Periodismo de verificación en formato verticalnarrativas multimedia de los verificadores en TikTok

  1. Carolina Arrieta-Castillo
  2. Ana Virginia Rubio Jordán
Journal:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1988-5733 1139-1979

Year of publication: 2023

Issue: 60

Pages: 13-32

Type: Article

More publications in: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Abstract

Fact-checking accounts created by fact-checkers on social networks such as TikTok contribute to responding to two of the main challenges that journalistic activity currently encounters: the phenomenon of disinformation and the influence of social media in spreading fake news. This article analyzes the narratives built by fact-checking journalism on TikTok social network, characterized by short videos in vertical format. The main objective of the research is to understand the multimedia characteristics of the verifiers’ discourses on the social network, as well as the identification of the 32main challenges and opportunities that narratives of verification face on TikTok. A content analysis is applied that combines qualitative techniques with descriptive statistics. In order to process the analysis, discursive multimedia storytelling categories are established. The results show that the decisions regarding the focus on the topics and the use of multimedia and interactive language configure differentiated fact-checker profiles. The research concludes that the alliance of forces between fact-checking journalism and TikTok social network can be an instrument of great value for the digital literacy of society.

Bibliographic References

  • Albaladejo, T. (2011). Accesibilidad y recepción en el discurso digital: la galaxia de discursos desde el análisis interdiscursivo. En F. Vilches (Coord.). Un nuevo léxico en la red, (pp. 15-28). Universidad Rey Juan Carlos.
  • Alonso-López, N., Sidorenko-Bautista, P., & Giacomelli, F. (2021). Beyond challenges and viral dance moves: TikTok as a vehicle for disinformation and fact-checking in Spain, Portugal, Brazil, and the USA. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 64, 65-84. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3411
  • Banks, A., Calvo, E., Karol, D., & Telhami, S. (2021). #PolarizedFeeds: Three Experiments on Polarization, Framing, and Social Media. The International Journal of Press/Politics, 26(3), 609-63. https://doi.org/10.1177/1940161220940964
  • Barrios-Rubio, A. y Gutiérrez-García, M. (2021). Prácticas juveniles de consumo sonoro, entre grandes plataformas y el ecosistema radiofónico: Caso Colombia-España. Comunicación y Sociedad, 18, 1-24. https://doi.org/10.32870/cys.v2021.7820
  • Becerra-Chauca, N. y Taype-Rondan, A. (2020). TikTok: ¿una nueva herramienta educativa para combatir la COVID-19? Acta Médica Peruana, 37(2), 249-251. https://doi.org/10.35663/amp.2020.372.998
  • Boulianne, S., & Theocharis, Y. (2020). Young people, digital media, andengagement: A meta-analysisofresearch. Social Science Computer Review, 38(2), 111-127. https://doi.org/10.1177/0894439318814190
  • Casalmiglia, H. y Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Ariel.
  • Cárdenas Rica, M. L., Mancinas-Chávez, R. y Figuereo-Benítez, J. C. (2022). Transparencia pública para la verificación de datos. El caso de Maldito Dato (Maldita.es). Textual & Visual Media, 1(16), 22-43. https://doi.org/10.56418/txt.16.2022.002
  • Castillo-Abdul, B., Romero-Rodríguez, L. M., & Larrea-Ayala, A. (2020). Kid influencers in Spain: Understanding the themes they address and preteens’ engagement with their YouTube channels. Heliyon, 6(9), e05056. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05056
  • Chou, W.-S., Gaysynsky, A., & Vanderpool, R. C. (2021). The COVID-19 Misinfodemic: Moving beyond fact-checking. Health Education & Behavior, 48(1), 9-13. https://doi.org/10.1177/1090198120980675
  • Colle, R. (2011). El análisis de contenido en las comunicaciones. Sociedad Latina de Comunicación Social.
  • Comisión Europea (2018). Flash Eurobarometer 464. Fake news and disinformation online. https://bit.ly/3eQinYv
