La evolución del concepto de lo dionisíaco en el pensamiento de Nietzsche

  1. Ruiz Sanjuán, César 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Contrastes: revista internacional de filosofía

ISSN: 1136-4076 2659-921X

Year of publication: 2023

Volume: 28

Issue: 1

Pages: 81-99

Type: Article

DOI: 10.24310/CONTRASTESCONTRASTES.V28I1.14166 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Contrastes: revista internacional de filosofía

Abstract

The Dionysian is one of the fundamental concepts of Nietzsche’s thought, presenting itself in diverse configurations at different stages of his philosophy. In order to understand this development, it is essential to determine exactly the genesis of this concept. For that, we begin by analysing the relationship between the Dionysian and Schopenhauer’s philosophy. Next, we deal with the meaning of the Dionysian in the book in which it is first presented, The Birth of Tragedy. Finally, we face up to the transformation that the concept of the Dionysian undergoes in Nietzsche’s mature work.

Bibliographic References

  • ÁVILA CRESPO, R. 2012: “El hombre y lo divino: Nietzsche y el concepto de piedad”, en E. Fernández García (ed.), Nietzsche y lo trágico. Madrid: Trotta, pp. 77-90.
  • BARRIOS CASARES, M. 2002: Voluntad de lo trágico. El concepto nietzscheano de voluntad a partir de El nacimiento de la tragedia. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • BEUCHOT, M. 2006: “El origen de la tragedia y la «metafísica de artista» según Nietzsche”, Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, vol. 11, pp. 83-96. DOI: https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v11i0.1458
  • BORSCHE, T. 1995: “Nietzsches Erfindung der Vorsokratiker”, en J. Simon (ed.), Nietzsche und die philosophische Tradition. Würzburg: Königshausen & Neumann, pp. 63-87.
  • CANO, G. 2001: Nietzsche y la crítica de la modernidad. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • DE SANTIAGO GUERVÓS, L. E. 2004: Arte y poder. Aproximación a la estética de Nietzsche. Madrid: Trotta.
  • DECHER, F. 1985: “Nietzsches Metaphysik in der Geburt der Tragödie im Verhältnis zur Philosophie Schopenhauers”, Nietzsche-Studien, 14, pp. 110-125. DOI: https://doi.org/10.1515/9783112418642-008
  • DELEUZE, G. 1986: Nietzsche y la filosofía. Barcelona: Anagrama.
  • ESTEBAN ENGUITA, J. E. 2012: “Schopenhauer y el joven Nietzsche: de la metafísica de la voluntad a la metafísica de artista”, Pensamiento. Revista de Investigación Filosófica, vol. 68, pp. 249-272.
  • FINK, E. 1982: La filosofía de Nietzsche. Madrid: Alianza.
  • FREY, H. 2011: “La reinvención nietzscheana de la antigüedad griega. El periodo arcaico como contraimagen de la época clásica griega”, Estudios Nietzsche, 11, pp. 27-40. DOI: https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi11.10497
  • HAN-PILE, B. 2006: “Nietzsche’s Metaphysics in the Birth of Tragedy”, European Journal of Philosophy, n. 14, pp. 373-403. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0378.2006.00231.x
  • LLINARES, J. B. 1995: “La filosofía del joven Nietzsche”, en J. A. Nicolás, J. Arana (eds.), Saber y consciencia. Granada: Comares, pp. 197-214.
  • MEYER, M. 2014: Reading Nietzsche through the Ancients. Boston/Berlin: Walter de Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9781934078433
  • NIETZSCHE, F. 1997: El nacimiento de la tragedia. Madrid: Alianza.
  • NIETZSCHE, F. 2003: La filosofía en la época trágica de los griegos. Madrid: Valdemar.
  • NIETZSCHE, F. 2001: Más allá del bien y del mal. Madrid: Alianza.
  • NIETZSCHE, F. 1998: Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza.
  • NIETZSCHE, F. 2002: El Anticristo. Madrid: Alianza.
  • NIETZSCHE, F. 1996: Crepúsculo de los ídolos. Madrid: Alianza.
  • NIETZSCHE, F. 2005: Ecce homo. Madrid: Alianza.
  • NIETZSCHE, F. 2007: Fragmentos póstumos, vol. I (1869-1874). Madrid: Tecnos.
  • NIETZSCHE, F. 2006: Fragmentos póstumos, vol. IV (1885-1889). Madrid: Tecnos.
  • NUSSBAUM, M. 1991: “The Transfigurations of Intoxication: Nietzsche, Schopenhauer, and Dionysus”, Arion, n. 2, pp. 75-11.
  • PÉREZ LÓPEZ, H. J. 2001: Hacia el nacimiento de la tragedia. Un ensayo sobre la metafísica del artista en el joven Nietzsche. Murcia: Res Publica.
  • QUEJIDO ALONSO, O. 2014: “El arte como superación trágica. Un acercamiento al problema filosófico del origen del coro trágico”, Hybris. Revista de Filosofía, vol. 5, pp. 63-80.
  • REIBNITZ, B. 1992: Ein Kommentar zu Friedrich Nietzsche “Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik”. Stuttgart: Metzler.
  • RETHY, R. 1988: “The Tragic Affirmation of the Birth of Tragedy”, Nietzsche-Studien, 17, pp. 1-44. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110244366.1
  • ROMERO CUEVAS, J. M. 2014: “El joven Nietzsche y la quiebra de la cultura moderna”, Hybris. Revista de Filosofía, vol. 5, pp. 171-188.
  • SAFRANSKI, R. 2010: Nietzsche. Biografía de su pensamiento. Barcelona: Tusquets.
  • SÁNCHEZ MECA, D. 2013: Nietzsche. La experiencia dionisíaca del mundo. Madrid: Tecnos.
  • SCHOPENAHUER, A. 2010: El mundo como voluntad y representación. Madrid: Alianza.
  • VATTIMO, G. 1996: Introducción a Nietzsche. Barcelona: Península.
  • YOUNG, J. 2001: Nietzsche’s Philosophy of Art. Cambridge: Cambridge University Press.