Proyecto ARSPrograma de educación artística y elaboración de contenidos digitales para personas con alzhéimer y otras demencias

  1. Lorena López Méndez
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2013

Títol de l'exemplar: Familia y educación: Aspectos positivos

Volum: 1

Número: 2

Pàgines: 339-349

Tipus: Article

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

In this research under the name PROJECT ARS: Arts and Health, funded by the Junta de Castilla y León and the Fondo Social Europeo (ORDER EDU/1204/2010 of 26 August), by Predoctoral (PIRTU), designs, evaluates and qualitatively approaches art and thus art education, from a close, experiential and communicative perspective to the elderly in general, and with some kind of dementia in particular. It delves in their life experiences, because most of the people have had no contact with Art, besides the will understand their different styles and trends. Being aware of the multiple reactions that causes in the viewer's gaze a work of art: feelings of well-being, freedom, individual and collective enrichment, etc. This will allow a rapprochement with the social and cultural reality that we live every day. Its goals planned , will enable to work cognitive and behavioural processes which enhance its neuronal system to revitalize memory and slow down its degenerative process by transmission on sensitive and artistic values through the design and implementation of artistic activities - educational, process technicians (painting, engraving, photography, etc) and digital contents to analyze the possibilities and benefits psychosocial which can provide art, artistic - creative processes and the development of digital content in the improvement of the quality of life and self-esteem in people with Alzheimer's and other dementias. Therefore the inclusion of Art Education in this psycho-social research, will be a way to tackle the self-fulfilment and self-esteem of seniors, enriching their social relationships and to create them where practically do not exist, as in the situation of people with some form of dementia. We will achieve a greater participation where the main character will be people due to they can develop their own history and culture.

Referències bibliogràfiques

  • Ávila N y Acaso ,M. (2011).Una profesión reconocida en contextos de salud: la educación artística. Arte, Individuo y Sociedad. Nº Especial 23. 19-27.
  • Borriaud, N.(2007). Estética Relacional. Buenos Aires: AH Editora.
  • Camic,M.P. Tischler,V & Pearman,C,H. (2013).Viewing and making art together: a multi-session art- gallery-based intervention for people with dementia and their carers. Aging & Mental Health. London.
  • Deleuze,G y Guattari,F.(2005).Rizoma.Valencia: Pre-Textos.
  • Dewey,J.(1949). El Arte como experiencia. Mexico D.F: Fondo de Cultura Económica.
  • Eisner, E.W. (2004). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transfor- mación de la conciencia. Barcelona: Paidós.
  • Greene, M. (2005). Liberar la imaginación. Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Barcelona: Grao.
  • Hueros, A.(2008).Ceafa: Atender a una persona con Alzheimer. Pamplona: Ceafa.
  • López Méndez, L. (2013). Mirada del entorno: Una experiencia fotográfica con pacientes con Alzhéimer y otras Demencias. EARI 4: Universidad de Valencia. Pp. 155-164.
  • López-Pousa,S.(2009). El arte y la demencia. Alzheimer. Realidades e Investigación en demencia, 41(1),2-3.
  • Martínez, A. (2009). El Alzhéimer. Madrid. Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Madrid: Los libros de la Catarata, D.L.
  • Peña, J.(1999). Intervención cognitiva en la enfermedad de Alzheimer. Fundamentos y principios generales. Barcelona: Fundación “La Caixa”.
  • Selmes,J y Selmes,M.(2009).Guía de actividades diarias o como ocupar el tiempo libre de un enfermo de Alzheimer: Guía práctica para elegir, proponer, planificar, desarrollar y finalizar actividades diarias. España: Meditor S.L.
  • Ullán, A.(2011 a).Ars :arte y salud. Programa de educación artística para personas con demencia temprana. Procesos creativos y trastornos psíquicos. Barcelona. Universidad de Barcelona. Pp 163-169.
  • Ullán, A.M.(2011 b). Una experiencia de educación artística contemporánea para personas con demencia. El Proyecto ARS: Arte y Salud. Arte, Individuo y Sociedad. Vol 23. Nº Extra. pp. 77- 88.
  • U l l á n , A . M . B e l v e r, M , H . B a d i a , M . M o r e n o , C . G a r r i d o , E . G ó m e z - I s l a , J . G o n z a l é z - Ingelmo,E.Delgado,J.Serrano,I.Herrero,C,Manzanera,P&Tejedor,L(2012).Contributions of an artistic educational program for older people with early dementia: An exploratory qualitative study. Dementia.0(0). DOI: 10.1177/1471301211430650.pp1-22.
  • VV.AA.(2009). Tratamientos y terapias no farmacológicas en la enfermedad de Alzheimer. Madrid. Aula Diez.
  • Zeisel, J. (2011). Todavía estoy aquí. Una nueva filosofía para el cuidado de las personas con Alzheimer. Madrid: EDAF