Escritura colaborativa en línea para la elaboración del género de discurso "informe de resolución de problemas"
- González Lillo, Emmy Antonella
- Carmen López Ferrero Zuzendaria
Defentsa unibertsitatea: Universitat Pompeu Fabra
Fecha de defensa: 2022(e)ko iraila-(a)k 30
- Daniel Cassany Comas Presidentea
- M. Teresa Mateo Girona Idazkaria
- Federico Navarro Kidea
Mota: Tesia
Laburpena
L’escriptura col·laborativa en línia a l’aplicació de la metodologia Aprenentatge Basat en Problemes (ABP) ha estat poc estudiada. De manera freqüent, la investigació especialitzada en l’àrea dóna compte dels beneficis que aquest mètode actiu ofereix per a l’adquisició profunda de coneixements, però són menys les investigacions que aborden els components solidaris del treball en equip desenvolupat digitalment i els aprenentatges lingüístics i discursius del gènere producte de la resolució del problema plantejat. En aquesta tesi doctoral es presenten tres estudis de cas amb l’objectiu general d’explorar l’escriptura col·laborativa del gènere informe de resolució de problemes com a resultat de l’aplicació de la metodologia Aprenentatge Basat en Problemes en el context de la biologia: dos estudis de cas de una universitat espanyola i una universitat xilena. Els participants són estudiants de primer any d’àrees afins a la biologia i als professors. A partir de l’estudi d’aquests casos oferim un conjunt de sis articles que responen, d’una banda, a una representació dels perfils més rellevants dels participants de la producció col·laborativa en línia amb l’objectiu de descriure exhaustivament com escriuen els estudiants quan resolen un ABP. D’altra banda, indaguem a l’avaluació de l’escriptura col·laborativa des d’una perspectiva sociocultural. D’aquesta manera, aconseguim donar compte dels efectes que l’avaluació produeix en els processos regulatoris i en els aprenentatges que obtenen els estudiants quan fan produccions escrites col·laborativament. Finalment, atenem als trets discursius del gènere informe de resolució de problemes producte de l’ABP, amb la finalitat de comprendre com els docents retroalimenten aquest gènere atenent la seva organització retòrica. En aquest marc, aquesta investigació no cerca la generalització dels resultats, ja que els resultats dels estudis de cas se circumscriuen als contextos particulars en què se situen. Globalment, aquests resultats demostren que els estudiants utilitzen diverses eines digitals, com ara paquets ofimàtics i eines en línia, i desenvolupen diferents perfils flexibles i solidaris al moment de produir un text com a resultat d’un ABP. A més, encara que els discents adquireixen certs aprenentatges que obeeixen a conceptes i procediments tant disciplinars com discursius, cal corregular més el procés seguit. Finalment, l’organització retòrica de l’informe de resolució de problemes genera dificultats entre els xii alumnes, que poden solucionar els docents a través del modelatge del gènere i una retroalimentació dinàmica i expansiva. Les implicacions d'aquests resultats constitueixen una contribució molt rellevant, tant des del punt de vista didàctic, per aprofundir en l’ABP a través de l’escriptura col·laborativa com descriptiu, per caracteritzar amb detall el gènere de discurs escrit en col·laboració analitzat: l’informe de resolució de problemes. -