¿El profesorado de Educación Física cuenta con instrumentos cuantitativos para evaluar las relaciones de género que se producen entre adolescentes?

  1. Ramón-Otero, Irene 1
  2. Miriam Palomo-Nieto 1
  3. Elena Ramírez-Rico 1
  4. Miguel Villa-de Gregorio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Année de publication: 2023

Número: 50

Pages: 702-710

Type: Article

D'autres publications dans: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Résumé

Gender relations are located within the category of social relations, and, within the broad educational sphere, they concern the set of interactions established between girls and boys. To know specifically the behavior of these relationships, evaluation instruments are required that provide information on the type of behaviors that are manifested, the frequencies in which they appear and the environments in which they occur. The objective of this study was to carry out a systematic review of the quantitative evaluation instruments that analyzed the gender relations of adolescent students in Physical Education classes. The guidelines of the PRISMA declaration were followed, and the scientific literature was searched in the Dialnet, Redalyc, SCOPUS, SPORTDiscus, ERIC, Pubmed, Medline7, Web of Science and Google Scholar databases. The results led to the final selection of five evaluation tools divided into two categories: 1. gender violence; and 2. learning climates. It has been found that there are few evaluation instruments that allow the Physical Education teacher to know what gender relations are like among adolescent students during Physical Education classes

