Educar para la paz desde las capacidadesuna sistematización de experiencias en Colombia

  1. De la Hoz del Villar, Karla Judith 1
  2. del Pozo Serrano, Francisco José 2
  3. Borjas, Mónica Patricia 3
  1. 1 UNIVERSIDA DEL NORTE
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  3. 3 Instituto de Estudios en Educación, Universidad del Norte
Journal:
Revista de Cultura de Paz

ISSN: 2631-2700

Year of publication: 2021

Issue: 5

Pages: 85-104

Type: Article

More publications in: Revista de Cultura de Paz

Abstract

In a community in the municipality of Valledupar, situations of social, family, and school conflict were identified, related to street violence, insecurity, and problematic mediation between families and educational institutions. In this context, the objective of this study is to analyze the school, family, and community capacities -which have been studied in peace-building processes- that the members of this community identify as a potential resource to mobilize towards a Culture of Peace. This qualitative research was based on the systematization of experiences that allowed the reconstruction of the practice, the organization, and the critical and interpretative analysis of the abilities of the communities in Valledupar, based on a matrix for the systematization of experiences related to Peace Education in socio-educational contexts. For the collection of data on community capacities, the transcripts of three focus groups, in which 34 people participated, were used. It is concluded that the identification of family, school and community capacities and potentialities will be key in promoting peacebuilding in the territories. Likewise, these capacities are mainly linked to positive coping with difficulties and examples of empowerment in the family, recreational spaces, and actions to promote leadership and personal development at school, and the awareness of being part of a community, as well as the sense of belonging and care for their community space.

