La exhibición de la fotografía artística contemporáneael sistema Face-mounting y su problemática específica de conservación.

  1. Arenas Patiño, Mireya 1
  2. Rivas López, Jorge 1
  1. 1 Departamento de Pintura y Conservación-Restauración, Facultad de Bellas Artes UCM
Journal:
Ge-conservación

ISSN: 1989-8568

Year of publication: 2023

Issue: 23

Pages: 86-96

Type: Article

DOI: 10.37558/GEC.V23I1.1197 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Ge-conservación

Abstract

Material and technical evolution experienced by photography has been vertiginous and different photographic montage systems have been developed and succeeded. Both the aesthetic and preservation functions have always been present when planning the different mounting systems used to display photography throughout its history. Thus, it is possible to find from traditional assembly systems to options where the photographic copies or prints are an integral part of an indivisible -and irreversible- set whose constituent materials are, for the most part, of industrial origin. Among the latter we highlight the Face-mounting system, derived from the original patented mounting system called Diasec®. The specific conservation problems associated with Face-mounting works responds to the alteration mechanisms developed by various factors, which we have identified and grouped following the ten agents of deterioration mentioned in the Risk Management used for Museum Heritage, related to the analysis system using the ABC scales and the risk assessment system contemplated by the ICCROM and the CCI. We believe that the study that we present can benefit both the artists, by expanding their control capacity and knowledge regarding the mounting systems chosen for the exhibition of their photographs, as well as the institutions in charge of the custody and maintenance of this type of collections.

Bibliographic References

  • ARENAS, M. (2021). Soportes y montajes fotográficos contemporáneos: El Face-mounting, características y conservación-restauración [Tesis Doctoral].
  • ARENAS, M., Y GARCÍA, S. (2018). “Manipulación de los Face-mountings: Hacia un protocolo en el ámbito de la conservación preventiva”. En VI Congreso de Conservación del GEIIC. Vitoria-Gasteiz, 436-442. https://eprints.ucm.es/id/eprint/54858/
  • ARENAS, M, GARCÍA., S., ABENOJAR, J, et. al. (2018). “El efecto de la Temperatura y la Humedad Relativa sobre las uniones adhesivas en el sistema de montaje fotográfico Face-mounting” En IX Congreso Internacional de adhesión y adhesivos, Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 96-100.
  • CONNOR, M., Y BURGE, D. (2016). The Atlas of Water Damage on Inkjet-Printed Fine Art. Image Permanence Institute, Rochester: Institute of Technology. https://store.imagepermanenceinstitute.org/atlaswaterdamage/#page/4
  • CHÉRCOLES, R. (2016). Estudio del comportamiento físico-químico de materiales poliméricos utilizados en conservación y restauración de bienes culturales. [Tesis Doctoral]
  • HERRERA, R. (2015). “La conservación de patrimonio fotográfico”. En Patrimonio fotográfico: de la visibilidad a la gestión. Trea, 51-82.
  • HERRERA, R. (2014). “La conservación de fotografía contemporánea. Nuevos retos y problemas”. En Conservación de arte contemporáneo: 15ª Jornada. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 81-96. https://www.researchgate.net/publication/273127116_La_conservacion_de_fotografia_contemporanea_Nuevos_retos_y_problemas
  • JÜRGENS, M. (2001). Silicone Rubber Face-Mounting of Photographs to Poly (methyl methacrylate): Process, Structure, Materials, and Long-Term Dark Stability. A report submitted to the Department of Art in conformity with the requirements for the degree of Master of Art Conservation. Queen’s University, Kingston, Ontario. https://www.semanticscholar.org/paper/Silicone-rubber-face-mounting-of-photographs-to-and-J%C3%BCrgens/bfa4e36656b45dd26fe669a9008d212816440a9f
  • MELLEU SEHN, M. (2013). “El problema de la conservación de arte contemporáneo en el contexto de los préstamos a largo plazo”. En Conservación de arte contemporáneo: 14ª Jornada, Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 87-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5149646
  • PAVÃO, L. (2001). Conservación de Colecciones de Fotografía. Cuadernos Técnicos. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico. Centro Andaluz de la Fotografía.
  • PEDERSOLI, J.L., ANTOMARCHI, C., Y MICHALSKI, S. (2016). Guía de Gestión de Riesgos para el Patrimonio Museológico. Canadian Conservation Institute (CCI), ICCROM - International Centre for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property, Gobierno de Canadá. Trad. IBERMUSEOS, ICCROM. http://www.ibermuseos.org/recursos/publicaciones/guia-de-gestao-de-riscos-para-o-patrimonio-museologico/
  • PÉNICHON, S., Y JÜRGENS, M. (2011). “Laminaçao plástica e montagem Fontal (face mounting) de fotografías contemporâneas”. Prácticas de montagem de fotografías contemporáneas. Cadernos técnicos de conservação fotográfica, 7. Funarte, Rio de Janeiro, 35-55. https://issuu.com/bdlf/docs/cadernos_tecnicos_7/24
  • PÉNICHON, S., JÜRGENS, M., Y MURRAY A. (2011). “A estabilidade na luz e no escuro de fotografías laminadas e Face-mounted (com montagem frontal): una investigaçã preliminar. Prácticas de montagem de fotografías contemporáneas. En Cadernos técnicos de conservação fotográfica, 7. Funarte, Rio de Janeiro, 21-34.
  • PÉNICHON, S., JÜRGENS, M., Y MURRAY, A. (2002). “Light and Dark Stability of Laminated and Face-Mounted Photographs: A Preliminary Investigation”. Studies in Conservation 47(3): 154-159. https://www.semanticscholar.org/paper/LIGHT-AND-
  • DARK-STABILITY-OF-LAMINATED-AND-A-P%C3%A9nichon-J%C3%BCrgens/c68b925f2ecd27a2d1e8adad8e2d74601220dff9
  • PEÑA, S. (2014). La conservación preventiva durante la exposición de fotografía. Gijón: Ediciones Trea.
  • POSADA, B. (2012). “La degradación de los plásticos”. Revista Universidad EAFIT, (30)94: 67-86. https://repository.eafit.edu.co/handle/10784/16534
  • ROTAECHE, M. (2007). Transporte, Depósito y Manipulación de Obras de Arte. Madrid: Síntesis.
  • SAN ANDRÉS, M., DE LA ROJA, J. M., CHÉRCOLES, R., et. al. (2010). “Envejecimiento con radiación UV de una variedad de cartón pluma neutro: Estudio de su evolución cromática y composición”. Óptica Pura y Aplicada, 43 (4), 219- 227
  • SMITH, M. (2012). “Face-Mounting Techniques for Contemporary Photographs and Digital Images”. En 7th AICCM Book, 75-81. https://aiccm.org.au/wp-content/uploads/2019/11/SMITHPaper.pdf
  • WEI, W. (2008). “International Research on the Conservation and Restoration of Face-Mounted Photographs”. En ICOM-CC 15th Triennial Conference, New Delhi, 702-708. https://www.academia.edu/es/7977587/International_research_on_the_conservation_and_restoration_of_face_mounted_photographs
  • WILHELM, H., Y BROWER, C. (1993). The Permanence and Care of Color Photographs. Grinnell, EUA: The Preservation Publishing Company.