Efecto de la especialidad en bachillerato en el rendimiento matemático en la universidadun estudio comparativo en grados de Administración de Empresas

  1. José Luis Arroyo-Barrigüete 1
  2. Susana Carabias López 1
  3. Adolfo Hernández Estrada 2
  4. Marina Segura Maroto 2
  1. 1 Universidad Pontificia Comillas
    info

    Universidad Pontificia Comillas

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/017mdc710

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Any de publicació: 2023

Número: 402

Pàgines: 115-140

Tipus: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2023-402-597 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista de educación

Resum

Previous studies suggest that the major taken at high school is a very relevant variable in predicting average marks during the first year of business administration (BA) degrees. However, the effect on particular subjects and specifically on mathematics, is not fully solved, as there are very few studies on the topic, the evidence is contradictory and there are no comparative studies between different centers. This paper compares the results at two different universities: 873 students of the BA degree at the Universidad Complutense de Madrid and 822 at the Universidad Pontificia Comillas. The information was obtained from the institutional databases at the two centers, selecting from among the students enrolled between the academic years 2009/2010-2021/2022 those for whom complete information was available. Methodologically, the use of regression models has been combined with interpretable neural networks to ensure the robustness of the results. The analysis shows that, at both universities and independently of the methodological approach, the results are virtually identical: students from the science major outperform their peers from the social sciences major in business mathematics I and II. From the point of view of teaching practice, these results have two implications. Firstly, it seems necessary to reflect on the focus and content of mathematics in the social sciences major, seeking greater alignment with the requirements of the degrees linked to this major. Secondly, regarding teaching practice in the first year of university, it seems necessary to rethink teaching strategies in mathematics, bearing in mind the characteristics and learning styles of students from the social sciences major.

