“La Virgen de la silla” de la colegiata de Lerma. Una pintura de oro y seda para la magnificencia ducal

  1. Sama García, Antonio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Además de: revista online de artes decorativas y diseño

ISSN: 2444-121X

Year of publication: 2023

Issue: 9

Pages: 75-115

Type: Article

DOI: 10.46255/ADD.2023.9.140 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Además de: revista online de artes decorativas y diseño

Abstract

  The parish church of san Pedro de Lerma (Burgos, Spain), a former collegiate church, still preserves a luxurious ensemble of extraordinary wealth in line with the magnificence and ostentation of the church’s patron, Francisco de Sandoval y Rojas, 1st Duke of Lerma (1533-1625). Among the pieces in this collection is a very fine tapestry made of silk and gold that perfectly illustrates the concept of the royal patronage of the church fostered by the man who was the great favourite of Philip III. It is a woven version of the original painting by Raphael Sanzio known as La Madonna della seggiola. According to the results of the research, everything seems to indicate that it is one of the five cloths woven in the ducal manufactory in Florence between 1599 and 1602, based on Raphael’s composition and under the direction of Guasparri Papini.

Bibliographic References

  • BANNER , L., The religious patronage of the Duke of Lerma, 1598-1621, Farnham, Surrey Burlington- Vermont, Ashgate, 2009.
  • CABRERA DE CÓRDOBA, L., Relaciones de las cosas sucedidas en la corte de España desde 1599 hasta (1614), Valladolid, Junta de Castilla y León, 1997.
  • CERVERA VERA, L., La Iglesia Colegial de San Pedro en Lerma, Burgos, Caja de Ahorros Municipal, 1981.
  • CHAPPELL, M. (com.), Cristofano Allori, 1577-1621, Florencia, Centro Di, 1984.
  • CHECA, F. y MORÁN, J. M. El coleccionismo en España. De la cámara de maravillas a la galería. Madrid, Cátedra, 1985.
  • DELMARCEL, G., “La Vie de la Vierge, deux nouvelles tapisseries du cardinal Erard de la Marck”, en SMEYERS, M. y STEPPE, J. (eds), Archivum Artis Lovaniense. Bijdragen tot de geschiedenis van de kunst der Nederlanden opgedragen aan Prof. Em. Dr. J.K. Steppe, Lovaina, ed. M. Smeyers, 1981, pp. 225-237.
  • FORTI GRAZZINI, N., Sei quadri d’arazzo (Valori Tattili, 2), San Marino, Fondazione Asset Banca San Marino per l’Arte, 2008.
  • FORTI GRAZZINI, N. y TABOGA, M., “Raffaello, i dipinti mobili e gli arazzi”, en CERBONI BAIARDI, A. y FORTI GRAZZINI, N. (eds.), Sul filo di Raffaello: impresa e fortuna nell’arte dell’arazzo, Milán, Silvana Editoriale, 2021, pp. 169-183.
  • GÖBEL, H., Wandteppiche: II. Die Romanischen Länder, Leipzig, Verlag von Klinhardt & Biermann, 1928, 2 vols.
  • GOLDBERG, E. L., “Artistic relations between the Medici and the Spanish courts, 1587-1621-I”, The Burlington Magazine, núm. 1.115 (febrero 1996), pp. 105-114.
  • GOLDBERG, E. L., “Artistic relations between the Medici and the Spanish courts, 1587-1621-II”, The Burlington Magazine, núm. 1121 (agosto 1996), pp. 529-540.
  • HERRERO CARRETERO, C., “Tapices y libros de Francisco Gómez de Sandoval y Rojas, I duque de Lerma”, en REDÍN MICHAUS, G. (ed.), Nobleza y coleccionismo de tapices entre la Edad Moderna y Contemporánea: las Casas de Alba y Denia Lerma, Madrid, Arco libros 2018.
  • MEONI, L., Gli arazzi nei musei fiorentini. La collezione medicea. Catalogo completo. I. La manifattura da Cosimo I a Cosimo II (1545-1621), Livorno, Sillabe, 1998.
  • MEONI, L., Gli arazzi nei musei fiorentini. La collezione medicea. Catalogo completo. II. La manifattura all’epoca della reggenza delle granduchesse Cristina di Lorena e Maria Maddalena d’Austria. La direzione di Jacopo Ebert van Asselt (1621-1629), Livorno, Sillabe, 2007.
  • MEONI, L., “La producción de tapices en Florencia: la manufactura medicea. 1587-1747”, en CAMPBELL, T. P. (dir.), Hilos de esplendor. Tapices del Barroco, Madrid, Patrimonio Nacional-The Metropolitan Museum of Art, 2008, pp. 263-281.
  • MOMBEIG GOGUEL, C. y VIATTE, F., Dessins baroques florentins du musée du Louvre, París, Reunion des musees nationaux, 1981.
  • MORSELLI, R. y VODRET, R. (eds.), Ritratto di una collezione. Pannini e la Galleria del Cardinale Silvio Valenti Gonzaga, Milán, Skira, 2005
  • PÉREZ BUSTAMANTE, C., La España de Felipe III, en MENÉNDEZ PIDAL, R. (dir.), La Historia de España, XXIV, Madrid, 1979.
  • SchrothCHROTH, S., The private picture collection of the Duke of Lerma, Michigan, Ann Arbor, 2002 (Tesis doctoral presentada en la New York University, 1990). SIEBER, H., “Clientelismo y mecenazgo: Hacia una historia cultural literaria de la corte de Felipe III”, en GARCÍA DE ENTERRÍA, M. C. y CORDÓN MESA, A. (eds.), Actas del IV Congreso Internacional de la Asociación Internacional Siglo de Oro (AISO), (Alcalá de Henares, 22-27 de julio de 1996), Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá, 1998, vol. 1, pp. 95-116.
  • WILLIAMS, P., El Gran Valido: el Duque de Lerma, la corte y el gobierno de Felipe III, 1598-1621, Valladolid: Consejería de Cultura y Turismo, 2010.
  • ZUPKO, R. E., Italian Weights and Measures from the Middle Ages to the Nineteenth Century, Filadelfia, American Philosophical Society, 1981.