Posibilidades del podcast como instrumento estratégico para la divulgación científica en la plataforma iVoox

  1. Parra Valcarce, David 1
  2. Onieva Mallero , María Rosario
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Documentación de las ciencias de la información

ISSN: 0210-4210 1988-2890

Year of publication: 2023

Issue Title: El problema de validar las fuentes de investigación en la información científica y periodística

Issue: 46

Pages: 143-152

Type: Article

DOI: 10.5209/DCIN.83743 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Documentación de las ciencias de la información

Abstract

Podcast format reports a remarkable growing in the whole action and specialization areas. This article examines its narrative possibilities in scientific spreading field and considers to what extent such spreading can maximize some of this technologye added values, including production cost economy, creative freedom and access simplicity for audiences using all kinds of physical supports. We have proceeded to analyze ten of the most recognized scientific spreading podcasts in Spanish language distributed through iVoox platform based on a technical file that takes into account aspects related to their production entity, start date of distribution, average periodicity, estimated average duration and content structure. In general terms, it is concluded that the podcast is being used harder and harder as a scientific spreading strategic instrument, taking advantage, additionally in the case of those generated in Spain, of the existence of a potential market of almost six hundred million Spanish speaking people.

Bibliographic References

  • Alonso, J.A., Rodríguez Luque, C. y Legorburu, J.M. (2022). Radio does not die in the air: Podcasting and on-demand broadcast strategies among speech-based radio stations. El Profesional de la Información, 31(5), 1-16. https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.08.
  • Amoedo, A., Moreno, E. y Martínez Costa, P. (2021). Oferta y consumo de pódcast en medios digitales. En R. Salaverría y P. Martínez-Costa (Coords.). Medios nativos digitales en España. Caracterización y tendencias (pp. 213-232). Comunicación Social.
  • Baladrón, A. y Correyero, B. (2023). Revistas científicas de Comunicación en España: prospectiva sobre su gestión y sostenibilidad económica. Revista Española de Documentación Científica, 46(1), 1-14. https://doi.org/10.3989/redc.2023.1.1945.
  • Barbeito, M.L. y Perona, J.J. (2019). Comunicación organizacional en clave sonora: el caso de Blink, los podcasts de BBVA. El Profesional de la Información, 28(5), 1-9. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.11.
  • Bird, E. (2011). Are We All Producers Now? Convergence and Media Audience Practices. Cultural Studies, 25(4-5), 502-516. https://doi.org/10.1080/09502386.2011.600532.
  • Bofil, L. (2013). Constructivism and Collaborating Using Web 2.0 Technology. Journal of Applied Learning Technology, 3(2), 31-37.
  • Bottomley, A. (2015). Podcasting: A decade in the life of a ‘new’ audio medium: Introduction. Journal of Radio and Audio Media, 22(2), 164-169. https://doi.org/10.1080/19376529.2015.1082880.
  • Bourreau, M. y Gaudin, G. (2022). Streaming platform and strategic recommendation bias. Journal of Economics & Management Strategy, 31(1), 25-47. https://doi.org/10.1111/jems.12452.
  • Briggs, M. (2007). Periodismo 2.0. Knight Foundation.
  • Bull, M. (2010). iPod: un mundo sonoro personalizado para sus consumidores. Comunicar, 17(34), 55-63. https://doi.org/10.3916/C34-2010-02-05.
  • Caballero, A., Nicolás, R. y Bustos, J. (2021). El impacto de las plataformas de podcast en redes sociales: Estudio de caso en las cuentas oficiales de iVoox y Anchor en Instagram, Facebook y Twitter. aDResearch ESIC International Journal of Communication Research, 25(25), 92-105. https://doi.org/10.7263/adresic-025-05.
