Academic freedom as a constitutional treasure

  1. Álvarez Rodríguez, Ignacio
Journal:
REGAP: Revista galega de administración pública

ISSN: 1132-8371 2659-5338

Year of publication: 2023

Issue: 65

Pages: 49-71

Type: Article

DOI: 10.36402/REGAP.V1I65.5073 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REGAP: Revista galega de administración pública

Abstract

In this article we question ourselves about the content and limits of the fundamental right to academic freedom from a perspective that pretends to be original, when dialoguing with bibliographic sources related to our Public Law but not only. Thus, we will try to outline what is meant by such freedom and what its contents are, as well as the challenges that are currently faced.

Bibliographic References

  • ANDREWS, C., “¿Por qué hay que defender la libertad académica?”, Letras Libres, 1 de xuño de 2022.
  • ARENILLA SÁEZ, M., “La necesaria reforma de la Universidad española”, Revista de Derecho Político, n. 110, 2021.
  • BERNARDO, J., El libro del educador. Cómo enseñar a aprender y a pensar, Rialp, Madrid, 2017.
  • BORDIEU, P., Homo academicus, Siglo XXI editores, Madrid, 2008 (orixinal de 1984).
  • BURKE, P., El polímata. Una historia cultural desde Leonardo da Vinci hasta Susan Sontag, Alianza editorial, Madrid, 2021.
  • CARLÓN RUIZ, M., “Público y privado en el régimen universitario: una (re)lectura en clave constitucional”, Revista Española de Derecho Administrativo, n. 209, 2020.
  • CEBALLOS, J., Observar el arroz crecer. Cómo habitar un mundo liderado por China, Ariel, Barcelona, 2023.
  • DE CARRERAS, F., “El modelo de universidad española: una crítica”, Real Academia de Ciencias Morales y Políticas, Madrid, 18 de maio de 2021.
  • DE LORA, P., “Tótem y tabú en la academia. La libertad de expresión y sus enemigos”, Núñez Vaquero, Á. e Morales Luna, F.F. (eds. lits.), Libertad de expresión. Debates pendientes, Palestra Editores, Perú, 2022.
  • DE MIGUEL, J. e TAJADURA TEJADA, J., Kelsen versus Schmitt. Política y Derecho en la crisis del constitucionalismo, Guillermo Escolar, Madrid, 2018.
  • GARCÍA FIGUEROA, A., “Charlatanaría universitaria y feminismo posveritativo”, Núñez Vaquero, Á. e Morales Luna, F.F. (eds. lits.), Libertad de expresión. Debates pendientes, Palestra Editores, Perú, 2022.
  • GARCÍA MANRIQUE, R., “Dominación ideológica y libertades públicas”, Núñez Vaquero, Á. e Morales Luna, F.F. (eds. lits.), Libertad de expresión. Debates pendientes, Palestra Editores, Perú, 2022.
  • GONZÁLEZ, A.M., El deseo de saber. Formación intelectual y cultura emocional, Rialp, Madrid, 2022.
  • GRAEBER, D., Trabajos de mierda. Una teoría, Ariel, Barcelona, 2018.
  • LÓPEZ GUERRA, L., “Enseñanza del Derecho. Breves enfoques macro y micro”. Eunomía, Revista en cultura de la legalidad, n. 23, 2023.
  • LURI, G., Sobre el arte de leer, Plataforma Editorial, Barcelona, 2019.
  • NIETZSCHE, F., Sobre el porvenir de nuestras escuelas, Tusquets, Barcelona, 2009.
  • NUBIOLA, J., Invitación a pensar, 3ª ed., Rialp, Madrid, 2019.
  • OLLERO TASSARA, A., “¿Qué puede aportar sobre la formación del jurista un viejo profesor?”, Eunomía. Revista en Cultura de la Legalidad, n. 23, 2022.
  • PETRARCA, F., Remedios para la vida, Acantilado, Barcelona, 2023.
  • RIVERO ORTEGA, R., El futuro de la Universidad, Ediciones de la Universidad de Salamanca, Salamanca, 2021.
  • ROYO, A., Breviario antipedagogista, Plataforma editorial, Barcelona, 2022.
  • SUSSKIND, R. e SUSSKIND, D., El futuro de las profesiones. Cómo la tecnología transformará el trabajo de los expertos humanos, TEELL Editorial, Zaragoza, 2016.
  • TETLOCK, P., El juicio político de los expertos, Capitán Swing, Madrid, 2016.
  • TORRES MURO, I., La autonomía universitaria. Aspectos constitucionales, CEPC, Madrid, 2005.
  • ZAERA-POLO, A., La universidad de la posverdad. El mundo académico en la era de la cancelación, el pensamiento woke y las políticas identitarias, Deusto, Barcelona, 2022.