La psicomotricidad vivenciada de Aucouturier como mejora del retraso madurativo motor en niños de 4 años

  1. Emilio Miraflores Gómez 1
  2. Isabel del Pilar Rojas Vidaurre 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 50

Orrialdeak: 737-745

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Laburpena

Introduction: Psychomotricity has taken on an important role in the educational field, since motor development is closely related to learning (Berruezo & Adelantado, 2000). A good internalization corporal scheme will allow an adequate construction of later development milestones and the improvement of an emotional and personal balance (Cremades, 2015). This study aims to demonstrate that Bernard Aucouturier's (2004) Psychomotor Practice methodology allows an improvement in motor development backwardness in 4-year-old children. METHOD: A quasi-experimental intervention was carried out with a pre-test phase, an intervention phase and a post-test phase with a group of 18 children of 4-year-old. For this, qualitative and quantitative instruments were used: qualitative pre-assessment (Hernández, 2015), Preschool Psychomotricity Assessment Scale (De la Cruz & Mazaira, 1998) (quantitative) and field notebook (qualitative), used by researchers. RESULTS: the Experienced Psychomotricity model seeks a significant improvement in motor development in the analyzed sample, especially in balance, arm and leg coordination, and body schema (in themselves and with respect to others). DISCUSSION: the improvements obtained in motor development converge with the affective and attitudinal improvements that we have observed individually in children, favoring and impregnating the rest of the group.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Andreu-Cabrera, E. A. & Romero-Naranjo, F. J. R. (2021). Neuromotricidad, Psicomotricidad y Motricidad: Nuevas apro-ximaciones metodológicas. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 42, 924-938. Https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.89992
  • Aucouturier, B. (2004 a). Los fantasmas de acción y la práctica psicomotriz (Vol. 7). Graó.
  • Aucouturier, B. (2004 b). Introducción a la práctica psicomotriz de Aucouturier (PPA). Aula de innovación educativa, 136, (79-83).
  • Berruezo, P. & Adelantado, P. (2000). Hacia un marco conceptual de la psicomotricidad a partir del desarrollo de su práctica en Europa y España. Revista interuniversitaria de formación del profesorado.
  • Cremades, M. Á. (2015). Más allá de la sala de práctica psicomotriz. Una mirada diferente hoy para un sujeto diferente mañana. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, 364, 22-27. Https://doi.org/10.14422/pym.i364.y2015.003
  • Compostella, S. M. (2019). Jugar para crecer, jugar para conocerse, jugar para comunicar. 50 años de la práctica psicomotriz Aucouturier, 67-72.
  • Chokler, M. H. (1999). Acerca de la práctica psicomotriz de Bernard Aucouturier. Fundari Ediciones Ariana
  • De la Cruz, Mª. & Mazaira, Mª. (1998). Escala de Evaluación de la Psicomotricidad en Preescolar. TEA Ediciones, S.A.
  • Díaz, R. D. & Sosa, A. Q. (2016). Percepción de los profesores sobre la importancia de la psicomotricidad en educación infantil. Acción motriz, 17, 7-20.
  • Domínguez, D. M. & Sánchez, S. R. (2010). Psicomotricidad: ¿Qué formación dicen poseer los profesores de Educación Infantil y Educación Especial de la provincia de Huelva? Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesora-do, 13(4), 295-306.
  • Guerrero, B. J. (2021). La formación corporal: Sostén para un psicomotricista. Revista Psicomotricidad: Movimiento y emoción (PsiME), 7(22), 47–58.
  • Hernández, A. (2015). Guía de actuación y evaluación en psicomotricidad vivenciada. CEPE.
  • Herrán, E. (2008). Observar el movimiento: construcción del formato de campo "el salto en psicomotricidad durante el tercer año de vida". Revista de Psicodidáctica, 13(2),33-43. ISSN: 1136-1034. Https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17513203
  • Jiménez, V. E. & Comet, C. (2016). Los estudios de casos como enfoque metodológico. ACADEMO Revista De Investigación En Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2).
  • Latorre, P. Á. (2007). La motricidad en educación infantil, grado de desarrollo y compromiso docente. Revista Iberoamericana De Educación, 43(7), 1-7. doi.org/10.35362/rie4372296
  • León-Díaz, O., Martínez-Muñoz, L. F. & Santos-Pastor, Mª. L. (2022). Significados y valor pedagógico de las metodologías activas. Una mirada experta desde la Educación Física. Revista Complutense de Educación, 33(4), 575-585. Https://doi.org/10.5209/rced.76330
  • Llauradó, C. C. (2007). El diálogo tónico y la construcción de la identidad personal. Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnicas corporales, 25, 5-30.
  • Mateo, C. M. & Sáez, S. C. (2010). Desarrollo físico y psicomotor en la etapa infantil. Facultad de Psicología.
  • Miraflores, E. & Goldaracena, I. (2021). Análisis de la psicomotricidad a través de la práctica psicomotriz de Bernard Au-couturier: estudio de casos. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 39, 620-627. Https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.81781
  • Montero, I. & León, O. (2005). Sistema de clasificación del método en los informes de investigación en Psicología. Interna-tional Journal of Clinical and Health Psychology, 5(1),115-127.
  • Prieto, J., Galán, N. & Barrero, D. (2021). La sala de psicomotricidad para el trabajo de educación física en educación infan-til: un estudio exploratorio. Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 39, 106-111
  • Rivas, J. M. & Madrona, P. G. (2016). Psicomotricidad educativa. Wanceulen SL.
  • Rodríguez, J. S. & Llinares, M. L. (2008). El rol del psicomotricista. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 35-60.
  • Santacruz, C. (2021). Neuroemoción. Herramientas para la alfabetización y el desarrollo emocional en el aula. La conquista del cuerpo. Plataforma Kumubox.