  • Caruso, S. (2018). Towards Understanding the Role of Web 2.0 Technology in Self-Directed Learning And Job Performance. Contemporary Issues in Education Research, 11(3), 89-98. https://doi.org/10.19030/cier.v11i3.10180.
  • Casajús, L. y Martín-Peña, D. (2016). La presencia de las radios universitarias españolas en las redes sociales. Comunicación y Hombre, 12, 291-304. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=129446703011.
  • Cebrián, M. (2010). Desarrollo del periodismo en Internet. Comunicación Social.
  • Chan-Olmsted, S. y Wang, R. (2022). Understanding podcast users: Consumption motives and behaviors. New Media and Society, 24(3), 684-704. https://doi.org/10.1177%2F1461444820963776.
  • Chohan, U.W. (2022). Web 3.0: The Future of Architecture of the Internet? Critical Blockchain Research Initiative. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4037693.
  • Coleman, D. y Levine, S. (2008). Collaboration 2.0: technology and best practices for successful collaboration in a Web 2.0 world. Happy About.
  • Cortizo, J.C. (2018, 30 de mayo). Podcasting, un mercado que está despegando a lo grande. En Digital. https://en.digital/blog/podcasting-un-mercado-que-esta-despegando-a-lo-grande/854.
  • DiNucci, D. (1999). Fragmented Future. Print Magazine, 53(4), 32, 221-222.
  • Dowling, D.O. y Miller, K.J. (2019): Immersive audio storytelling: podcasting and serial documentary in the digital publishing industry. Radio and Audio Media, 26(1), 167-184. https://doi.org/10.1080/19376529.2018.1509218.
  • Dudo, A., Dunwoody, S. y Scheufele, D. A. (2011). The Emergence of Nano News: Tracking Thematic Trends and Changes in U.S. Newspaper Coverage of Nanotechnology. Journalism & Mass Communication Quarterly, 88(1), 55–75. http://doi.org/10.1177/107769901108800104.
  • Ferrer, A. y Sánchez Perez, E. (2019). Aplicaciones de la tecnología blockchain en la documentación científica: situación actual y perspectivas. El Profesional de la Información, 28(2), 1-11. https://doi.org//10.3145/epi.2019.mar.10.
  • Galán (2018). La innovación en la comunicación científica: del podcast al screencast. En VI Congreso Internacional de la AE-IC: Comunicación y conocimiento, 26-29 de junio (pp. 1177-1186). Asociación Española de Investigación de la Comunicación. http://ae-ic.org/final/Libro%20de%20Comunicaciones%20del%20VI%20congreso%20AE-IC.pdf.
  • García-Marín, D. (2019). La radio en pijama. Origen, evolución y ecosistema del podcasting español. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(1), 181-196. https://doi.org/10.5209/ESMP.63723.
  • García-Marín, D. y Aparici, R. (2018). Nueva comunicación sonora. Cartografía de, gramática y narrativa transmedia del podcasting. El Profesional de la Información, 27(5), 1071-1081. https://doi.org/10.3145/epi.2018.sep.11.
  • Geets, K. (2019, 8 de mayo). El éxito del ‘podcast’ y cómo tu marca puede aprovecharlo. MarketingNews. https://www.marketingnews.es/tecnologia/opinion/1132179054405/exito-del-podcast-y-marca-puede-aprovecharlo.1.html.
  • Gershenfeld, N., Krikorian, R. y Cohen, D. (2004). The Internet of Thing. Scientific American, 291(4), 76-81. https://www.jstor.org/stable/26060727.
  • González Conde, J. (2010). La ciberradio. Nueva alternativa de futuro para la radio. Revista de Estudios de Juventud, 88, 51-62. http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ88-05.pdf.
  • Grosseck. G. (2009). To use or not to use Web 2.0 in higher education? Procedia Social and Behavioural Sciences, 1(1), 478-482. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.087.
  • Gutiérrez Porlán, I. y Rodríguez Cifuentes, M.T. (2010). Haciendo historia del podcast. Referencias sobre su origen y evolución. En I. Solano (Ed.). Podcast educativo. Aplicaciones y orientaciones del m-learning para la enseñanza (pp. 17-32). MAD Eduforma.
  • Hammersley, B. (2004, 12 de febrero). Audible revolution. The Guardian. https://www.theguardian.com/media/2004/feb/12/broadcasting.digitalmedia.
  • Harris, A. y Rea, A. (2019). Web 2.0 and Virtual World Technologies: A Growing Impact in IS Education. Journal of Information Systems Education, 20(2), 137-144. https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1271&context=jise.
