2015). “Una aproximación al cine del fan: las grabaciones caseras de conciertos pop”, Fonseca, Journal of Communication, n.11, pp. 60-87. https://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/13435/13713
  • Viñarás-Abad, M.; Cabezuelo-Lorenzo, F.; Herranz-de-la-Casa, J. M. (2013). “La gestión cultural y del ocio como estrategia de la relación con los públicos”, Revista Internacional de Relaciones Públicas, núm. III (6), pp. 177-193. http://revistarelacionespublicas.uma.es/index.php/ revrrpp/article/view/198.