  • Comisión Europea (2022). Final report of the Commission expert group on tackling disinformation and promoting digital literacy through education and training: final report. Publications Office of the European Union. https://bit.ly/3jFueLI
  • Díaz Noci, J. y Salaverría, R. (2003). Manual de redacción ciberperiodística. Ariel.
  • Díaz Noci, J. (2004). Los géneros ciberperiodísticos. Una aproximación teórica a los cibertextos. [conferencia]. En II Congreso Iberoamericano de Periodismo Digital en Santiago de Compostela.
  • De Santiago-Guervós, J. (2005). Principios de comunicación persuasiva. ArcoLibros.
  • Ditrendia (2020). Mobile en España y en el Mundo 2020. https://bit.ly/3iY6iwV
  • Escandell, M. V. (2004). Aportaciones de la pragmática. En J. Sánchez Lobato y I. Santos Gargallo (Eds.). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) / lengua extranjera (LE), (pp. 179-197). SGEL.
  • Feng, Y. -L., Chen, C. -C., & Wu, S. -M. (2019). Evaluation of charm factors of short video user experience using FAHP-a case study of TikTok app. IOP Conference Series. Materials Science and Engineering, 688(5), 055068. https://doi.org/10.1088/1757-899X/688/5/055068
  • Figuereo-Benítez, J. C., Oliveira, J. S. d. y Mancinas-Chávez, R. (2022). TikTok como herramienta de comunicación política de los presidentes iberoamericanos. En J. I. Aguaded Gómez, A. Vizcaíno Verdú, Á. Hernando Gómez, & M. Bonilla-del-Río (Eds.), Redes sociales y ciudadanía: Ciberculturas para el aprendizaje (pp. 103-112). Grupo Comunicar Ediciones.
  • INJUVE [Instituto de la Juventud]. (2021). Informe Juventud en España (2020). Instituto de la Juventud. https://bit.ly/3XfTWEd
  • Insider Intelligence. (2022). TikTok users worldwide (2020-2025). Insider intelligence. http://bit.ly/3DRrrpo
  • IFCN [International Fact Checking Network] (2020). What does it take to be a signatory? http://bit.ly/3YnjDnc
  • Keenan, C. (2022). An update on our work to counter misinformation. TikTok. http://bit.ly/3HJhagd
  • Krause, N. M., Freiling, I., Beets, B., & Brossard, D. (2020). Fact-checking as risk communication: The multi-layered risk of misinformation in times of COVID-19. Journal of Risk Research, 23(7-8), 1052-1059. https://doi.org/10.1080/13669877.2020.1756385
  • Larrondo-Ureta, A. (2009). La metamorfosis del reportaje en el ciberperiodismo: Concepto y caracterización de un nuevo modelo narrativo. Communicatio Socialis, 22(2), 59-88. https://doi.org/10.15581/003.22.36258
  • Lewandowsky, S., Ecker, U. K. H., & Cook, J. (2017). Beyond misinformation: Understanding and coping with the “post-truth” era. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 6(4), 353-369. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2017.07.008
  • Li, Y., Guan, M., Hammond, P., & Berrey, L. E. (2021). Communicating COVID-19 information on TikTok: A content analysis of TikTok videos from official accounts featured in the COVID-19 information hub. Health Education Research, 36(3), 261-271. https://doi.org/10.1093/her/cyab010 PubMed
  • Loosen, W., Reimer, J., & Hölig, S. (2020). What journalists want and what they ought to do (in)congruences between journalists’ role conceptions and audiences’ expectations. Journalism Studies, 21(12), 1744-1774. https://doi.org/10.1080/1461670X.2020.1790026
  • Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Paidós.
  • Martín Algarra, M. (1995). El Análisis de contenido en la investigación sobre comunicación. Periodística: revista acadèmica, 8, 67-74. https://bit.ly/3DRrZeW
  • Martínez Valerio, L. (2023). Mensajes misóginos en los perfiles de TikTok de la prensa española: Estudio y percepción por parte de los jóvenes. Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, 59, 110-126. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i59.08
  • Mitchell, A., Gottfried, J., Stocking, G., Walker, M., & Fedeli, S. (2019). Many Americans say made-up news is a critical problem that needs to be fixed. Error! Peer Research Center. https://pewrsr.ch/3QNWWEu
  • Morejón-Llamas, N. (2023). Política española en TikTok: Del aterrizaje a la consolidación de la estrategia comunicativa. Revista Prisma Social, (40), 238-261. https://revistaprismasocial.es/article/view/4833