  • Hasan, M., y Hoon, T. (2013). Podcast Applications in Language Learning: A Review of Recent Studies. English Language Teaching, 6(2), 128-135. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1076962.pdf.
  • Instituto Cervantes (2021). El español: una lengua viva. Informe 2021. Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/lengua/espanol_lengua_viva/pdf/espanol_lengua_viva_2021.pdf.
  • Islas, O. (2008). El prosumidor. El actor comunicativo de la sociedad de la ubicuidad. Palabra Clave, 11(1), 29-39. https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1413/1550.
  • Islas, M. (2017). Podcasts de divulgación científica: una selección de recomendaciones. Punto Cunorte, 1(4), 163–177. https://revistas.cunorte.udg.mx/punto/article/view/34.
  • Kang, M., y Gretzel, U. (2012). Effects of podcast tours on tourist experiences in a national park. Tourism Management, 33(2), 440-455. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.05.005.
  • Lara, A. y Del Campo, E. (2018). El podcast como medio de divulgación científica y su capacidad para conectar con la audiencia. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 347-359. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.15.
  • Legorburu, J.M., Edo, C. y García-González, A. (2021). Reportaje sonoro y podcasting, el despertar de un género durmiente en España. El caso de Podium Podcast. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(2), 519-529. https://doi.org/10.5209/esmp.71204.
  • Leoz, A. y Pedrero, L.M. (2022). Audio storytelling innovation in a digital age: the case of daily news podcast in Spain. Information, 13(4), 204. https://doi.org/10.3390/info13040204.
  • Locker, M. (2018, 25 de abril). Apple’s podcast just topped 50 billion-all time downloads and streams. Fastcompany. https://www.fastcompany.com/40563318/apples-podcasts-just-topped-50-billion-all-time-downloads-and-streams.
  • Lotfian, R. y Busso, C. (2019). Building Naturalistic Emotionally Balanced Speech Corpus by Retrieving Emotional Speech from Existing Podcast Recordings. IEEE Transactions on Affective Computing, 10(4), 471-483.
  • Magnien, A. (2018). El Instituto Nacional del Audiovisual de Francia y la gestión de los archivos de televisión en el entorno digital. Documentación de las Ciencias de la Información, 41, 7-18. https://doi.org/10.5209/DCIN.62105.
  • Matusiak, E. (2022). Interactive audio dramas – another face of podcasting or a new type of sound art? RadioMorphoses Revue d’ètudes radiophoniques et sonores, 7. https://doi.org/10.4000/radiomorphoses.2077.
  • Mazieri, M.R., Scafuto, I.C. y Rezende da Costa, P. (2022). Tokenization, blockchain and web 3.0 technologies as research objects in innovation management. International Journal of Innovation, 10(1), 1-5. https://doi.org/10.5585/iji.v10i1.21768.
  • McClung, S. y Johnson, K. (2010). Examining the Motives of Podcast Users. Journal of Radio and Audio Media, 17(1), 82-95. https://doi.org/10.1080/19376521003719391
  • McHaney, R. (2012). The New Digital Shoreline: How 2.0 and Milennials Are Revolutionizing Higher Education. Stylus Publishing.
  • McHugh, S. (2022). The power of podcasting. Telling stories with sound. UNSW Press.
  • Mcnamara, J. (2013). Public communication practices in the Web 2.0-3.0 mediascape: The case of PRevolution. Prism, 7(3). https://www.prismjournal.org/uploads/1/2/5/6/125661607/v7-no3-a3.pdf.
  • Moreno, L. (2017). Podium podcast, cuando el podcast tiene acento español. Prisma Social, 18, 334-364. https://revistaprismasocial.es/article/view/1418/1668.
  • Moreno, P. y Román, A. (2020). Podcasting y periodismo. Del periodismo radiofónico de inmediatez a la información radiofónica de calidad. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(1), 241-252. https://doi.org/10.5209/esmp.67303.
