Efecto de la interactividad en vídeos educativos sobre la mejora de la definición del concepto de sostenibilidad

  1. Gil Ruiz, Paula 1
  2. Sánchez Alba, Bienvenida 2
  1. 1 Departamento de Educación Artística y Visual, CES Don Bosco, Universidad Complutense de Madrid, España.
  2. 2 Centro de Formación del Profesorado, Universidad Complutense de Madrid. España.
Journal:
Revista Educación Ambiental y Sostenibilidad: REAYS

ISSN: 2659-708X

Year of publication: 2023

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 1303

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EDUC_AMBIENT_SOSTENIBILIDAD.2023.V5.I1.1303 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Educación Ambiental y Sostenibilidad: REAYS

Abstract

From Higher Education we guessed in our students, future teachers and social educators, a lack of knowledge about what sustainability is. The biggest lack in the definition is that they are missing “the rights of future generations” according to the definition of the Bruntland Report, valid three decades ago and summarized in the Declaration of Principles of the Earth Summit. In order to respond to this deficiency, the objective of educating for sustainable development arises, in the sense of responsibility towards present and future generations. The diagnosis was carried out within the framework of a Learning and Service (ApS) project. In the context of the ecological crisis that afflicts and threatens the 21st century, we set out to consolidate the concepts of “sustainability” and “sustainable development” among our students with the desire to integrate responsibility skills in their training process. For its achievement we use a mixed qualitative and quantitative methodology with N=128 students. As instrumental support we use PlayPosit and Comica. The report reveals how interactivity improves the results, with 66% of expected responses. However, the lack of interactivity in the same audiovisual presents data with hardly any variations.

Bibliographic References

  • Albareda, S; Azcárate, P; Muñoz, JM; Valderrama, R y Ruiz, J. (2019). Evaluar competencias en sostenibilidad en los grados y posgrados de educación: propuesta de un instrumento. Enseñanza de las ciencias, 37(3), 11-29. https://doi.org/https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2670
  • Atwoli, L., Baqui, A. H., Benfield, T., Bosurgi, R., Godlee, F., Hancocks, S. y Vázquez, D. (2021). Llamamiento a adoptar medidas urgentes para limitar los aumentos de temperatura en el mundo, restablecer la diversidad biológica y proteger la salud. Cadernos de Saúde Pública,, 37(9). https://doi.org/https://doi.org/10.1590/0102-311X00194721
  • Canal Elesapiens. (22 de abril de 2021). Mundo Sostenible. [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=qo3V6bGFCYc.
  • Cerdá, J., Amengual Pou, A., y Torrens Serra, J. (2022). Uso de videotutoriales con cuestiones h5p en prácticas de laboratorio. Revista Internacional de Humanidades, 2-8. https://doi.org/https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3975
  • CRUE. (2005). Directrices para la introducción de la Sostenibilidad. [Archivo PDF]. https://www.crue.org/wp-content/uploads/2020/02/Directrices_Sosteniblidad_Crue2012.pdf.
  • Gallego, C y Murillo, P. (2018). La práctica docente mediada con tecnologías. YouTube como herramienta de aprendizaje en educación superior. Foro Educacional, 31. https://doi.org/https://doi.org/10.29344/07180772.31.1827
  • IPBES. (2019). Resumen para los encargados de la formulación de políticas del informe de la evaluación mundial de la IPBES sobre la diversidad biológica y los servicios de los ecosistemas. [Archivo PDF]. https://ipbes.net/sites/default/files/2020-02/ipbes_global_assessment_report_summary_for_policymakers_es.pdf.
  • Jiménez, L. (2018). Arte para la convivencia y educación para la paz. México: Fondo de Cultura Economica.
  • Martínez-Usarralde, M.-J., Gil Salom, D., y Macías Mendoza, D. (2019). Revisión sistemática de Responsabilidad Social Universitaria y Aprendizaje Servicio. Análisispara su institucionalización. Revista mexicana de investigación educativa, RMIE vol.24 no.80 Ciudad de México, 24(80), 149-172. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttextypid=S1405-66662019000100149ylng=esytlng=es
  • Mayor Paredes, D., y Guillén Gámez, F.-D. (2021). Aprendizaje-Servicio y responsabilidad social del estudiantado universitario: un estudio con métodos univariantes y correlacionales. Aula Abierta, 50(1), 515-524. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.515-524
  • Mella-Núñez, Í., Quiroga-Carrillo, A., y Crespo Comesaña, J. (2021). Aprendizaje-servicio y desarrollo cívico-social en titulaciones universitarias del ámbito educativo: preparando al alumnado para la práctica de una educación inclusiva*. Educar 2021, vol. 57/2 363-377, 57/2, 363-377. https://doi.org/https://doi.org/10.5565/rev/educar.1241
  • Morote, A., y Olcina, J. (2021). Cambio climático y sostenibilidad en la Educación Primaria. Problemática y soluciones que proponen los manuales escolares de Ciencias Sociales. Sostenibilidad: económica, social y ambiental, 3, 25-43. https://doi.org/https://doi.org/10.14198/Sostenibilidad2021.3.02
  • Murga-Menoyo, M. A. (2015). Competencias para el desarrollo sostenible: las capacidades, actitudes y valores meta de la educación en el marco de la Agenda global post-2015. Foro de Educación, 13(19), 55-83. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.004
  • ONU. (1987). Informe de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. [PDF]. https://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_1/CMMAD-Informe-Comision-Brundtland-sobre-Medio-Ambiente-Desarrollo.pdf.
  • ONU. (s.f). Objetivos de desarrollo sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015/09/la-asamblea-general-adopta-la-agenda-2030-para-el-desarrollo-sostenible/
  • Ost, F., y Van Hoecke, M. (1999). Del contrato a la transmisión. Sobre la responsabilidad hacia las generaciones futuras. DOXA(22), 607-630. https://doi.org/https://doi.org/10.14198/DOXA1999.22.25
  • Saza, A., Sierra, W., y Gómez, C. (2021). Comportamiento proambiental y conocimiento ambiental en universitarios: ¿el área de conocimiento hace la diferencia? CES Psicología, 14(1), 64-84. https://doi.org/https://doi.org/10.21615/cesp.14.1.6
  • Sotelino-Losada, A., Arbués-Radigales, E., García-Docampo, L., y González-Geraldo, J. (2021). Service-Learning in Europe. Dimensions and Understanding From Academic Publication. Front. Educ.(12). https://doi.org/https://doi.org/10.3389/feduc.2021.604825
  • UNESCO. (2022). Nuevos sitios. Descubre los sitios del Patrimonio Mundial 2020-2021. [Archivo PDF]. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381070_spa.locale=es.
  • Unión Europea, Parlamento y Europa, Consejo. (2020). Comunicación de la comisión al parlamento europeo, al consejo, al comité económico y social europeo y al comité de las regiones relativa a la consecución del Espacio Europeo de Educación de aquí a 2025. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0625
  • Unión Europea, Parlamento y Europa, Consejo. (2022). Consejo Europeo de Lisboa 23 y 24 de marzo 2000. [Archivo PDF]. https://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_es.htm.