  • Newman, N., Fletcher, R., Robertson, C. T., Eddy, K., & Nielsen, R. K. (2022). Digital News Report 2022. Reuters Institute. https://bit.ly/3HHVrp4
  • Paulussen, S., Domingo, D., Heinonen, A., Singer, J., Quandt, T., & Vujnovic, M. (2008). Citizenparticipation in online newsmedia. An overview of current developments in four European countries and the United States. En T. Quandt & W. Schweiger (Eds.), Journalismus online-Partizipation oder Profession? (pp 263-283) VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91094-9_18
  • Pérez-Escoda, A., y Pedrero Esteban, L. M. (2021). Retos del periodismo frente a las redes sociales, las fake news y la desconfianza de la generación Z. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 67-85. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1519
  • Robledo Dioses, K., Atarama Rojas, T. y Palomino Moreno, H. (2017). De la comunicación multimedia a la comunicación transmedia: Una revisión teórica sobre las actuales narrativas periodísticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(1), 223-240. https://doi.org/10.5209/ESMP.55593
  • Roca, M. (2008). Rethinking entertainment. Entrevista a Marty Kaplan. Trípodos, 23, 135-143. https://www.raco.cat/index.php/Tripodos/article/view/118924
  • Rodríguez Pérez, C. (2019). No diga fake news, di desinformación: Una revisión sobre el fenómeno de las noticias falsas y sus implicaciones. Comunicación (Cartago), 40, 65-74. https://doi.org/10.18566/comunica.n40.a05
  • Rodríguez Pérez, C. (2020). Una reflexión sobre la epistemología del fact-checking journalism: Retos y dilemas. Revista de Comunicación, 19(1), 243-258. https://doi.org/10.26441/RC19.1-2020-A14
  • Romero-Rodríguez, L. M., Tejedor, S., & Castillo-Abdul, B. (2022). From the Immediacy of the Cybermedia to the Need for Slow Journalism: Experiences from Ibero-America. Journalism Practice, 16(8), 1578-1596. https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1870530
  • Salaverría, R. (2004). Cómo escribir para la prensa digital? Mediaccion.doc [documento en línea]. Universidad de Navarra.
  • Salaverría, R. (2005). Cibermedios: El impacto de Internet en los medios de comunicación en España. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones y Sociedad.
  • Salaverría, R. (2014). Multimedialidade: informar para cinco sentidos. En J. Canavilhas (Org.), Webjornalismo:7 caraterísticas que marcam a diferença (pp. 25-52). Livros LabCom.
  • Sánchez-García, P., & Salaverría, R. (2019). Multimedia news storytelling: Semiotic-narratological foundations. El Profesional de la Información, 28(3), 280-303. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.03
  • Scolari, C. (2004). Hacer clic. Hacia una sociosemiótica de las interacciones digitales. Gedisa.
  • Shapiro, G., & Markoff, J. (1997). A matter of definition. En C. W. Roberts (Ed.), Text Analysis for the Social Sciences: Methods for Drawing Statistical Inferences from Texts and Transcripts (pp. 9-31). Lawrence Erlbaum.
  • Sidorenko-Bautista, P., Alonso-López, N., & Giacomelli, F. (2021). Fact-checking in TikTok. Communication and narrative forms to combat misinformation. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 87-113. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1522
  • Sidorenko-Bautista, P., Herranz, J. M., & Cantero, J. I. (2020). Use of new narratives for COVID-19 reporting: From 360º videos to ephemeral TikTok videos in online media. Trípodos, 1(47), 105-122. https://doi.org/10.51698/tripodos.2020.47p105-122
  • Tobeña, V. (2020). Pensar el futuro de la escuela desde comunidades de prácticas. Claves desde TikTok. Dilemata, (33), 221-233.
  • Van Dijk, T. A. (1996). Estructuras y funciones del discurso. Siglo XXI.
  • Vásquez, H. J., Negreira, R. M. C., & López, G. X. (2022). Let’s dance the news! How the news media are adapting to the logic of TikTok. Journalism, 23(8), 1717-1735. https://doi.org/10.1177/1464884920969092
  • Vosoughi, S., Rpy, D., & Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. Science, 359(6380), 1146-1151. https://doi.org/10.1126/science.aap9559