  • Morales da Silva, M. y Baronas, R. (2019). Podcasts de divulgación científica: un juego con escenografías inesperadas en un experimento en el curso de Biología de la UFSCar-Brasil. En Edunovatic 2019 conference proceedings: 4th Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT, 18-19 de diciembre. REDINE (Red de Investigación e Innovación Educativa).
  • O’Reilly, T. (2005). What is Web 2.0. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. oreilly.com. https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html.
  • Ortiz, M.A. (2012). Radio y post-radio en España: una cohabitación necesaria y posible. Área Abierta, 12(2), 1-16. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2012.n32.39637.
  • Parra, D. y Onieva, M.R. (2020). El uso del podcast para la difusión del patrimonio cultural en el entorno hispanoparlante: análisis de las plataformas iVoox y SoundCloud. Naveg@mérica. Revista electrónica editada por la Asociación Española de Americanistas, 24. https://doi.org/10.6018/nav.416541.
  • Pascual, J.A. (2019. El podcasting en España: de espejo de las radios a formato de éxito. Computer Hoy, 5 enero. https://computerhoy.com/reportajes/entretenimiento/podcasting-espana-espejo-radios-formato-exito-351773.
  • Pedrero, L.M., Barrios, A. y Medina, V. (2019). Adolescentes, smartphones y consumo de audio digital en la era de Spotify. Comunicar, 60(27), 103-112. https://doi.org/10.3916/C60-2019-10.
  • Pérez Alaejos, M., Pedrero, L.M. y Leoz, A. (2018). La oferta nativa de podcast en la radio comercial española: Contenidos, géneros y tendencias. Fonseca, 17, 91-106. https://doi.org/10.14201/fjc20181791106.
  • Perks, L.G., Turner, J.S. y Tollison, A.C. (2019). Podcast Uses and Gratifications Scale. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 63, 617-634. https://doi.org/10.1080/08838151.2019.1688817.
  • Piñeiro, T. (2015). Del jingle a las radios corporativas: una aproximación al concepto de audiobranding. Prisma Social, 14, 663-668. http://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/numeros/14/secciones/abierta/nbiblio_01_jingle_radios.html.
  • Rodríguez Pallares, M. (2017). Reutilización de la ficción sonora en la Cadena Ser. El caso de Podium Podcast. Área Abierta, 17(1), 83-97. http://dx.doi.org/10.5209/ARAB.53445.
  • Sellas, T. (2009). La voz de la Web 2.0. Análisis del contexto, retos y oportunidades del podcasting en el marco de la comunicación sonora [Tesis doctoral, Universitat Internacional de Catalunya].
  • Sellas, T. (2018). El uso del podcasting como herramienta de la identidad corporativa en la campaña del 90 aniversario de Iberia. El caso del podcast Aerolínea Momentos. Communication Papers, 7(15), 155-170. http://dx.doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v7i15.22189.
  • Shantikumar, S. (2009). From lecture theatre to portable media: students’ perceptions of an enhanced podcast for revision. Medical Teacher, 31(6), 535-538. https://doi.org/10.1080/01421590802365584.
  • Spinelli, M. y Dann, L. (2019). Podcasting. The Audio Media Revolution. Bloomsbury Academic.
  • Sterne, J. (2006). The mp3 as cultural artifact. New Media & Society, 8(5), 825-842. https://doi.org/10.1177%2F1461444806067737.
  • Sullivan, J.L. (2019). The Platforms of Podcasting: Past and Present. Social Media + Society, 5(4), 1-12. https://doi.org/10.1177%2F2056305119880002.
  • Tapscott, D. (1995). The Digital Economy. Promise and Peril in The Age of Networked Intelligence. McGraw-Hill.
  • Toffler, A. (1980). The Third Wave. Bantam Books.
  • Villegas, R. y Marcos, J.C. (2019). Intermediarios de información dentro del modelo del gobierno abierto. Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, 13(1), 37-42. https://doi.org/10.54886/ibersid.v13i1.4559.
  • Wang, F.Y. (2022). Parallel Intelligence in Metaverses: Welcome to Hanoi! IEEE Intelligent Systems, 37(1), 16-20. https://doi.org/10.1109/MIS.2022.3154541.
  • Zorrilla, M.L. (2020). La escritora fantasma: un relato transmedia. Revista Digital Universitaria, 21(1), 1-5. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n1.a6.