Nuevos modelos en el aprendizaje de la radiodifusión para el Espacio Europeo de Educación Superior

  1. Rubio Jordán, Ana Virginia 1
  2. Berdasco Gancedo, Yolanda 1
  1. 1 Universidad a Distancia de Madrid
    info

    Universidad a Distancia de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01r9skd65

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2013

Issue Title: La enseñanza de la Comunicación en el Espacio Europeo de Educacion Superior (EEES)

Issue: 19

Pages: 605-612

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2013.V19.42143 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

As a theoretical discipline, radio has been present in the curricula of schools of communication and journalism of Spanish universities since their first steps. Apart from this traditional and theoretical frame anddue to its own special features, radio broadcasting requires a highly practical teaching in keeping withthe European Higher Education Area (EHEA) spirit. This practical approach offers also a response to society demands and to our journalistic professional environment.The main aim of this paper is showing the potential of distance education to deal with subjects such asradio journalism, in which students had to perform a series of group activities aimed at simulating dailytasks and routines in a radio station.

Bibliographic References

  • AGENCIA NACIONAL DE EVALUACIÓN DE CALIDAD Y ACREDITACIÓN (ANECA) (2005): Libro Blanco. Títulos de Grado en comunicación. Disponible en http://www.aneca.es/var/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf [Con­sultado: 20 de septiembre de 2012]
  • MERAYO PÉREZ, Arturo (2010): Didáctica de la Comunicación Radiofónica. Dis­ponible en http://www.bocc.ubi.pt/pag/merayo­arturo­didactica­comunication­ra­diofonica.pdf. [Consultado: 12 de agosto de 2012].
  • PALACIO, Gorka J. (2010): “Sistemas con contenido audiovisual y multimedia para el desarrollo de entornos de e­learning 2.0”. En LANDETA, A. (coord.): Nuevas tendencias de e­learning y actividades didácticas innovadoras. Madrid, CEF.
  • PERONA PÁEZ, Juan José y BARBEITO VELOSO, Mariluz (2007): Modalidades educativas de la radio en la era digital, en Revista Icono 14, nº 9. Junio.
  • TENORIO SANTOS, Iván (2008): La nueva radio. Manual completo del radiofo­nista moderno. Barcelona. Editorial Marcomb