Referències bibliogràfiques

  • Arroyo-Barrigüete, J. L., Tirado, G., Mahíllo Fernández, I., & Ramirez, P. (2020a). Predictores del rendimiento académico en las titulaciones de Administración y Dirección de Empresas: el efecto de la especialidad en bachillerato. Revista de educación, 390, 129-154. https://doi. org/10.4438/1988-592X-RE-2020-390-468
  • Arroyo-Barrigüete, J. L., Carabias López, S., Curto González, T., & Borrás Palá, F. (2020b). Matemáticas en el doble grado ADE-Derecho: un análisis cuantitativo de las estrategias de estudio. Bordón: Revista de pedagogía, 72(4), 27-42. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.80306
  • Charrad, M., Ghazzali, N., Boiteau, V., & Niknafs, A. (2014). NbClust: An R Package for determining the relevant number of clusters in a data set. Journal of Statistical Software, 61(6), 1-36, https://doi.org/10.18637/ jss.v061.i06
  • Contreras de la Fuente, Á. (2001). La enseñanza del análisis matemático en el bachillerato y primer curso de universidad: una perspectiva desde la teoría de los obstáculos epistemológicos y los actos de comprensión. En IV Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (pp. 71-85).
  • Corrales Serrano, M. (2020). Estudio de las motivaciones internas y externas para la elección de modalidad del alumnado de Bachillerato. Incidencia en la didáctica de las Ciencias Sociales. [Tesis Doctoral]. Universidad de Extremadura. https://dehesa.unex. es/handle/10662/11076
  • De Guzmán, M., Hodgson, B. R., Robert, A., & Villani, V. (1998, August). Difficulties in the passage from secondary to tertiary education. In Proceedings of the International Congress of Mathematicians (Vol. 3, pp. 747-762). Berlin: Documenta Mathematica.
  • Dávila, N., García-Artiles, M., Pérez-Sánchez, J. M., & Gómez-Déniz, E. (2015). Un modelo de regresión logística asimétrico que puede explicar la probabilidad de éxito en el rendimiento académico. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 27-45. https://doi.org/10.6018/ rie.33.1.178481
  • Ellerton, N. F., & Clements, M. A. (1998). Transforming the international mathematics education research agenda. En Mathematics education as a research domain: A search for identity (pp. 153-175). Springer.
  • Ernest, P. (2016). An Overview of the Philosophy of Mathematics Education. En The philosophy of mathematics education (3-8). Springer Open. https://doi.org/10.1007/978-3-319-40569-8_1
  • Fox J., & Weisberg, S. (2019). An {R} Companion to Applied Regression, Third Edition. Sage.
  • Gaure, S. (2013). OLS with multiple high dimensional category variables. Computational Statistics & Data Analysis, 66, 8-18. http://dx.doi. org/10.1016/j.csda.2013.03.024
  • Giménez, M. J., Borrás, F., & Carabias, S. (2021). Sesgo matemático negativo en los alumnos del doble grado en ADE y Derecho: Un análisis cuantitativo. En Universidad, innovación e investigación ante el horizonte 2030 (p. 112). Egregius.
  • Godino, J. D., & Batanero, C. (1994). Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherches en didactique des Mathématiques, 14(3), 325-355.
  • Godino, J. D., Batanero, C., Burgos, M., & Gea, M. M. (2021). Una perspectiva ontosemiótica de los problemas y métodos de investigación en educación matemática. Revemop, 3, 1-30. https://doi.org/10.33532/ revemop.e202107
  • Godino, J.D., Batanero, C., & Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM Mathematics Education 39, 127-135. https://doi.org/10.1007/s11858-006-0004-1
  • Godino, J. D., Batanero, C., & Font, V. (2019). The onto-semiotic approach. For the learning of mathematics, 39(1), 38-43.
  • Gómez-Chacón, I. M. (2009). Actitudes matemáticas: propuestas para la transición del bachillerato a la universidad. Educación matemática, 21(3), 5-32.
  • Gonzalez Veiga, M. C., Castellanos Val, L., Gonzalez De Sela Aldaz, M. A., Manzano Pérez, e I. M. (1999). Influencia del currículo previo sobre el rendimiento en matemáticas empresariales: un estudio para la universidad de Oviedo. Revista de Educación, 319, 223-238.
  • Grolemund, G., & Wickham, H. (2011). Dates and times made easy with lubridate. Journal of Statistical Software, 40(3), 1-25. https://doi. org/10.18637/jss.v040.i03
  • Gueudet, G. (2008). Investigating the secondary–tertiary transition. Educational studies in mathematics, 67(3), 237-254. https://doi. org/10.1007/s10649-007-9100-6
  • Jaworski, B. (1998). Mathematics teacher research: process, practice, and the development of teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 1, 3-31. https://doi.org/10.1023/A:1009903013682
  • Kuhn, M. (2020). caret: Classification and Regression Training. R package version 6.0-86. https://CRAN.R-project.org/package=caret Lang, D. T., & CRAN team (2019). Package ‘RCurl’. URL http://www. omegahat.net/RCurl
  • Martínez de Ibarreta, C., Rua, A., Redondo, R., Fabra, M. E., Nuñez, A., y Martín, M. J. (2010). Influencia del nivel educativo de los padres en el rendimiento académico de los estudiantes de la ADE. Un enfoque de género. En M. J. Mancebón Torrubia, D. Pérez Ximénez de Embún, J. M. Gómez Sancho y G. Giménez Esteban (Coords.), Investigaciones de Economía de la Educación Número 5 (pp. 1273-1296). AEDE, Asociación de Economía de la Educación.
  • Pizarroso, J., Portela, J., & Muñoz, A. (2022). NeuralSens: sensitivity analysis of neural networks. Journal of Statistical Software, 102(7), 1-36. https://doi.org/10.18637/jss.v102.i07
  • R Core Team (2020). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing. URL: http:// www.R-project.org/
  • Skemp, R. R. (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, 77, 20-26.
  • Vygotsky, L. S. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Cole, M., John-Steiner, V., Scribner, S., Souberman, E. (eds); Crítica. (Original publicado en 1978).
  • Warnes, G. R., Bolker, B., Bonebakker, L., Gentleman, R., Huber, W., Liaw, A., Lumley, T., Maechler, M., Magnusson, A., Moeller, S., Schwartz, M., & Venables, B. (2020). gplots: various R programming tools for plotting data. R package version 3.1.1. https://CRAN.R-project.org/ package=gplots
  • Wickham, H. (2016). ggplot2: Elegant graphics for data analysis. Springer- Verlag.
  • Wickham, H. François, R., Henry, L., & Müller, K. (2022). dplyr: a grammar of data manipulation. R package version 1.0.8. https://CRAN.Rproject. org/package=dplyr
  • Zeileis, A., & Hothorn, T. (2002). Diagnostic Checking in Regression Relationships. R News, 2(3), 7-10. https://CRAN.R-project.org/doc/ Rnews/