Treatment of history content and written expression in texts for foreign students in compulsory education in Spain

  1. Del-Olmo-Ibáñez, María-Teresa 1
  2. López Vega, Antonio 2
  3. Villarrubia Zúñiga, María Soledad 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

ISSN: 1697-7467

Year of publication: 2023

Issue Title: Mother language and additional languages. Research and Reflections on Teaching

Issue: 6

Pages: 85-108

Type: Article

DOI: 10.30827/PORTALIN.VIVI.28689 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras

Sustainable development goals

Abstract

The aim of this paper is to conclude on the state of the art in terms of research, materials and needs in the teaching of written expression through the contents of Spanish History in Spain. The starting hypothesis is that there are no suitable materials for the academic and social inclusion of foreign students in our educational system. On this basis, a systematic review of the literature on the subject and of the materials offered by the main publishers in Spain has been carried out. As a working tool, a rubric was developed for the analysis of the materials, and an account was given of the treatment of History content and written expression activities in the selected textbooks. The reference documentation for the teaching of languages and History has been reviewed transversally. The results show the scarcity, or almost absence, of materials specifically developed for non-native learners, the lack of research on issues related to L1 didactics for these children, and the need to establish a European reference framework for history similar to those existing for language teaching and learning.

Bibliographic References

  • Alonso Arija, E., Corpas Viñals, J. and Gambluch, C. (2015a). Diverso 1. SGEL.
  • Alonso Arija, E., Corpas Viñals, J. and Gambluch, C. (2015b). Diverso 2. SGEL.
  • Alonso Arija, E., Corpas Viñals, J. and Gambluch, C. Mundo diverso básico [in production]. SGEL.
  • Alonso Arija, E., Corpas Viñals, J. and Gambluch, C. Mundo diverso1 [forthcoming]. SGEL.
  • Alonso, E., Corpas, J. and Gambluch, C. (2015). Diverso básico: curso de español para jóvenes. [libro del alumno] (1th. edition). SGEL.
  • Alonso, E., Corpas, J. and Gambluch, C. (2021). Nuevo diverso español b. libro del alumno (1th. edition 2021). SGEL.
  • Alonso, E., Gambluch, C. and Corpas, J. (2021). Nuevo diverso básico [a1-a2]: curso de español. [libro del alumno]. Sociedad General Española de Librería.
  • Alonso, E., Martínez Sallés, M., Sans Baulenas, N. and Tognola, M. (2022a). Gente joven 1: curso de español para jóvenes. (New edition and reprint). Difusión.
  • Alonso, E., Martínez Sallés, M., Sans Baulenas, N. and Tognola, M. (2022b). Gente joven 2: curso de español para jóvenes. (New edition and reprint). Difusión.
  • Anner, R. Ransaw, M. and Isa de los Santos, D. (2020). Clan 7 inicial. libro del alumno. Edinumen.
  • Armas, V. J. (2008). ¡Adelante! con la ESO. Material para el aprendizaje de la lengua por contenidos. Edinumen.
  • Armas, V. J. (2012). Aprendizaje del español por contenidos 1 y 2: versión internacional de ¡Adelante! con la eso. Edinumen.
  • Arrarte, G. (2005). ¡Adelante!: método de español para estudiantes extranjeros de enseñanza secundaria: niveles a1 y a2. Edinumen.
  • Barros Lorenzo, R., Freire Hermida, M. and Gonzalez Pino, A. M. (2015). Curso de literatura: español lengua extranjera. Edelsa.
  • Bembibre, C. (2009). Aprende español con (...): La máscara del zorro. Edinumen.
  • Bembibre, C. (2011a). Aprende español con (...): La niña de tus ojos. Edinumen; Scholastic.
  • Bembibre, C. (2011b). Aprende español con (...): Soldados de salamina. Edinumen.
  • Bembibre, C., Isa de los Santos, D., Meana, C., Oliva, C. and Casado, C. (2020). Mundo real internacional. Editorial Edinumen.
  • Bereiter, C. and Scardamalia, M. (1992) Dos modos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y aprendizaje, 52, pp. 43-64.
  • Beutelspacher B. (2012). ¡Vamos al circo!: español para niños. Difusión, Ernst Klett Verlag.
