Los mansos, de Alejandro Tantaniancrónica de un montaje futuro

  1. Lorenzo, Miriam
  2. Montesinos, Rey
  3. Santiago, Marifé
Journal:
TSN. Transatlantic Studies Network: Revista de Estudios Internacionales

ISSN: 2444-9792

Year of publication: 2021

Issue Title: julio-diciembre 2021. España y México: monarquía y reino. Trescientos años de intercambios transatlánticos

Volume: 6

Issue: 12

Pages: 172-189

Type: Article

DOI: 10.24310/TSN.2021.VI12.15460 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: TSN. Transatlantic Studies Network: Revista de Estudios Internacionales

Abstract

This article approaches the play Los mansos (The meek), by Argentine playwright and director Alejandro Tantanian, in which the author offers an autofictional stage proposal based on his reading of The idiot by Fiódor Mijáilovich Dostoevsky. Tantanian unites the symbolic life of some of the leading characters in The idiot with Dostoevsky's own biography to, in a game of appropriation, transfer the double experience to his own personal experience as a writer for the theater in the 21st century that results from the open wounds in the twentieth century of war, migration and exile. Our work starts from these creative stages adding, at the same time and along the same lines, that of a group of performers directed by the Cuban playwright and director Abel González Melo who, in 2021, begins to stage Los mansos (The meek). Multiple game, therefore, that will lead our research to the genealogy of a process in which the public —including readers of this work— is an indispensable part of thinking about our immediate present from what the theater, now and always, can offer the common space.

Bibliographic References

  • Andrade Boué, Pilar (2014): «La figura del idiota de Dostoievski y sus reescrituras literarias y cinematográficas», en 1616: Anuario de Literatura Comparada, 4, pp. 129-151. Recuperado en https://revistas.usal.es/ index.php/1616_Anuario_Literatura_Comp/article/ view/13003
  • Bajtín, Mijaíl Mijáilovich (2003): Problemas de la poética de Dostoievski. Fondo de Cultura Económica.
  • Blanco, Sergio (2018): Autoficción. Una ingeniería del yo. Punto de Vista Editores.
  • Dostoievskaia, Anna Grigórievna (2021): Dostoievski, mi marido. Espinas.
  • Dostoievski, Fiódor Mijáilovich (2019): El idiota. Alianza.
  • Dostoievski, Fiódor Mijáilovich (2021): El idiota. Penguin Clásicos.
  • Doubrovsky, Serge (2001): Fils. Folio Edits.
  • Girard, René (1986): El chivo expiatorio. Anagrama.
  • Ioli, Pablo (2017): «Dostoievski, mucho más allá de la epilepsia», en Sociedad Neurológica Argentina. Publicado por Elsevier España, SLU, https://doi.org/10.1016/j. neuarg.2017.10.006
  • Muñiz-Huberman, Angelina (1990): «Dostoievski y la crítica literaria», en Utopías. Revista de la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM, 06, pp. 35-39, http://ru.ffyl.unam.mx/bitstream/handle/10391/5658/08_Utop%- c3%adas_06_1990_Mu%c3%b1iz_Angelina_35-39. pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Muñiz-Huberman, Angelina (2007): La sombra que cobija. ALDUS.
  • Rafols, J. F. (2001): Historia del arte. Optima.
  • Shakespeare, William (2004): Hamlet. Macbeth. Planeta.
  • Sontag, Susan (1989): La enfermedad y sus metáforas. Muchnik.
  • Tantanian, Alejandro (2007): Cine quirúrgico. Una anatomía de la sombra. El Orfeo. Ispahan. Los mansos. Losada.
  • Tantanian, Alejandro (2022, 8 de enero): Los mansos. Un espectáculo de Alejandro Tantanian sobre motivos de El idiota de Fedor Dostoievski. Estreno en Buenos Aires, en el Camarín de las Musas el 7 de agosto de 2005; despedida definitiva el 6 de julio de 2007, http://losmansos.blogspot.com/
  • Zambrano, María (2009): Las palabras del regreso, edición de Mercedes Gómez Blesa. Cátedra.