Los pájaros en Juan José Millásanálisis de la simbología aviar en el universo metaficcional de «Que nadie duerma» (2018)

  1. Miriam García Villalba 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Ala Este: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada

ISSN: 2792-3800

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 31-48

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Ala Este: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada

Laburpena

The purpose of this article is to analyse the symbology in the metaficcional universe created by Juan José Millás in Que nadie duerma (2018). First, it will analyse the writer’s narrative as part of his generation and focalising on the novel concept and the new literary movements in the last years such as autofiction, metafiction or neonovela. Then, we will study Que nadie duerma in three sections: familiar heritage of the protagonist and avian symbology within the narrative universe and her traumatic childhood. Secondly, the study of interartistic metaficcional games created by Juan José Millás and the existentialist inspiration (life as theatre, Calderón de la Barca), the fight of real versus fiction and the doubtfulness of the being. To sum up, we will analyse the cathartic ending as closure of his metafictional world.

Erreferentzia bibliografikoak

  • -Castro, P. (2018): «Que nadie duerma», El Cultural, 13 de abril. Disponible en: https://elcultural.com/que-nadie-duerma [Consulta: 03/12/2022]
  • -Chevalier, J., dir. (2015): Diccionario de los símbolos, trad. Manuel Silvar y Arturo Rodríguez, Barcelona, Herder Editorial.
  • -Gracia, J. & D. Ródenas (2011): Historia de la literatura española. Derrota y restitución de la modernidad (1939-2010), dir. J.C. Mainer, Madrid, Crítica.
  • -Gutiérrez Sanz, V. (2018): «Que nadie duerma, de Juan José Millás: el surrealismo cotidiano», La Milana Bonita, 27 de mayo. Disponible en: https://lamilanabonita. com/2018/05/27/que-nadie-duerma-de-juan-jose-millas-el-surrealismo-cotidiano/[Consulta: 03/12/2022].
  • -Mainer, J. C. (2018): «La venganza de Lucía», Babelia (El País), 6 de marzo. Disponible en: https://elpais.com/cultura/2018/02/27/babelia/1519732657_483965.html [Consulta: 03/12/2022].
  • -Mendoza, E. (1998): «La novela se queda sin épica». El País, 16 de agosto. Disponible en: https://elpais.com/diario/1998/08/16/cultura/903218401_850215.html [Consulta: 03/12/2022].
  • -Millás, J. J. (2016): El desorden de tu nombre, Barcelona, Seix Barral.
  • -Millás, J.J. (2018): Que nadie duerma, Madrid, Alfaguara.
  • -Sobejano, G. (1995): Juan José Millás: fabulador de la extrañeza, Madrid, Alfaguara.
  • -Sobejano, G. (2009): «La novela ensimismada (1980-1985)», Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmczg759 [Consulta:03/12/2022].
  • -Toro, V. (2017): «Soy simultáneo»: el concepto poetológico de la autoficción en la narrativa hispánica, Madrid, Editorial Iberoamericana/Vervuert.
  • -VV. AA. (2011): El libro de los símbolos, Kölh, Taschen Benedikt