Références bibliographiques

  • Almagro, B. J., Sáenz-López, P., González-Cutre, D., & Moreno-Murcia, J. A. (2011). Clima motivacional percibido, necesidades psicológicas y motivación intrínseca como predictores del compromiso deportivo en adolescentes. Revista In-ternacional de Ciencias del Deporte, 25, 250-265.
  • Alvariñas-Villaverde, M., & Pazos-González, M. (2018). Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centrada en el alumnado. Revista electrónica de investigación educativa, 20(4), 154-163. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840
  • Arenas, D., Vidal-Conti, J., & Muntaner-Mas, A. (2022). Estereotipos de género y tratamiento diferenciado entre chicos y chicas en la asignatura de educación física: una revisión narrativa. Retos, 43, 342–351. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88685
  • Bartholomew, K., & Horowitz, L. (1991). Attachment styles among young adults: a test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2) 226-244.
  • Blández, J., Fernández, E., & Sierra, M . A. (2007). Estereotipos de género, actividad física y escuela. La perspectiva del alumnado. Revista de currículum y formación del profesorado, 11(2), 1-21.
  • Bonet-Morro, A., Alguacil, A., Escamilla-Fajardo, P., Pérez-Campos, C., & Aguado, S. (2022). Estudio comparativo de género sobre el acoso escolar: estrategias y acciones. Retos, 44, 45-52. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.88111
  • Bong, M. (2009). Age-related differences in achievement goal differentiation. Journal of Educational Psychology, 101, 879-896. http://dx.doi.org/10.1037/a0015945
  • Cardozo-Rusinque, A. A., Martínez-González, M. B., Peña-Leiva, A. A., Avedaño-Villa, I., & Crissien-Borrero, T. J. (2019). Factores psicosociales asociados al conflicto entre menores en el contexto escolar. Educacao y Sociedade, 40. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019189140
  • Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., Martínez-Martínez, A., Chacón-Cuberos, R., & Espejo-Garcés, T. (2016). Clima motivacional de los adolescentes y su relación con el género, la práctica de actividad física, la modalidad deportiva, la práctica federada y la actividad física familiar. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 45(12), 262-277. http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2016.04504
  • Cecchini, J. A., González, C., López-Prado, J., & Brustad, R. J. (2005). Relación del clima motivacional percibido con la orientación de meta, la motivación intrínseca y las opiniones y conductas del Fair Play. Revista Mexicana de Psicología, 22(2), 469-479.
  • Cervelló, E. M., Jiménez, R., Moya, M., & Moreno, J. A. (2010). Validation of the Spanish Language Version of the. Learning and Performance Orientations in Physical Education Classes Questionnaire. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 20(6), 242-253. https://doi:10.5232/ricyde2010.02006
  • Cervelló, E. M., Jiménez, R., Del Villar, F., Ramos, I., & Santos-Rosa, F. J. (2004). Goal orientations, motivational cli-mate, equality, and discipline of Spanish physical education students. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283.
  • Cervelló, E. M., Moreno, J. A., Martínez, C., Ferriz, R, & Moya, M. (2011). El papel del clima motivacional, la relación con los demás, y la orientación de metas en la predicción del flow disposicional en educación física. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 165-178.
  • Cubillas, M. J., Váldez, E.A., Domínguez, S. E., Román, R., Hernández, A., & Zapata, J. (2016). Creencias sobre estereo-tipos de género de jóvenes universitarios del norte de México. Diversitas: Perspectivas en psicología, 12(2), 217-230.
  • Domínguez-Alonso, J., López-Castedo, A., & Nieto-Campos, B. (2019). Violencia escolar: Diferencias de género en estu-diantes de secundaria. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1031-1044. https://doi.org/10.5209/rced.59997
  • Domínguez, V., Deaño, M., & Tellado, F. (2020). Incidencia de los distintos tipos de violencia escolar en Educación Prima-ria y Secundaria. Aula Abierta, 49(4), 373-384. https://doi.org/10.17811/rifie.49.4.2020.373-38
  • Donoso, T., Rubio, Mª. J., & Villa, R. (2019). Factores asociados a la cibervictimización en adolescentes españoles de 12-14 años. Health & Addictions/Salud y Drogas, 19(1).
  • Fawole, O., Balogun, O., & Olaleye, O. et al (2018). Experience of gender-based violence to students in public and private secondary schools in Ilorin, Nigeria. Ghana Medical Journal, 52(2), 66-73. http://dx.doi.org/10.4314/gmj.v52i2.1
  • Ferfolja, T., & Ullman, J. (2020). Gender and sexuality diversity in a culture of limitation: Student and teacher experiences in schools. Nueva York: Routledge.
  • Flores, J., Salguero, A., & Márquez, S. (2008). Relación de género, curso y tipo de colegio con el clima motivacional perci-bido en la Educación Física escolar en estudiantes colombianos. Revista de Educación, 347, 203-227.
  • Gallardo, J. A., & Gallardo, P. (2019). Educar en igualdad: Prevención de la violencia de género en la adolescencia. Revista Educativa Hekademos, 26, 31-39.
  • Gavilán, D., Merma, G., Urrea, M., & Martínez, R. (2020). Violencias múltiples en el espacio escolar: la travesía hacia la violencia de género. Revista educativa de Hekademos, 29, 1-11.
  • Kim, J., Lee, B., & Farber, N. B. (2019). Where do they learn violence? The roles of three forms of violent socialization in childhood. Children and Youth Services Review, 107. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104494
  • Landi, D., Flory, S. B., Safron, C., & Marttinen, R. (2020). LGBTQ research in physical education: A rising tide? Physical Education and Sport Pedagogy, 25(3), 259–273. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1741534
  • Landi, D., Walton-Fisette, J. L., & Sutherland, S. (2021). Physical education policy research in the United States: Setting a new orientation. Quest, 73(1), 45–62. https://doi.org/10.1080/00336297.2020.1866042
  • Lisahunter. (2019). What a queer space is HPE, or is it yet? Queer theory, sexualities and pedagogy. Sport, Education and Society, 24(1), 1–12. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1302416