  • Beutelspacher B. (2019). ¡Vamos al cole!: español para niños. Difusión, Klett.
  • Bonetto, B. B. (2019). Reporteros internacionales 3: a2. Difusión.
  • Calabia, M., Campos, S., Galli, M. L. and Emilse San Pedro, J. (2018). Reporteros internacionales 2. libro del alumno. a1-a2. Difusión.
  • Caparrós, C., Burnham, C. and Hernando, S. (2014). Superdrago 4: curso de español para niños. libro del alumno. Goyal Publishers and Distributors Pvt: SGEL.
  • Caparrós, C., Burnham, C. and Hernando, S. (2018). Superdrago 1: curso de español para niños: libro del alumno (10th. edition). SGEL.
  • Caparrós, C., Burnham, C. and Saeta, H. (2014). Superdrago 2: curso de español para niños. libro de alumno (4a. ed.). SGEL.
  • Caparrós, C., Burnham, C. and Saeta, H. (2011). Superdrago 3: curso de español para niños. Libro de alumno (1th. edition). SGEL.
  • Castro Viúdez F. (2016). Compañeros 4 curso de español. cuaderno de ejercicios (1ª ed. nueva). SGEL.
  • Castro Viúdez, F., Rodero, I., Sardinero Francos, C. and Rebollo, B. (2010). Compañeros 1. Curso de español. libro del alumno. (4th. edition). SGEL.
  • Castro Viúdez, F., Rodero, I., Sardinero Francos, C. and Rebollo, B. (2019). Compañeros 2. Curso de español. libro del alumno (New edition, 3th. edition 2019). SGEL.
  • Castro Viúdez, F., Rodero, I., Sardinero Francos, C. and Rebollo, B. (2017). Compañeros 3. Curso de español. libro del alumno (New edition). SGEL.
  • Cerdeira, P., Romero, A. and Equipo Club Prisma. (2008-2009). Club prisma: método de español para jóvenes: nivel intermedio a2. Edinumen.
  • Council of Europe (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume. Council of Europe Publishing, Strasbourg, available at www.coe.int/lang-cefr.
  • Coyle, D., Marsh, D. and Hood, P. (2010). CLIL: Content and language integrated learning. Cambridge University Press.
  • Cuetos, F. (1991). Psicología de la escritura. Ed. Escuela Española.
  • Dale, L. and Tanner, R. (2013). CLIL activities: A resource for subject and language teachers. Cambridge University Press.
  • Dantas, R. (2014). Código 4 ele: curso lengua extranjera: curso para adolescentes. Libro del alumno (1th. edition). Edelsa.
  • DECRETO 106/2022, de 5 de agosto, del Consell, de ordenación y currículo de la etapa de Educación Primaria [2022/7572].
  • DECRETO 107/2022, de 5 de agosto, del Consell, por el que se establece la ordenación y el currículo de Educación Secundaria Obligatoria [2022/7573].
  • del-Olmo-Ibáñez, M.-T. (2022). Formación en Didáctica de L2/LE y plurilingüismo en el profesorado de Educación Primaria en España. In M.-T. del-Olmo-Ibáñez, A. Cremades-Montesinos y R. Gutiérrez Fresneda (eds.) Formación del profesorado europeo de Educación Primaria en multiculturalidad y plurilingüismo: España, Francia, Italia y Grecia. Peter Lang.
  • del-Olmo-Ibáñez, M.-T. and López Vega, A. (2020). Biografías Histórica y Literaria y didáctica de la historia y la literatura. In Conference proceedings CIVINEDU 2020: 4th International Virtual Conference on Educational Research and Innovation September 23-24. REDINE (Red de Investigación e Innovación Educativa).
  • del-Olmo-Ibáñez, M.-T., Cremades-Montesinos, A. and Gutiérrez Fresneda, R. (ed.) (2022). Formación del profesorado europeo de Educación Primaria en multiculturalidad y plurilingüismo: España, Francia, Italia y Grecia. Peter Lang.
  • del-Olmo-Ibáñez, M.-T., Medina Beltrán, M.F. and Villarrubia Zúñiga, M.S. (2023) [en prensa]. Retos en el sistema educativo ante la multiculturalidad y el plurilingüismo. Educación Primaria y Secundaria. Octaedro.
  • Delgadillo Macías, R. E. (2013). México Manual de civilización. Edelsa Grupo Didascalia.
  • Difusión. (2018). Reporteros internacionales 1. a1
  • Doblas Álvarez, B. (2017). Código ele 2 (a2). Libro del alumno (1th. edition). Edelsa.
  • Edinumen. (2011). Espacio joven: libro del alumno: a2.1.
  • Edinumen. (2012a). Espacio joven: libro del alumno: a2.2.
  • Edinumen. (2012b). Espacio joven: curso de español. nivel b.1.1. libro del profesor.
  • Encina A. (2020). Gente joven 3: curso de español para jóvenes. (New edition). Difusión.
