La adaptación sin fin. Versiones de El pisito (1959) y El cochecito (1960) escritas por Rafael Azcona

  1. Luis Deltell Escolar
  2. Juan Carlos Alfeo
Aldizkaria:
Literatura y lingüística

ISSN: 0716-5811 0717-621X

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 48

Orrialdeak: 155-181

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Literatura y lingüística

Laburpena

The process of rewriting and adapting the themes of El Pisito and El cochechito by Spanish novelist and screenwriter Rafael Azcona presents an interesting case study. The writing, adaptation and rewriting method proposed by Azcona is unusual, as the author published several short stories, novels and adapted them into screenplays based on each of these two subjects. The films El pi-sito (Marco Ferreri and Isidoro M. Ferry, 1958) and El cochecito(Marco Ferreri, 1960) represent merely a small fraction of his vast creative output on these subjects. This research has examined all the articles, short stories and texts written by Azcona on these subjects. To do so, primary sources have been accessed, such as the archive of literary and cinematographic censorship (Archivo General de la Administración), the unpublished collection of the Spanish Film Library and the National Library; and, in addition, scientific publications on the author have been reviewed. The re-sult has been the recovery of an unpublished and hitherto unk-nown text, Concierto para pobre, paralítico y muerto (Concert for the poor, paralysed and dead), which has made it possible to investigate the process of rewriting and adapting El pisito and El cochecito. The conclusion of this study is that this is a unique example in which a Spanish author not only adapts and novelises repeatedly, but also completely rewrites his works, and we can speak of three completely different texts in both cases

Erreferentzia bibliografikoak

  • Azcona, Rafael. “El paralítico”. Arriba, 1957, pp. 31-35. . El pisito. Con estudio crítico de Ríos Carratalá. Cátedra, Madrid, 2005.
  • Azzaro, Graziella, editora. Marco Ferreri: Un milanese a Roma. Roma, Cinema della Festa, 2007.
  • Cabezón, Luis A., coordinador. Rafael Azcona, con perdón. Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, 1997.
  • Carpio, Maite: Matrimonio a la italiana. Marco Ferreri y Rafael Azcona. Valladolid, Semana Internacional de Cine de Valladolid, 2008.
  • Castro de Paz, J. L., y J. Cerdán. Del sainete al esperpento: relecturas del cine español de los años 50. Colección Signo e imagen. Madrid, Cátedra, 2011.
  • De Lasa, Juan Francisco: “El pisito”. Revista espectáculo, 1958.
  • Deltell Escolar, Luis. “El cine de Rafael Azcona y Marco Ferreri. Resulta increíble que se pueda urdir un tema tan absurdo, tan estúpido y tan repugnante”. Rafael Azcona: escribir el cine. Madrid, Universidad Complutense, Departamento Cavp1, 2011, prints.ucm.es/id/eprint/15639/. . Madrid en el cine español de la década de los cincuenta. Madrid, Ayuntamiento de Madrid, 2006. “El pisito triunfa en Locarno”. Pueblo, 1958.
  • Erice, Víctor, y Santiago San Miguel. “Rafael Azcona, iniciador de una nueva corriente Cinematográfica”. Nuestro Cine, no. 4, 1961, pp. 3-7.
  • Fernández-Cebrián, Ana. “Domesticidad e imaginarios del consumo en El inquilino (1957), La vida por delante (1958) y El pisito (1959)”. Revista Hispánica Moderna, vol. 69, no. 1, 2016, pp. 37-54, doi:1353/rhm.2016.0007.
  • Frugone, Juan Carlos. Rafael Azcona: atrapados por la vida. Valladolid, 32º Semana Internacional de Cine de Valladolid, 1987. G. L., E. El pisito. Índice, no. 107, 1957, p. 22.
  • García-Aguilar, Alberto. “El cochecito, de Rafael Azcona: el guion cinematográfico como obra literaria”. Revista Latente, vol. 16, 2018, pp. 83-95, doi:10.25145/j.latente. 2018.16.003.
  • García Serrano, Federico, coordinador. Rafael Azcona escribir el cine. Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 2011.
  • Gual, J.M., et al. “Por no perder la vivienda. Narrativas de desposesión en el cine durante el franquismo (1957-1969)”. Arte, Individuo y Sociedad, vol. 33, no. 1, 2021, pp. 11-27.
  • Heredero, Carlos F. Las huellas del tiempo. Cine español 1951-1961. Madrid, Archivos de la Filmoteca Valencia y Filmoteca Española, 1993.
  • Llinás, Francisco. Directores de fotografía el cine español. Madrid, Cátedra y Filmoteca Española, 1989.
  • Losilla, Carlos. “El cochecito”. Antología crítica del cine español 1906- 1995. Madrid, Cátedra, 1997.
  • Macciuci, Raquel. “Antes que el guión. Sobre estrafalario/1 de Rafael Azcona”. Olivar, vol. 2, no. 2, 2001, www.fuentesmemoria. fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2901/pr. 2901.pdf.
  • Masoni, Tullio. Marco Ferreri. La provocazione della libertà nei film del più anarchico tra i grandi maestri del cinema italiano. Roma, Gremese Editore, 1998.
  • Mendo Muñoz, J. “El problema de la vivienda en el cine de la primera posguerra española (1939-1959)”. Revista de la Inquisición:(intolerancia y derechos humanos), vol. 23, 2019, pp. 311-324.
  • Partearroyo, M. Luces de varietés. Lo grotesco en la España de Fellini y la Italia de Valle-Inclán (o al revés). Segovia, Ediciones La Uña Rota, 2020.
  • Rimbau, Esteve, coordinador. Antes del apocalipsis: el cine de Marco Ferreri. Madrid, Cátedra, 1990.
  • Ríos Carratalá, Juan Antonio, editor. Españoles en Italia e italianos en España. Alicante, Universidad de Alicante, 1996. . “Estudio crítico”. El pisito. Madrid, Cátedra, 2005. . La obra literaria de Rafael Azcona. Alicante, Publicaciones Universidad de Alicante, 2009. . Lo sainetesco en el cine español. Murcia, Publicaciones de la Universidad de Alicante, 1997. . “Marco Ferreri en España”. Biblioteca General de la Universidad de Alicante y Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2006, www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcj67v1.
  • Sánchez Salas, Bernardo. “El pisito”. Antología crítica del cine español. 1906-1995. Madrid, Cátedra, 1997. . editor. Otra vuelta en El cochecito. Logroño, Biblioteca Riojana, 1991. . Rafael Azcona: hablar el guión. Madrid, Cátedra, 2006.
  • Scandola, Alberto. Marco Ferreri. Milán, Il castoro cinema, 2004.
  • VV.AA. Azcona Actas del Congreso. Jerez, Fundación Caballero, Bonald, 2003.