  • Llanos, R., Leo, F. M., López, M. A., Cano, E. & Sánchez, D. (2022). ¿Puede el Modelo de Educación Deportiva favorecer la igualdad de género, los procesos motivacionales y la implicación del alumno en Educación Física? Retos, 46, 8-17. https://doi.org/10.47197/retos.v46.92812
  • López-Sáez, M., Morales, J. F., & Lisbona, A. (2008). Evolution of gender stereotypes in Spain: Traits and roles. The Span-ish Journal of Psychology, 11, 609–617.
  • López-Walle, J., Balaguer, I., Castillo, I., & Tristán, J. L. (2011). Clima motivacional percibido, motivación autodetermi-nada y autoestima en jóvenes deportistas mexicanos. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 209-222.
  • Magaz, A. M., Chorot, P., Sandín, B., Santed, M. A., & Valiente, R. M. (2011). Estilos de apego y acoso entre iguales (bullying) en adolescentes. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 16, 207-221.
  • Magaz, A. M., Chorot, P., Santed, M. A., Valiente, R. M., & Sandín, B. (2016). Evaluación del bullying como victimiza-ción: Estructura, fiabilidad y validez del Cuestionario de Acoso entre Iguales (CAI). Revista de psicopatología y psicología clínica, 21(2), 77-95. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.21.num.2.2016.16990
  • Menéndez, J. I., & Fernández-Río, J. (2018). Actitudes hacia la violencia y papel importante del alumnado en el aula de educación física. Revista Complutense de Educación, 29(4), 1203-1308.
  • Méndez-Giménez, A., Cecchini, J. A., Fernández-Río, J., Méndez-Alonso, D., & Prieto-Saborit, J. A. (2017). Metas de logro 3X2, motivación autodeterminada y satisfacción con la vida en Educación Secundaria. Revista de Psicodidáctica, 22(2), 150-156. http://dx.doi.org/10.1016/j.psicod.2017.05.001
  • Monforte, J., & Colomer, J. Ú. (2019). ‘Como una chica’: un estudio provocativo sobre estereotipos de género en educa-ción física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 36, 74-79.
  • Morales, J. F., Yubero, S., & Larrañaga, E. (2016). Gender and bullying: application of a Three-Factor Model of Gender Stereotyping. Sex roles, 74, 169-180.
  • Moreno, J. A., Alonso, N., Martínez, C., Cervelló, E., & Ruiz, L. M. (2008). Motivation, disciplined behaviour, equal treatment and dispositional flow in physical education students. The Journal of International Social Research, 1(4), 446-466.
  • Muñoz, R. L., Marcos, F. M. L., Gajardo, M. A. L., & Oliva, D. S. (2022). ¿Puede el Modelo de Educación Deportiva favorecer la igualdad de género, los procesos motivacionales y la implicación del alumnado en Educación Física? Re-tos, 46, 8–17. Recuperado a partir de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/92812
  • Newton, M., & Duda, J. L. (1993). Elite adolescent athletes’ achievement goals and beliefs concerning success in tennis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 15(4), 437-448.
  • Newton, M., Duda, J. L., & Yin, Z. (2000). Examination of the psychometric properties of the Perceived Motivational Climate in Sport Questionnaire-2 in a sample of female athletes. Journal of Sport Sciences, 18(4), 275-290. https://doi.org/10.1080/026404100365018
  • Palomo, M., Ramón-Otero, I., & Ramírez-Rico, E. (2021). Herramientas cualitativas para conocer las relaciones de género en educación física. En A. Cotán, y J.C. Ruiz (Eds.), Muros de discriminación y exclusión en la construcción de identidades: la mirada de las Ciencias Sociales (pp. 819-838). Madrid: Dykinson, S.L.
  • Page, M.J., Boutron, I., Shamseer, L., Brennan, S. E., Grimshaw, J. M., Li, T., McDonald, S., Thomas, J., & Whiting, P. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Research Methods and Re-porting, 372(71), 1-9. http://dx.doi.org/10.1136/bmj.n71
  • Papaioannou, A. (1994). The development of a questionnaire to measure achievement orientations in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65, 11-20.
  • Pastor-Vicedo, J., Sánchez-Oliva, A., Sánchez-Blanchart, J., & Martínez-Martínez, J. (2019). Estereotipos de género en educación física. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 8(2), 23–31. https://doi.org/10.6018/sportk.401071
  • Pérez-Enseñat, A., & Moya-Mata, I. (2020). Diversidad en la identidad y expresión de género en Educación Física: Una revisión de la literatura (Diversity in gender identity and expression in Physical Education. A review of the literature). Retos, 38, 818–823. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.54076
  • Petty, L., & Trussell, D. E. (2018). Experiences of identity development and sexual stigma for lesbian, gay, and bisexual young people in sport:‘just survive until you can be who you are’. Qualitative research in sport. Exercise and Health, 10(2), 176–189. https://doi.org/10.1080/2159676X.2017.1393003
  • Rigby, K., & Bagshaw, D. (2003). Prospects of adolescent students collaborating with teachers in addressing issues of bully-ing and conflict in schools. Educational Psychology, 23(5), 535–546.https://doi.org/10. 1080/0144341032000123787
  • Sánchez-Alcaraz, B. J., Gómez-Marmol, A., & Más, M. (2016). Estudio de la motivación de logro y orientación motivacio-nal en estudiantes de educación física. Apunts. Educación Física y Deportes, 124, 35-40. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2016/2).124.03
  • Sánchez-Álvarez, I., Rodríguez-Menéndez, C., & García-Pérez, O. (2020). La educación física en educación primaria: espacio de construcción de las masculinidades y feminidades. Retos, 38, 143–150. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74343
  • Scharfe, E. (1999). Una comparación de auto-informe y clasificaciones de la entrevista de apego. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 350-365.
  • Tejero-González, C. Mª., Balsalobre-Fernández, C., & Ibáñez-Cano, A. (2011). La defensa personal como intervención educativa en la modificación de actitudes violentas. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el De-porte, 11(43), 513-530.
  • Vega, A., Cabello, R., Megías-Robles, A., Gómez-Leal, R., & Fernández-Berrocal, P. (2021). Emotional Intelligence and Aggressive Behaviors in Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis. Trauma, Violence, & Abuse, 23(4), 1173-1183. https://doi.org/10.1177/1524838021991296