Cuerpos enmudecidos, voces imaginadas. El cuplé en el cine español (1894-1930)

  1. Arce Bueno, Julio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano

ISSN: 2254-7037

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Andalucía-América: Patrimonio cultural y relaciones artísticas

Número: 22

Pàgines: 14-24

Tipus: Article

DOI: 10.30827/QUIROGA.V0I22.0001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano

Resum

After its establishment, cinema had to compete with other popular forms of entertainment in Spain, such as musical theater and variety shows, in which the cuplé stood out. This article explores the presence and significance of cupletistas in silent films, examining the relationship between cinematic performance and music, the use of the artists’ sexualized bodies, and the performative dimension of cuplés to cinematic narrative.

Referències bibliogràfiques

  • “Argumentos de películas. La danza fatal”. El cine (Madrid), 163 (1915), pág. 13.
  • “Espectáculo curioso. El Kinetóscopo de Edison”. El Heraldo de Madrid (Madrid), 15/05/1895, pág. 3.
  • ALTMAN, Rick. Silent Film Sound. New York: Columbia University Press, 2004.
  • BARREIRO, Javier. Raquel Meller y su tiempo. Zaragoza: Gobierno de Aragón, 1992.
  • Biblioteca Digital Hispánica. La pena pena [sic] [Grabación sonora] Disponible en: http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000100115. [Fecha de acceso: 28/03/2023].
  • CLAVER ESTEBAN, José María. Luces y rejas. Estereotipos andaluces en el cine costumbrista andaluz. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces, 2012, pág. 287.
  • CLÚA, Isabel. “Criaturas de exhibición. La celebridad femenina en el Fin de Siglo”. En: MORALES SÁNCHEZ, Mª Isabel; CANTOS CASENAVE, Marieta y ESPIGADO TOCINO, Gloria (Eds.). Resistir o derribar los muros. Mujeres, discurso y poderen el siglo xix. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2014, págs. 155-163.
  • CLÚA, Isabel. Cuerpos de escándalo. Celebridad femenina en el fin-de-siécle. Barcelona: Icaria, 2016.
  • GONZÁLEZ LÓPEZ, Palmira. “La gitana blanca. 1923”. En: PÉREZ PERUCHA, Julio (Ed.). Antología crítica del cine español. 1906-1995. Madrid: Cátedra/Filmoteca Española, 1997, págs. 43-45.
  • GONZÁLEZ LÓPEZ, Palmira. El cine en Barcelona. Una generación histórica: 1906-1923. Tesis doctoral. Barcelona: Universidad de Barcelona, pág. 226.
  • GROVER-FRIEDLANDER, Michal. “‘The Phantom of the Opera’: The Lost Voice of Opera in Silent Film”. Cambridge Opera Journal (Nueva York), 2 (1999), págs. 179-192.
  • GROVER-FRIEDLANDER, Michal. “‘The Phantom of the Opera’…”. Op. cit., págs. 179-192.
  • GUNNING, Tom. “The Cinema of Attractions: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde”. En: ELSAESSE, Thomas y BARKER, Barker (Eds.). Early Film. Londres: British Film Institute, 1989.
  • Library of Congress. Carmencita. Disponible en: https://www.loc.gov/item/00694116/. [Fecha de acceso: 01/03/2023].
  • Los arlequines de seda y oro. Barcelona: Tip. de F. Cuesta, 1929.
  • MARTÍNEZ, Josefina. Los primeros veinticinco años de cine en Madrid. 1896-1920. Madrid: Filmoteca Española, 1992, pág 37.
  • MORA, Kiko. “Carmencita on the Road: Baile español y vaudeville en los Estados Unidos de América (1889-1895)”. Lumière (Barcelona), s/n (2011). Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/16372614.pdf. [Fecha de acceso: 01/03/2023].
  • RUBIO, José Luis. “El mito trágico de Raquel Meller (1888-1962)”. Catálogo de la exposición. Museo de la Biblioteca Nacional de España. Madrid: Biblioteca Nacional, 2012, págs. 1-32.
  • SALAÜN, Serge. El cuplé (1900-1936). Madrid: Espasa Calpe, 1990, pág. 10.