Claves de la narrativa 360° a través del estudio de la retransmisión de la gala de los Premios Goya en RTVE

  1. Caerols Mateo, Raquel 1
  2. Casal Balbuena , Manuel Gerardo 2
  3. Garrido Pintado, Pablo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
  2. 2 Universidad Francisco de Vitoria, España
Journal:
Contratexto: revista de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Lima

ISSN: 1025-9945 1993-4904

Year of publication: 2023

Issue Title: Evolución de las narrativas digitales para la comunicación y el periodismo

Issue: 39

Pages: 141-164

Type: Article

DOI: 10.26439/CONTRATEXTO2023.N39.6137 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Contratexto: revista de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Lima

Abstract

The push for the use of 360° narratives comes from the popularization of the phenomenon on networks, especially since 2015. In Spain, the Lab de Radio y Televisión Española has been experimenting with this technology, offering recordings of shows and documentaries and pioneering the recording of the first interactive virtual reality episode of a television series. In order to learn about the characteristics, challenges and difficulties of broadcasting 360° events, this paper takes as a case study the broadcasting of the Goya Awards Gala on RTVE. This is a live event where the most outstanding figures of Spanish cinema during the previous year are awarded. The chosen method is based on a previous interview with two people in charge of the RTVE Lab, who are responsible for the 360o production of the gala. Based on the data collected in the interview, a content analysis model was designed and applied to a fragment of the production. From the analysis carried out, it can be deduced that, despite the fact that traditional and 360° broadcasts share formal aspects, there are marked differences between the narratives. Some are designed to be watched (traditional) and others to be experienced (360°). The coexistence between both sign ecosystems is difficult but not impossible, since both types of production share many parameters related to the production of meaning. It is also necessary to standardise 360° technology for a satisfactory first-person experience and acclimatisation on the part of the spectator-user.

Bibliographic References

  • ABC Tecnología. (2017, 25 de septiembre). YouTube lanza las retransmisiones en 360 grados en directo y sonido espacial. https://www.abc.es/tecnologia/redes/abci-youtube-lanza-retransmisiones-360-grados-directo-y-sonidoespacial-201604182151_noticia.html
  • Barreira A+D. (2020, 25 de marzo). Desafíos de la narrativa en VR: Lo que el cine ya superó, con Jorge Esteban Blein [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=FDAKIsIh53o
  • Barthes, R. (1971). Elementos de semiología. Alberto Corazón Editor.
  • Bastida de la Calle, M. (2001). El Panorama: una manifestación artística marginal del siglo xix. Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII, (14). https://doi.org/10.5944/etfvii.14.2001.2378
  • Benítez de García, M. J., & Herrera Damas, S. (2018). Los primeros pasos del reportaje inmersivo a través de vídeos en 360o. Historia y Comunicación Social, 23(2), 547-566. https://doi.org/10.5209/HICS.62784
  • Castañares, W. (2011). Realidad virtual, mímesis y simulación. Cuadernos de Información y Comunicación, 16, 59-81. http://dx.doi.org/10.5209/rev_CIYC.2011.v16.3
  • Debray, R. (1994). Vida y Muerte de la imagen. Paidós.
  • Dolan, D., & Parets, M. (2016, 14 de enero). Redefining the axiom of story: the VR and 360 video complex. TechCrunch. https://techcrunch.com/2016/01/14/redefining-the-axiom-of-story-the-vr-and-360-video-complex/
  • El español. (2015, 10 de septiembre). Porgy and Bess VR / Ópera 360 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=GTU0sil1fBA
  • Hockney, D. (2002). El conocimiento secreto. Destino.
  • Karam, T. (2006, 1 de diciembre). Introducción a la semiótica de la imagen. Portal comunicación.com. https://incom.uab.cat/portalcom/wp-content/uploads/2020/01/23_esp.pdf
  • Karam, T. (2018, 29 de enero). Sesión 0 [Simposio]. Seminario Semiótica, Cultura y Tecnologías en Comunicación: Industrias, Discursos, Materialidades y Públicos, Universidad Autónoma de la Ciudad de México, México D. F.
  • La opinión. (2020, 14 de febrero). La Copa del Rey, en 360 grados gracias a Telefónica. La opinión de Málaga. https://www.laopiniondemalaga.es/unicaja/2020/02/14/copa-rey-360-grados-gracias-27639216.html
  • Laxe, O. (Director). (2019). O que arde [Película]. Miramemira; Kowalski Films; 4 a 4 Productions; Tarántula Luxembourg.
  • Mohan, N. (2016, 18 de abril). Un paso más cerca de la realidad: presentamos las retransmisiones en directo en 360o y el audio espacial en YouTube. Google Blog Oficial de España. https://espana.googleblog.com/2016/04/un-paso-mas-cercade-la-realidad.html
  • Mutua Madrid Open. (2018, 13 de mayo). Daily. El Mutua Madrid Open, pionero en la emisión 360º [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=rHSYZw_rgTE&t=33s
  • Narrativa VR. (2018, 22 de febrero). Keynote de Jorge Esteban Blein en The XR Date [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=vfEZOT4wH7I
  • Olivares, J., Yubero, A., Roy, M, & Vigil, M. (Productores ejecutivos). (2015-2020). El Ministerio del tiempo [Serie de TV]. Cliffhanger; Globomedia; TVE.
  • Pérez Báñez, M. (2014, 28 de noviembre). Taller de imagen. Denotación y connotación [Diapositiva de PowerPoint]. SlideShare. https://es.slideshare.net/Arte_Factory/lenguaje-de-la-imagen-denotacin-y-connotacion
  • Ramírez Alvarado, M., & Navarrete-Cardero, L. (2017). Experiencias innovadoras en dispositivos interactivos aplicados a los videojuegos: el caso de Oculus Rift>. AdComunica, (13), 223-242. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2017.13.12
  • Real o virtual. (2017, 7 de julio). La primera transmisión 360 en directo de la Champions League, en el OVR17. https://www.realovirtual.com/noticias/3851/primera-transmision-360-directo-champions-league-ovr17
  • Radio y Televisión Española [RTVE]. (2016, 20 de julio). Vive Río 2016 / Heroínas /Vídeo 360º VR / LAB RTVE.es [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hacTGm7uDwY
  • Radio y Televisión Española [RTVE]. (2020a, 25 de enero). ¿Cómo seguir los Goya en RTVE.es? https://www.rtve.es/noticias/20200125/como-seguir-goya-360-rtvees/1995944.shtml
  • Radio y Televisión Española [RTVE]. (2020b, 25 de enero). Benedicta Sánchez, mejor actriz revelación / Premios Goya 2020 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=zEjwyyiIb6s
  • Samperio, J. (2004). Análisis de la representación de la mujer en los medios impresos de la campaña de El palacio de Hierro [Tesis de licenciatura, Universidad de las Américas Puebla]. Colección de Tesis Doctorales. http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lco/samperio_d_j/