La crítica de arte en "Colombine"El concepto de belleza

  1. María Victoria Gómez Alfeo 1
  2. Fernando García Rodríguez 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura
  1. Palomo Vázquez, María del Pilar (dir.)
  2. Núñez Rey, Concepción (coord.)

ISSN: 0210-1963

Year of publication: 2010

Issue Title: Carmen de Burgos, Colombine (1867-1932) en el periodismo y la literatura

Volume: 186

Issue: 1

Pages: 139-147

Type: Article

DOI: 10.3989/ARBOR.2010.EXTRAJUNION3016 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Abstract

The relationship of Colombine with the art and with the artists it is continuous in their gatherings and in their trips, in those that the work, and the artist looks for, as deep manifestation of the culture that is about knowing. The defense of the Greek one registers in the campaign of the journalism to save the squares of San José’s chapel. The valuations and descriptions of the Italian and flamenco art, their trip notes, project us to the relationship, always protected, between painters and poets. For everything it is attracted by us to it knowing their position before the work, that is to say, their concept of beauty that we have analyzed in their journalistic critics and in their books of trips.

Bibliographic References

  • Aristóteles (1988): Retórica, Barcelona, Gredos.
  • Baudelaire, Charles (1999): Salones y otros escritos sobre arte, Madrid, Visor.
  • Burgos Seguí, Carmen de (1907): Por Europa, Barcelona, Casa Editorial Maucci.
  • Burgos Seguí, Carmen de (1910): El veneno del arte, Madrid, Los Contemporáneos.
  • Burgos Seguí, Carmen de (1912): Cartas sin destinatario, Valencia, Ed. Sempere.
  • Burgos Seguí, Carmen de (1921): Los anticuarios, Madrid, Los Contemporáneos.
  • Gómez Aparicio, Pedro (1974): Historia del periodismo español. De las guerras coloniales a la Dictadura, Madrid, Editora Nacional.
  • Hauser, Arnold (1961): Introducción a la Historia del Arte, Madrid, Guadarrama.
  • Hauser, Arnold (1967): Historia Social de la Literatura y el Arte, Madrid, Guadarrama. Francastel, Pierre (1967): La figure et le lieu, París, Gallimard. Francastel, Pierre (1988): La realidad figurativa, I., Barcelona, Paidós.
  • Núñez Rey, Concepción (2005): Carmen de Burgos, Colombine, Sevilla, Fund. J-M. Lara.
  • Ortega y Gasset, José (1914): Meditaciones del Quijote, Madrid, Residencia de Estudiantes; Revista de Occidente (Col. “El Arquero”)
  • Ortega y Gasset, José (1962-7): La deshumanización del arte: “Sobre la crítica de arte”, Madrid, Revista de Occidente (Col. “El Arquero”)
  • Pächt, Otto (1986): Historia del arte y metodologías, Madrid, Alianza.
  • Platón (2008): Fedro, Madrid, Gredos.
  • Platón (1998): El Banquete, Madrid, Tecnos y Gredos.