La formación continua del profesorado en los planes estratégicos de las universidades españolas

  1. Francisco Javier Malagón Terrón 1
  2. Mariona Graell Martín 1
  1. 1 Universitat Internacional de Catalunya
    info

    Universitat Internacional de Catalunya

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/00tse2b39

Aldizkaria:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Argitalpen urtea: 2022

Alea: 25

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 433-458

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/EDUXX1.30321 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Laburpena

The present work investigates a sample of 45 Strategic Plans applied by the same number of Spanish universities between the years 2000 and 2020, to learn the relevance and the treatment that continued training of Teaching and research Staff receives in the strategic plans. The content analysis method has been used to identify and compute objectives and different aspects that universities explicitly relate to the training of teachers in these plans. The repertoire of variables has been elaborated inductively through the continuous review of the documents.The results allow us to appreciate that continuing training of teaching and research staff is taken into account in the universities’ plans. However, this training receives unequal and generally unsystematic treatment in the corporate documents; moreover, universities tend to emphasize some topics to the detriment of others, focusing mainly on teaching and very little on the management and development of directive functions. Finally, the universities, as a whole but not individually, associate the continued training of the teachers with a wide and varied repertoire of topics, which suggests the possibility of moving forward to a more articulated and integral model of continuing training applicable to the set of Spanish universities.We believe the results are useful in order to improve the content and planning of the continuing training of the teachers with a more systematic and integral focus, considering the importance of the training of teachers and researchers for the management of the changes that universities propose, especially taking into account the impact that the covid-19 pandemic is having on the digital and pedagogical transformation of universities

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álamo Vera, F. R. (1995). La planificación estratégica de las universidades: propuesta metodológica y evidencia empírica. [Tesis doctoral. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria].
  • Álamo Vera, F. R., & García Soto, M. G. (2007). El proceso estratégico en el sector público: Análisis en el contexto de las universidades españolas. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 13(2), 113-119.
  • Allen, J., Rowan, L., & Singh, P. (2020). Teaching and teacher education in the time of COVID-19. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 48(3), 233-236. https://doi.org/10.1080/1359866X.2020.1752051
  • Benavides León, C. A., & López Rodríguez, N. M. (2020). Retos contemporáneos para la formación permanente del profesorado universitario. Educación y Educadores, 23(1), 71-88. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.4
  • Blanchard Giménez, M. (2020). Desafíos de la Formación del Profesorado Universitario en España en el siglo XXI. Чуждоезиково обучение 47(2), 155–165.
  • Cabero Almenara, J. & Valencia, R. (2021). Y el COVID-19 transformó al Sistema Educativo: reflexiones y experiencias por aprender. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 218-228. https://doi.org/10.46661/ijeri.5246
  • Corbera, E., Anguelovski, I., Honey-Rosés, J., & Ruiz-Mallén, I. (2020). Academia in the time of COVID-19: Towards an ethics of care. Planning Theory & Practice, 21(2), 191-199. https://doi.org/10.1080/14649357.2020.1757891
  • CRUE (2020). La universidad frente a la pandemia. CRUE Universidades Españolas. https://www.crue.org/2020/12/universidad-frente-pandemia/ [Revisado: 14/03/2021].
  • Deloitte (2015). The Deloitte Global Millennial Survey. DTTL Global Brand & Communications.
  • García-Aracil, A. (2013). La planificación estratégica en las universidades públicas en España. Aula, 19, 111-132.
  • García Manjón, J. V. (2009). Hacia el Espacio Europeo de Educación Superior. El reto de la adaptación de la universidad a Bolonia. Netbiblo.
  • Ion, G., & Cano, E. (2012). La formación del profesorado universitario para la implementación de la evaluación por competencias. Educación XX1, 15(2), 249-270. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.2.141
  • Kotter, J. P. (2004). Las claves del cambio. Deusto.
  • Martín Serrano, M. (2004). La producción social de comunicación. Alianza Editorial.
  • Salaburu, P., Ginés Mora, J., & Haug, G. (2011). España y el proceso de Bolonia: un encuentro imprescindible. Academia Europea de Ciencias y Artes.
  • Sales, D., Cuevas-Cerveró, A., & Gómez-Hernández, J. A. (2020). Perspectives on the information and digital competence of Social Sciences students and faculty before and during lockdown due to Covid-19. Profesional de la información, 29(4), e290423.
  • Tejada Fernández, J., & Ruiz Bueno, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-38. https://doi.org/10.5944/educxx1.12175
  • Universidad de Granada (2020). Plan Estratégico UGR. Bases metodológicas. Universidad de Granada.