Activación corporal y procesos de cognición espacial a través de la experiencia de creación de video inmersivo.

  1. Gárgoles Navas, María 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Afluir: revista de investigación y creación artística

ISSN: 2659-7721

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Intersecciones y convergencias en la creación artística

Número: 7

Pàgines: 53-64

Tipus: Article

DOI: 10.48260/RALF.7.161 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Afluir: revista de investigación y creación artística

Resum

This article addresses the processes of spatial cognition through bodily experience and activation. Creative processes through the production and viewing of immersive videos activate bodily use and spatial understanding. Through visuospatial ability and individual experience there is a creative process in the design of the virtual environment. A practice is proposed for the development of immersive videos in space through experience. The practice can be applied to different educational levels but it is presented and analyzed carried out at university environment from an action research methodology. It shows how through immersive recording with three hundred and sixty degree cameras a bodily activation linked to the processes is achieved. This research discovers practical applications of immersive creation to help students understand the space around them.

Referències bibliogràfiques

  • Antonio Jiménez, A. de, Villalobos Abarca, M., y Luna Ramírez, E. (2000). Cuándo y Cómo usar la Realidad Virtual en la Enseñanza. IE Comunicaciones: Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 16 (Enero-Abril), 4.
  • Ayala Pezzutti, R. J., Laurente Cárdenas, C. M., Escuza Mesías, C. D., Núñez Lira, L. A., Díaz Dumont, J. R., Ayala Pezzutti, R. J., Laurente Cárdenas, C. M., Escuza Mesías, C. D., Núñez Lira, L. A., y Díaz Dumont, J. R. (2020). Mundos virtuales y el aprendizaje inmersivo en educación superior. Propósitos y Representaciones, 8(1). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.430
  • Baños, R. M., Botella, C., Alcañiz, M., Liaño, V., Guerrero, B., y Rey, B. (2004). Immersion and emotion: Their impact on the sense of presence. Cyberpsychology & behavior, 7(6), 734-741. https://doi.org/doi.org/10.1089/cpb.2004.7.734
  • Berkeley, G. (2020). Tratado sobre los principios del conocimiento humano. Editorial Verbum.
  • Chanes, L., y Barrett, L. F. (2016). Redefining the role of limbic areas in cortical processing. Trends in cognitive sciences, 20(2), 96-106. https://doi.org/doi.org/10.1016/j.tics.2015.11.005
  • Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. (J. Claramonte, Trad.). Paidós.
  • Gárgoles Navas, M. (2020). Deambulando por entornos inmersivos: La imagen 360o. En T. Raquejo Grado (Ed.), El arte de corporeizar el entorno. Prácticas artísticas para una pedagogia del sentir (pp. 113-133). McGrawHill.
  • González-Zamar, M.-D., y Abad-Segura, E. (2020). Implications of virtual reality in arts education: Research analysis in the context of higher education. Education Sciences, 10(9), 225. https://doi.org/doi.org/10.3390/educsci10090225
  • Grau, O. (2003). Virtual Art: From illusion to immersion (G. Custance, Trad.). MIT press. https://doi.org/10.7551/mitpress/7104.001.0001
  • López Fernández Cao, M. (2008). Cognición y emoción: El derecho a la experiencia a través del arte. Pulso. http://hdl.handle.net/11162/76065. https://doi.org/10.58265/pulso.4973
  • Marrero Galván, J. J., y Hernández Padrón, M. (2022). La trascendencia de la realidad virtual en la educación STEM: Una revisión sistemática desde el punto de vista de la experimentación en el aula. Bordón: Revista de pedagogía, 74(4), 45-63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.94179
  • Milgram, P., y Kishino, F. (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays. IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems, 77(12), 1321-1329.
  • Ocete, G. V., Carrillo, J. A. O., y González, M. Á. B. (2003). La realidad virtual y sus posibilidades didácticas. Etic@ net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 2, 12.
  • Russell, J. A., y Barrett, L. F. (1999). Core affect, prototypical emotional episodes, and other things called emotion: Dissecting the elephant. Journal of Personality and Social Psychology, 76(5), 805-819. https://doi.org/10.1037/0022-3514.76.5.805
  • Slater, M. (2003). A note on presence terminology. Presence connect, 3(3), 1-5. http://www0.cs.ucl.ac.uk/research/vr/Projects/Presencia/ConsortiumPublications/ucl_cs_papers/presence-terminology.htm
  • Villarroel, J. C. S. (2016). Realidad Virtual en la Educación el Próximo Desafío. Journal of Science and Research, 1(CITT2016), Article CITT2016. https://doi.org/10.26910/issn.2528-8083vol1issCITT2016.2016pp57-61