Bibliographic References

  • Aguirre, Ángela (2015) ¿Por qué es importante la memoria histórica en Colombia? Nova et Vetera, Vol. 1(3). http://www.urosario.edu.co/Revista-Nova-Et-Vetera/Vol-1-Ed-3/Cultura/Por-que-es-importante-la-memoria-historica-en-Col/
  • Barnechea, María y Morgan, María (2010) La sistematización de experiencias: Producción de conocimiento desde y para la práctica, Revista Tendencias y Retos, nº 15, pp. 97-107. http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/tendencias/rev-co-tendencias-15-07.pdf
  • Bolívar, Antonio (2007) Educación para la ciudadanía, algo más que una asignatura, Barcelona, Graó.
  • Calderón, Jonathan (2016) Etapas del conflicto armado en Colombia: hacia el posconflicto. Latinoamérica, Revista de Estudios Latinoamericanos, nº 62, pp. 227-257.
  • Cárdenas, Juan (2013) Opinión pública y proceso de paz: actitudes e imaginarios de los bogotanos frente al proceso de paz de La Habana entre el gobierno colombiano y la guerrilla de las FARC, Revista Ciudad Paz-ando, Vol. 6(1), pp. 41-58.
  • Colomina, Rosa (1996) Interacción social e influencia educativa en el contexto familiar. [Tesis doctoral]. Barcelona, Departamento de Psicología Educativa y de la Educación, Universidad de Barcelona.
  • Cooperrider, David y Whitney, Diana (1999) A Positive Revolution in Change: Appreciative Inquiry. En: https://www.researchgate.net/publication/237404587_A_Positive_Revolution_in_Change_Appreciative_Inquiry
  • Del Pozo, Francisco José (2017) Pedagogía Social en Colombia: Entre la experiencia de la educación popular y el reto de la investigación-acción en la profesionalización socioeducativa de un país en posconflicto, Revista Ensino & Pesquisa, Vol. 15(2), pp. 97-116.
  • Del Pozo, Francisco José (2018). Educación para la paz. Conflictos y construcción de cultura de paz desde las escuelas, las familias y las comunidades, Madrid, Dykinson.
  • Del Pozo, Francisco José; Martínez, Jairo Alberto; Manzanares, María y Zolá, Ana Isabel (2017) Pedagogía Social y pedagogía escolar para la paz en las instituciones educativas y comunidades vulnerables de la región Caribe Colombiana, Revista de Paz y Conflictos, Vol. 10(2), pp. 15-39.
  • Del Pozo, Francisco José; Gómez, Yinays; Trejos, Luis y Tejeda, Darwin (2018) Educación para la paz y memoria histórica: necesidades percibidas desde las escuelas y las comunidades, Revista de Cultura de paz, nº 2, pp. 85-108.
  • Elliot, Jhon (1990) La investigación-acción en educación, Madrid, Morata.
  • Freire, Paulo (1974) «Conscientization». Cross Currents, Vol. 24 (1), pp. 23-28.
  • Galtung, Johan. (1993) Los fundamentos de los estudios sobre la paz. En: Rubio, Ana (Ed.) Presupuestos teóricos y éticos sobre la Paz, Granada, Editorial Universidad de Granada, pp. 15-45.
  • Gough, Ian (2007) El enfoque de las capacidades de Nussbaum: un análisis comparado con nuestra teoría de las necesidades humanas, Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, nº 100, pp. 177-202.
  • Izquierdo, Martha (2018) Educación en contextos multiculturales: experiencia etnoeducativa e intercultural con población indígena del Resguardo Embera Chamí-Mistrató, Risaralda-Colombia, Zona Próxima, nº 29, pp. 1-22.
  • Jara, Oscar (2018) La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos posibles. Primera edición, San José, Costa Rica, CINDE.
  • Jaramillo, Sergio (2014) La paz territorial. Edición de una conferencia dictada en la Universidad de Harvard. https://interaktive-demokratie.org/files/downloads/La-Paz-Territorial.pdf
  • Lacasa, María (2008) Entorno familiar y educación escolar: la intersección de dos escenarios educativos. En Coll, César; Palacios, Jesús y Marchesi Álvaro [Eds.] Desarrollo Psicológico y educación. Psicología de la educación, Madrid, Alianza Editorial, pp. 597-622.
  • Lacasa, María (1997) Familias y escuelas. Caminos de la orientación educativa, Madrid, Aprendizaje/Visor
  • Luckmann, Thomas (1996) Teoría de la acción social, Buenos Aires. Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
  • Ministerio de Educación Nacional (2008) Guía para el mejoramiento institucional. De la autoevaluación al plan de mejoramiento, Bogotá.
  • Nussbaum, Martha (2007) Las fronteras de la justicia, Barcelona, Paidós.
  • Nussbaum, Martha (2013) Creating Capabilities. The human development approach, Cambridge, Belknap Press/Harvard University Press.
  • Pérez, Gloria (1994) Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Métodos I. Madrid, La Muralla.
  • Registro Único de Víctimas (2020) Unidad para la atención y reparación integral a las víctimas. En: https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/37394
  • Rodríguez, Zulema (2011) La interactividad en una práctica educativa familiar (estudio de caso en la familia en situación de transnacionalidad), Revista latinoamericana de estudios en familia, nº 3, pp. 65-84. http://revlatinofamilia.ucaldas.edu.co/downloads/Rlef3_5.pdf
  • Sánchez, José y Ballester, María (2014) Desarrollando el éxito educativo para todos: Reflexiones, propuestas y retos conceptuales en torno a la equidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, Vol. 12(2), pp. 85-104. En: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4679124
  • Sen, Amartya (1992) Inequality Reexamined, Clarendon, Oxford.
  • Sen, Amartya (2004) Desarrollo y libertad, Barcelona, Planeta.
  • Silva, Carlos y Villaseñor, Karla (2018) Capacidad para la libertad. Modelo participativo de desarrollo comunitario y reorientación de los procesos formativos en núcleos sociales marginales, Zona Próxima, nº 29, pp. 68-81.
  • Solano, Rigoberto; Jiménez, Javier y Luna, Mayra (2016) Capacidades para la paz en el postconflicto: un análisis desde cuatro tipologías de organizaciones sociales y comunitarias, Mediaciones, nº 16, pp. 94-113. En: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6549512
  • Touraine, Alain (2005) Un nuevo paradigma para comprender el mundo de hoy, Barcelona, Paidós.
  • Úcar, Xavier; Planas, Anna; Novella, Ana y Rodrigo, María (2017) Evaluación participativa del empoderamiento juvenil con grupos de jóvenes. Análisis de casos. Interuniversitaria, nº 30, pp. 67-80
  • UNESCO (1983) La educación para la cooperación internacional y la paz en la escuela primaria, Paris.
  • Urquijo Martín (2014) La teoría de las capacidades en Amartya Sen. Edetania, nº 46, pp. 63-80.
  • Úcar, Xavier (2009) La comunidad como elección: Teoría y práctica de la acción Comunitaria. Barcelona, Universidad de Barcelona. En: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2009/54267/comele_a2009.pdf
  • Vela, Margarita; Rodríguez, Julia; Rodríguez, Ana y García, Lina (2011) Acción Sin Daño como aporte a la construcción de paz. Propuesta para la práctica, Bogotá, Universidad Nacional de Colombia/Synergia/cosude/giz y pnud.