La investigación española en torno al uso de las nuevas tecnologías de la información en el periodismo

  1. Teso Alonso, María Gemma 1
  2. Sandulescu Budea, Alexandra María 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (UCM)
  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos (URJC)
Revue:
RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación

ISSN: 2341-2690

Année de publication: 2023

Titre de la publication: Tradición y progreso en la investigación en comunicación. Transformación y creación de teorías y metodologías ante los nuevos retos de la convergencia digital

Volumen: 10

Número: 0

Pages: 33-57

Type: Article

DOI: 10.24137/RAEIC.10.E.4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación

Résumé

The media, social organizations and citizens find us immersed in a communication ecosystem in constant transformation. Currently, technologies such as 5G, the Internet of Things, virtual reality, augmented reality or intelligent virtual assistants are changing the way in which information is produced, distributed, shared and consumed. To what extent have these communicative and social transformations been investigated in Spain? The objective of the study presented is to identify the main lines of research carried out in our country between 2007 and 2018 regarding the uses and applications of new technologies in journalism, also opening ourselves to explore the different contexts and fields of Communication: Media, interpersonal and organizational communication, among others. It is intended to identify the most recurring objects of study when investigating the applications of ICT in the different communication scenarios and we also question ourselves about the theoretical and methodological frameworks used to investigate digitization and the use of new technologies applied to communication in the Society of Information. For this, the content of the texts that collect the results of the research carried out on the use of new technologies is analyzed, finding that most of the studies focus on the application of new technologies to the professional practice of journalism. The data source are the different bases of the MAPCOM project (2007-2018), specifically those that refer to research articles published by Spanish scientific journals whose object of study is the application of ICT in the different areas of communication referred to. The results of this meta-research on how technological changes caused by ICTs have affected communication indicate that communication research focuses on the changes that occur in the context of communication professionals and the use of social networks by professionals and audiences, with little research on the impacts and risks associated with digitization.

Information sur le financement

Références bibliographiques

  • Bell, D. (1973). The coming of post-industrial society: a venture in social forecasting. Basic Books.
  • Berganza, R. (2005). Investigar en comunicación. McGraw Hill.
  • Berners, T., & Fischetti, M. (2000). Tejiendo la red. Siglo XXI.
  • Caffarel, C., & Cáceres, D. (1993). La comunicación es España: planteamientos temáticos y metodológicos entre 1987 y 1990: La investigación en España. Cuadernos de investigación en comunicación, 29, 23-30.
  • Crespi, A., & Cañabate, A. (13 de enero de 2023). ¿Qué es la Sociedad de la Información? Cátedra Telefónica UPC: Análisis de la evolución y tendencias futuras de la Sociedad de la Información. https://cutt.ly/OwiCdnf3
  • Fidler, R. (1997). Mediamorphosis: Understanding New Media. Journalism and Communications for a New Century. Pine Forge Press.
  • Fondevilla, J. (2008). La alianza entre el periodismo digital y tradicional y los operadores de telecomunicación: hacia un rendimiento óptimo. Barcelona: Comunicación en el III Congreso Nacional Ulepicc- España.
  • Gabelas, J., García, D., & Aparici, R. (2023). La invasión del algoritmo. Gedisa.
  • Gaitán, J., Ortega, F., & Caffarel, C. (2021). Análisis de las revistas mejor indexadas en comunicación en España. Mapa de la difusión de los artículos vinculados a proyectos I+D+i en revistas españolas desde 2007 hasta 2018. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 845-855. https://doi.org/10.5209/esmp.73262
  • Gomez, G. (2020). Métodos y técnicas de investigación utilizados en los estudios sobre comunicación en España. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(1), 115-127, https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM000018
  • Machlup, F. (1962). The production and distribution of knowledge in the US. Princeton University Press.
  • López, X. (2018). Panorama y desafíos de la mediación comunicativa en el escenario de la denominada automatización inteligente. Profesional de la Información, 27(4), 725-731. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.01
  • Cano, L., Portalés, M., & Llorca, G. (2017). La divulgación de salud en la televisión pública: el caso de RTVE en 2016. AdComunica, 14, 201-228, http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2017.14.11
  • Joyanes, L. (2018). Industria 4.0. La cuarta revolución industrial. Alfaomega.
  • Lozano, C., & Rodríguez, A. (2018). La investigación de la comunicación en la actualidad. AdComunica, 15, 21-24. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.15.2
  • Martínez, M., & Saperas, E. (2016). Objetos de estudio y orientación metodológica de la reciente investigación sobre comunicación en España (2008-2014). Revista Latina de Comunicación Social, 71, 1365-1384. https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1150
  • Moragas, M. (1988). Los estudios sobre comunicacion y nuevas tecnologías en España: indicadores sobre sus antecedentes y estado actual. Cuadernos de Investigación en comunicación, 1, 11-19.
  • Naisbitt, J. (1982). Megatrends. Warner Books.
  • Penty, A. (2004). Post Industrialism. Kessinger Publishing.
  • Salaverría, R. (2005). Redacción periodística en internet. Eunsa.
  • Salaverría, R. (2019). Digital journalism: 25 years of research. Review article. Profesional de la Información, 28(1). https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01
  • Sánchez, H., & Sánchez, M. (2017). Los bots como servicio de noticias y de conectividad emocional con las audiencias. El caso de Politibot. Doxa Comunicación, 25, 63-84. https://doi.org/10.31921/doxacom.n25a3
  • Sandulescu, A. (2018). Amabilidad digital frente a nuevas generaciones: perfil digital del periodista madrileño y su relación con el principiante. Contratexto: revista de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Lima, 29, 105-120. https://www.redalyc.org/journal/5706/570660792006/html/
  • Sandulescu, A. (2021). Referentes periodísticos como propuesta práctica en Fundamentos del Periodismo. Simposio prácticas excelentes en la docencia universitaria. Universidad Complutense de Madrid, 5 y 6 de octubre de 2021.
  • Sandulescu, A. (2022). Análisis en torno a la simbiosis periodismo y tecnología: panorama de aproximación en la investigación española. En F. Rodríguez y A. Barranquero (Eds.) De lo viejo a lo nuevo: Teorías, métodos e instituciones de la investigación en comunicación (pp. 449-469). Dykinson.
  • Schwab, K. (2016). The fourth industrial revolution. World Economic Forum.
  • Soengas, X., Rodríguez, A., & Abuín, N. (2014). La situación profesional de los periodistas españoles: las repercusiones de la crisis en los medios. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 104-124.
  • Soler, J., Sora, C., Freixa, P., & Ribas, J. I. (2016). Perfil del profesional de la comunicación interactiva: Fundamentos, actualidad y perspectiva. Profesional de la Información, 25(2), 196-208. https://doi.org/10.3145/epi.2016.mar.06
  • Soto, J., & Feijoo, C. (2003). Veinticinco años de la sociedad de la información en España. Economía Industrial, 349-350.
  • Vizoso, Á., Pérez-Seijo, S., & López-García, X. (2019). Diez años de investigación en las principales revistas científicas de comunicación. Tendencias y temáticas en las publicaciones de mayor impacto en JCR y SJR. AdComunica, 18, 245-270, http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.12
  • Weaver, D., & Wilhoit, G. (1996). The Global Journalist in the 1990. News people around the world. Lawrence Erlbaum Publishers.
  • Weaver, D. (Ed.) (1998). The American journalist in the 1990s. US News people and the end of an era. Hamptom Press.
  • Webster, F. (1994). What information society? The information Society: An International Journal, 10(1), 1-23. https://doi.org/10.1080/01972243.1994.9960154