  • Equipo Espacio. (2018). Espacio joven nivel A1. libro del alumno (1th. edition 2012, reprint, 2018). Edinumen.
  • Equipo prisma, Espitia J., Gelabert M. J. and Menéndez M. (2010). Club prisma: método de español para jóvenes: b1 nivel intermedio-alto. libro del profesor. Edinumen.
  • Equipo Prisma. (2017). Club prisma: método de español para jóvenes: a1 nivel inicial. libro del alumno (7th. edition). Edinumen.
  • Flower, L.S. and Hayes, J.R (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32, 365-387.
  • Forman, M., Carrière, J.-C. and Bembibre C. (2009). Aprende español con (...): los fantasmas de Goya. Edinumen.
  • Fritzler, M., Lara, F. and Reis, D. (2016-2018). Lola y leo 1: curso de español para niños. Difusión.
  • Fritzler, M., Lara, F. and Reis, D. (2019). Lola y leo 2: paso a paso curso de español para niños. Difusión.
  • Fritzler, M., Lara, F. and Reis, D. (2020a). Lola y leo paso a paso 3 curso de español para niños. libro del alumno. Difusión.
  • Fritzler, M., Lara, F. and Reis, D. (2020b). Lola y leo 4 paso a paso curso de español para niños. libro del alumno. Difusión.
  • Gago, I. (2016). Clan 7 con ¡Hola amigos!: [libro del alumno]. nivel 3. Edinumen.
  • Gago, I. and Valero Ramírez P. (2017). Clan 7: con ¡Hola amigos!. nivel 4. Edinumen.
  • García Del Río, C. and San Isidro Agrelo, F. X. (2016) ¿Cristóbal Colón usaba GPS? Difusión.
  • Gómez, M. (2015a). Clan 7: con ¡Hola amigos!: nivel 1. libro del alumno. Edinumen.
  • Gómez, M. (2015b). Clan 7: con ¡Hola amigos!. nivel 2. [libro del alumno] (2th. reprint). Edinumen.
  • Hayes, J. R. and Gradwohl Nash, J. (1996). On the nature of planning in writing. In C. M. Levy and S. Ransdell (Eds.), The science of writing: Theories, methods, individual differences and applications, 29-55.
  • Hayes, J. R., and Flower, L. S. (1986). Writing research and the writer. American Psychologist, 41(10), 1106–1113. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.10.1106
  • Hortelano M. L., González Hortelano, E. and Martínez Requejo, J. M. (2012). Colega 4. Edelsa.
  • Hortelano Ortega, M. L. and González Hortelano, E. (2008). La pandilla 1. Edelsa.
  • Hortelano Ortega, M. L. and González Hortelano, E. (2010). La pandilla 2. Edelsa.
  • Hortelano Ortega, M. L. and González Hortelano, E. (2012). Colega 3. libro del alumno (1th. edition and 1st. Reprint). Edelsa.
  • Hortelano, M. L. and González Hortelano, E. (2010). Colega 2. Edelsa.
  • Hortelano, M. L., González Hortelano, E. and Lorente, M. J. (2012). Colega 1. Edelsa.
  • Instituto Cervantes (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/presentaciones.htm
  • Jiménez, A. (2017). Código ele 3 (b1). libro del alumno (1ª). Edelsa.
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3/dof/spa/pdf
  • López Barberá, I. (2018a). Nuevo mañana 1 a1. libro del alumno (3th. edition). Anaya ELE.
  • López Barberá, I. (2018b). Nuevo mañana 2 a2. libro del alumno: curso para adolescente (3th. edition). Anaya ELE.
  • López Barberá, I. (2018c). Nuevo mañana 3 a2 (3th. edition). Anaya ELE.
  • López Barberá, I. (2018d). Nuevo mañana 4 b1 (3th. edition). Anaya ELE.
  • López Moreno, C. (2005). España contemporánea: historia economía y sociedad. SGEL.
  • Mallow, S., Toman, I. and Hilligje van’t Land (2020). Higher Education and the 2030 Agenda: Moving into the ‘Decade of Action and Delivery for the SDGs’. International Association of Universities (IAU) UNESCO House. https://www.iauaiu.net/IMG/pdf/iau_hesd_survey_report_final_jan2020.pdf
  • Martínez Sallés, M. and Sans Baulenas, N. (2010). Gente joven 4: curso de español para jóvenes. Difusión.
  • Medina Beltrán, M. F. and López Vega, A. (2022). In M.-T. del-Olmo-Ibáñez, A. Cremades-Montesinos y R. Gutiérrez Fresneda (eds.) Formación del profesorado europeo de Educación Primaria en multiculturalidad y plurilingüismo: España, Francia, Italia y Grecia. Peter Lang.
  • Menéndez Mayoral, M.J., Ortí Teruel, R. and Ochoa Gómez, G. (2010). Trazos: curso de español y lectoescritura. Edinumen.
  • Miki Kondo, C., Ayllón, J. A. and Chicharro, T. (2007a). Aula amigos: español nivel 1. Ediciones SM.
