Ciencia en femenino. La construcción del rol de la mujer científica en el discurso cinematográfico

  1. Muñoz Gallego, Almudena 1
  2. Jiménez de las Heras, José Antonio 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid, España
Journal:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Year of publication: 2023

Issue Title: Comunicación, divulgación y representación mediática de la ciencia

Issue: 27

Pages: 57-85

Type: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2023.VI27.16527 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Abstract

Throughout history, women scientists have been invisibilised and overshadowed in academia and science. Due to socio-cultural and political issues, women's late access to science systems has led to a significant gender gap today. In this sense, the media and the visual arts - such as the film genre - have perpetuated themselves as strong vehicles of representation that perpetuate or combat current imaginaries of inequality. Given this situation, the aim of this article is to analyse the representation and, consequently, the construction of the public image of women scientists through cinematographic narrative. To this end, we confront works from different periods and film genres - from biographies to science fiction - in which the role of the female scientist is analysed: Madame Curie (1943), Gorillas in the Mist (1988), Contact (1997), A Dangerous Method (2011) and Radioactive (2019). The results of the research deduce the importance of an unbiased look at the construction of female roles in science and how the current reality of the female scientist does not adapt to the classic archetypes traditionally represented in the film genre

Bibliographic References

  • Citas Angulo, E. (2017). Mujeres con Ciencia. Así vemos a las científicas en el cine y la televisión. Recuperado de: https://mujeresconciencia.com/2017/12/19/asi-vemos-las-cientificas-cine-la-television/
  • Antón, L. (2017). Reconociéndose como lo otro. La narrativa audiovisual del re-encuentro de la mujer con el monstruo. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, n.º 15, 85-108. Disponible: http://www.revistafotocinema.com/
  • Apted, M. (Director). (1988). Gorillas in the mist. The adventure of Dian Fossey [Film]. The Guber-Peters Company
  • Casado, M. J. (2012). Las damas del laboratorio: mujeres científicas en la historia. Debate. https://tinyurl.com/bdzxwtfj
  • Salas, M. (2012). Prólogo. En Casado, M. J. (2012). Las damas del laboratorio: mujeres científicas en la historia. Debate.
  • Checa Bañuz, C., y Adell Carmona, M. (2019). “Perfectas para el papel”: representaciones de las mujeres científicas en la ciencia-ficción contemporánea. En Congrés Dones Ciència i Tecnologia 2019: Terrassa.
  • Cronenberg, D. (Director). (2011), A Dangerous Method [Film]. Recorded Picture Company
  • Elena, A. (1997). Skirts in the lab: Madame Curie and the image of the woman scientist in the feature film. Public Understanding of Science, 6(3), 269. http://dx.doi.org/10.1088/0963-6625/6/3/005
  • Estrada-Lorenzo, J. M. (2023) Los biopics de científicos: un acercamiento desde el cine a la historia de la ciencia, en Documentación de las Ciencias de la Información, 46 (1), 13-23. https://dx.doi.org/10.5209/dcin.83751
  • Fernández Beltrán, F., Sanahuja Sanahuja, R., & Picó Garcés, M. J. (2019). La comunicación de la ciencia en YouTube, ¿oportunidad o amenaza para superar la brecha de género en los ámbitos STEM? In Congrés Dones Ciència i Tecnologia 2019: Terrassa, 6 i 7 de març de 2019.
  • Fernández, N. F. (2014). Género y sexualidad en el arte contemporáneo. Técnicas de feminización audiovisual. Dossiers feministes, (18), 209-226. https://raco.cat/index.php/DossiersFeministes/article/view/292364.
  • Flicker, E. (2008). “Women scientists in mainstream films: Social role models – A contribution to the public understanding of science from the perspective of film sociology”, en Peter Weingart y Bernd Huppauf (eds.), Science Images and Popular Images of the Sciences. New York: Routledge, 241-256
  • Gobierno de España, Ministerio de Universidades (27 de marzo de 2023): Universidades se marca como objetivo revertir la segregación por estereotipos de género en los estudios universitarios https://www.universidades.gob.es/universidades-se-marca-como-objetivo-revertir-la-segregacion-por-estereotipos-de-genero-en-los-estudios-universitarios/
  • Grañeras, M., Moreno, M. E., & Isidoro, N. (2022). Radiografía de la brecha de género en la formación STEAM. Un estudio en detalle de la trayectoria educativa de niñas y mujeres en España. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
  • Iadevito, P. (2014). Teorías de género y cine. Un aporte a los estudios de la representación. Universitas Humanística, 78, 211-237. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.UH78.tgcu
  • LeRoy, R. (Director). (1943). Madame Curie [Film]. Metro Goldwyn Mayer.
  • Manassero, M. A., & Vázquez, Á. (2003). Las mujeres científicas: un grupo invisible en los libros de texto. Revista Investigación en la Escuela, 50, 31-45. http://hdl.handle.net/11441/60954
  • Ministerio de Ciencia e Innovación (MICINN), Unidad de Mujeres y Ciencia (UMyC); Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECyT), (2023). Científicas en cifras 2023. https://hdl.handle.net/11162/243043
  • Mejón, A. & Jiménez, F., (2022). Mujeres científicas en el cine. El caso de Hipatia de Alejandría en Ágora (Alejandro Amenábar, 2009). Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria 22 (2), 237-254, https://dx.doi.org/10.5209/arab.79635
  • Morales Inga, S. y Morales Tristán, O. (2020). ¿Por qué hay pocas mujeres científicas? Una revisión de literatura sobre la brecha de género en carreras STEM. aDResearch ESIC, 22(22), 118-133. https://doi.org/10.7263/adresic-022-06
  • Mulvey, L. (1989). Visual Pleasure and Narrative Cinema. In: Visual and Other Pleasures. Language, Discourse, Society. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1007/978-1-349-19798-9_3
  • Nieto, M. T. G. (2013). Are the Scientific Women Invisible? Estudios sobre el mensaje periodístico, 19, 783-792. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42161
  • Olarte Marín, C. I. (2022). Efecto Matilda poéticas experimentales y femeninas para la divulgación científica. http://vocabularies.unesco.org/thesaurus/concept13414
  • Petit Pérez, M. F., & Solbes Matarredona, J. (2015). El cine de ciencia ficción en las clases de ciencias de enseñanza secundaria (I). Propuesta didáctica. http://hdl.handle.net/10498/17254
  • Sáez-González, J. M. (2011). Un Metodo Peligroso de David. Vivat Academia, 154. http://dx.doi.org/10.15178/va.2011.117.154-155
  • Satrapi, M. (Director). (2019). Radioactive [Film]. Amazon Studios
  • Segado-Boj, F., Prieto-Gutiérrez, J. J., y Quevedo-Redondo, R. (2021). Matilda Effect in the Hispanic American Communication co-authorship network. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(2): 77-95. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.18971
  • Steinke, J. (1999). Women scientist role models on screen: A case study of Contact. Science Communication, 21(2), 111-136. https://doi.org/10.1177/1075547099021002002
  • Steinke, J. (2005). Cultural Representations of Gender and Science: Portrayals of Female Scientists and Engineers in Popular Films. Science Communication, 27(1), 27–63. https://doi.org/10.1177/1075547005278610
  • Valdellós, A. M. S. (2022). La mujer científica en el cine: representación y formas del imaginario cinematográfico. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (29), 38-63. https://doi.org/10.5281/zenodo.7300411
  • Zemekis, R. (Director). (1997). Contact [Film]. Warner Bros