Metamorfoseandotrabajando el currículum de forma transversal en Educación Primaria a través de las mariposas

  1. Bermejo San Frutos, Ángela
  2. Cendoya Ibáñez , Clara
  3. Escribano Fernández, Elena
  4. Gálvez Esteban, Rosa 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revue:
Didácticas Específicas

ISSN: 1989-5240

Année de publication: 2023

Número: 28

Pages: 48-62

Type: Article

DOI: 10.15366/DIDACTICAS2023.28.004 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Didácticas Específicas

Résumé

The use of live insects in the classroom is a resource that, despite having great educational benefits in the teaching-learning process, is relatively little explored in Spanish school classrooms. This paper presents a didactic sequence, framed in the curriculum of the fourth year of Primary Education, which revolves around the theme of butterflies. In addition to the main activities, focused on the use of live butterflies, complementary activities are offered such as an interactive story, a timeline of the butterfly cycle and the installation of a butterfly garden. All these activities show how, thanks to the use of an educational resource available to everyone, a more transversal approach can be given to teaching practice.

Références bibliographiques

  • Abramson, C. (1990). Invertebrate Learning: A Laboratory Manual and Source Book. Washington DC: American Psychological Association.
  • Blackawton, P. S. Airzee, S., Allen, A., Baker, S. Berrow, A. Blair, C. Churchill, M. Coles, J. Cumming, R. F.-J. Fraquelli, L. Hackford, C. Hinton Mellor A., Hutchcroft, M. Ireland, B. Jewsbury, D. Littlejohns, A. Littlejohns, G. M. Lotto, M. McKeown, J. O'Toole, A. Richards, H. Robbins-Davey, L. Roblyn, S. Rodwell-Lynn, H. Schenck, D. Springer, J. Wishy, A. Rodwell-Lynn, T. Strudwick, D. and Lotto, R. B. (2011). Blackawton bees. Biology Letters, 7(2), 168-172.
  • BOE (2022). Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 1 de marzo de 2022, núm. 52, pp.24386-24504.
  • Clements, R. (2004). An investigation of the status of outdoor play. Contemporary Issues in Early Childhood, 5(1), 68–80.
  • Dashefsky, H.S. (1995). Zoology. High- School Science Fair Experiments. New York: TAB Books.
  • Gálvez Esteban, R. (2021). ¿Quién es quién? Directrices de uso de una clave dicotómica para la identificación de artrópodos en Educación Primaria. Didácticas Específicas, 24, 75-89.
  • Gálvez Esteban, R., Bravo Torija, B. & Martín Martín, J.M. (2021). Ants as an Experiential Learning Strategy in Preschool Teacher Training. In Research Anthology on Early Childhood Development and School Transition in the Digital Era (pp. 998-1018). IGI Global.
  • Gómez Prado, B., Puig, B., & Evagorou, M. (2020). Primary pre-service teachers’ emotions and interes towards insects: An explorative case study. Journal of Biological Education, 56(1), 61-76.
  • Kellert, S. R. (1985). Attitudes Toward Animals: Age-Related Development among Children. En M. W. Fox & L. D. Mickley (Eds.), Advances in Animal Welfare Science 1984 (pp. 43-60). Springer Netherlands.
  • Madrid Norte 24h (s.f.). Proyecto Oasis de Mariposas. Recuperado el 22 de diciembre de 2022, de https://www.asociacion-zerynthia.org/oasis.
  • Matthews, J.R. (2019). Reclutamiento químico en la hormiga de fuego. Insect Behavior, 145, 105-110.
  • Matthews, R.W., Flage, L. R. y Matthews, J.R. (1997). Insects as teaching tools in primary and secondary education. Annual Review of Entomology, 42, 269–89
  • Sierra, A. P. M., Barrera, N. D. M., & Meza, L. L. R. (2020). Mariposas al aula, una iniciativa de aulas vivas para el aprendizaje de las ciencias naturales y el ambiente. Revista Electrónica EDUCyT, 11(Extra), 483-494.
  • Murguido Morales, C. A., & Elizondo Silva, A. I. (2007). El manejo integrado de plagas de insectos en Cuba. Fitosanidad, 11(3), 23-28.
  • Russell, H.R. (1990). Ten-Minute Field Trips. A teacher’s guide to using the school grounds for environmental studies. Arlington, Virgina: National Science Teaching Association.
  • Varas Vinagre, V. (2015). Proyecto de aula: la vida de las mariposas. Repositorio Universidad Alberto Hurtado de Chile. En línea [https://repositorio.uahurtado.cl/bitstream/handle/11242/7788/EPAVarasV.pdf?sequence=1]
  • Zerynthia (s.f.). Un Jardín de Mariposas pionero en la Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado el 22 de diciembre de 2022, de https://www.madridnorte24horas.com/podcast/universidad-autonoma-de-madrid/un-jardin-de-mariposas-pionero-en-la-universidad-autonoma-de-madrid.