  • Miki Kondo, C., Ayllón, J. A. and Chicharro, T. (2007b). Aula amigos 2: curso de español. Libro del alumno. SM ELE.
  • Miki Kondo, C., Ayllón, J. A. and Chicharro, T. (2007c). Aula amigos 3: curso de español. Libro del alumno. SM ELE.
  • Palomino M. Á. and Edelsa. (2017). ¿Español? ¡por supuesto! 1: a1. manual de uso del Libro digital (1th. edition, 1st. reprint). Edelsa.
  • Palomino, M. Á. (2006). Chicos y chicas: libro del alumno. nivel 3 (1th edition, 4th. reimp). Edelsa.
  • Palomino, M. A. (2008a). Joven.es. nivel 1: a1. Edelsa.
  • Palomino, M. A. (2008b). Joven.es nivel 2: a1. Edelsa.
  • Palomino, M. A. (2008c). Joven.es nivel 3: a2. Edelsa.
  • Palomino, M. Á. (2017). Código ele 1 (a1). libro del alumno (1th. edition). Edelsa.
  • Palomino, M. A. and González Hermoso, A. (2009). Joven.es : nivel 4 b1. Edelsa.
  • Palomino, M. Á. and Salido García, N. (2002). Chicos chicas: nivel 1: español lengua extranjera. Edelsa.
  • Palomino, M. Á. and Salido García, N. (2003). Chicos chicas: nivel 2: español lengua extranjera. Edelsa.
  • Pham, P. A. and Unaldi, A. (2021). Cross-curricular collaboration in a CLIL bilingual context: the perceptions and practices of language teachers and content subject teachers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism.
  • Puppo F. (2009). Alejo y su pandilla : amigos en madrid: [nivel a1]. Edinumen.
  • Puppo F. (2009). Alejo y su pandilla : viaje a buenos aires. Edinumen.
  • Puppo F. (2010). Alejo y su pandilla : misterio en cartagena de indias. Edinumen.
  • Quesada Marco S. (2012). Historia del arte de españa e hispanoamérica (1th. edition, 1st. reprint). Edelsa.
  • Quesada Marco, S. (2008). España siglo XXI. Edelsa.
  • Quesada Marco, S. (2019). Épocas de España. Curso de civilización de España. Historia, arte y Literatura. Edelsa
  • Quesada Marco, S. (2020). Esp@ña. Manual de civilización. Español Lengua Extranjera. Edelsa.
  • Rodríguez Martín, J. R. and Santervás, P. (2021a). Instantes 1: curso de español lengua extranjera. Libro del alumno cuaderno de ejercicios. Edelsa.
  • Rodríguez Martín, J. R. and Santervás, P. (2021b). Instantes 2: curso de español lengua extranjera. libro del alumno cuaderno de ejercicios. Edelsa.
  • Rodríguez Martín, J. R. and Santervás, P. (2021c). Instantes 3: curso de español lengua extranjera. Libro del alumno cuaderno de ejercicios. Edelsa.
  • Rodríguez Martín, J. R. and Santervás, P. (2021d). Instantes 4 curso de español lengua extranjera. Libro del alumno. Edelsa.
  • Rodríguez, Ó. and Sousa Fernández, D. R. (2017) ¿Español? ¡por supuesto! A2+1. Libro del alumno (Primera edición). Edelsa Grupo Didascalia.
  • Ruiz Flores, M. T. (2009). Evaluación de la lengua escrita y dependencia de lo literal.
  • Santana, M. E. (2018). Submarino. Edelsa. Santana, M. E. and Rodríguez M. (2021). Submarino 3. Edelsa.
  • Santana, M. E. and Rodríguez M. (2022). Submarino 4. Edelsa.
  • Santana, M. E. and Rodríguez, M. (2019). Submarino 1. Edelsa.
  • Santana, M. E. and Rodríguez, M. (2020). Submarino 2: [curso de español lengua extranjera]. libro del alumno (1st. edition). Edelsa.
  • Silvestre, M. S. and Dante P. D. (2009). Argentin@: manual de civilización: español lengua extranjera. Edelsa.
  • Sousa Fernández, D. R. and Rodríguez, Ó. (2018). ¿Español? ¡por supuesto! B1. libro del alumno (Primera edición). Edelsa Grupo Didascalia.
  • Szabo, T. (2018). Collated Representative Samples of Descriptors of Language Competences Developed for Young Learners. Volume 1: Ages 7-10. Council of Europe.
  • Szabo, T. (2018). Collated Representative Samples of Descriptors of Language Competences Developed for Young Learners. Volume 2: Ages 11-15.
  • U.N. (2022). Operationalizing Leaving No One Behind. https://unsdg.un.org/resources/leaving-noone-behind-unsdg-operational-guide-un-country-teams
  • Van Mensel, L. and Hiligsmann, P. (2021) Assessing CLIL: a multidisciplinary approach, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, DOI: 10.1080/13670050.2021.1935441
  • Wolff, D. (2012). The European framework for CLIL teacher education. Synergies Italie, 8.