La influencia del liderazgo del director en la construcción de una cultura organizativa orientada a la innovación de las escuelas

  1. RIVERAS LEÓN, JUAN CARLOS
Dirigida per:
  1. Georgeta Ion Director/a

Universitat de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha de defensa: 04 de de febrer de 2021

Tribunal:
  1. José Tejada Fernández President/a
  2. Trinidad Mentado Labao Secretari/ària
  3. José María Ruiz Ruiz Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 753860 DIALNET lock_openTDX editor

Resum

La present tesi doctoral és analitzar la influència de l’lideratge de el director en la generació d’una cultura escolar favorable a la innovació. Entès el concepte d ‘ “innovació escolar” com la introducció de canvis que reporten una millora en els processos i resultats en els diferents àmbits de les institucions educatives. A partir d’això, es busca identificar l’estil de lideratge escolar que es relaciona amb la generació d’una organització promotora de la innovació, conèixer les pràctiques de lideratge directiu que faciliten i promouen la implicació dels docents amb la innovació i analitzar la comprensió de l’ rol dels directors com a agents de canvi. L’estudi considera com tòpics centrals: importància de l’lideratge per a la millora escolar, estils de lideratge, lideratge per a la innovació escolar, cultura favorable a la innovació, entre d’altres. El desenvolupament de la investigació es va dur a terme a la Regió de Magallanes, Xile, en escoles destacades a través del Sistema Nacional d’Avaluació d’Acompliment (SNED), entre els anys 2016 i 2020. És un estudi descriptiu i s’aborda a través de un enfocament metodològic mixt quantitatiu-qualitatiu. En l’àmbit quantitatiu es va aplicar un qüestionari que va ser respost per 126 professors. L’instrument va considerar 34 preguntes tancades escala de Lickert, que va ser en el procés de construcció, validat per experts en investigació i mitjançant una aplicació d’estudi pilot, on es va determinar la seva fiabilitat mitjançant alfa de Cronbach (0,837). En l’enfocament qualitatiu es va aplicar una entrevista semi-estructurada, validada per un grup d’experts. Aquesta es va aplicar a 6 directors i 13 professors de les escoles objecte d’estudi. Per a l’anàlisi de les dades quantitatives es va utilitzar el programari estadístic SPSS 19 i per a l’anàlisi qualitativa el programari Atles tu. Els resultats de la investigació es presenten per enfocament, i després es realitza una triangulació dels mateixos. En síntesi, d’acord amb els resultats a partir de l’anàlisi estadística de l’qüestionari, com de les entrevistes aplicades als directors i docents, es pot explicitar que: es confirma amb claredat que l’acció directiva és fonamental en la generació d’una organització innovadora; la influència que exerceix el director, per afavorir la implicació dels professors amb la innovació, es basa fonamentalment en accions que tenen a veure amb aspectes afectius-emocionals; els resultats no permeten dilucidar “el” estil de lideratge que contribueix a generar una cultura favorable a la innovació, però sí, és possible identificar “els” estils de lideratges que es relacionen amb la innovació; els docents atorguen una gran rellevància als directors per generar i consolidar processos d’innovació, a més de presentar altes expectatives en relació a: que siguin exemple de compromís, que comptin amb les capacitats de gestionar els processos de canvi, que estableixin reptes, incentivin la creativitat, la reflexió i transmetin l’entusiasme per formes més efectives de fer les coses.