Intersección entre desinformación, populismo y eneagramasun enfoque holístico en la gestión de noticias falsas en estudiantes universitarios

  1. Vargas Delgado, José Jesús 1
  2. García García, Francisco 2
  1. 1 Universidad Europea
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Any de publicació: 2023

Volum: 28

Número: 2

Pàgines: 289-303

Tipus: Article

DOI: 10.5209/HICS.88862 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Historia y comunicación social

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

The misinformation phenomenon continues to be the subject of scientific research from various communicational perspectives due to its impact on the treatment and consumption of information. This study approaches the issue from a correlational perspective, focusing on the intersection of misinformation, populism, and enneagrams. Its main aim is to understand how enneatypes and emotional inclinations can influence the perception and management of fake news, and their connection to the concept of populism. This holistic approach provides a valuable perspective for addressing the challenges of misinformation and populism in the context of higher education, laying the groundwork for future research in such complex and interconnected fields.

Referències bibliogràfiques

  • Aalberg, T., Esser, F., Reinemann, C., Stromback, J., y De Vreese, C. (2017). Populist Political Communication in Europe. New York: Routledge.
  • Alcoceba J. A. y Homont L. P. P. (2022). Análisis de la campaña en Twitter de las Elecciones de Castilla y León 2022: Institucionalidad, reafirmación de los candidatos y orgullo regionalista. Historia y Comunicación Social, 27(2), 497-508. https://doi.org/10.5209/hics.84400
  • Aruguete, N. Calvo, E. & Ventura, T. (2020). News Sharing, Gatekeeping, and Polarization: A Study of the #Bolsonaro Election. Digital Journalism 9(1), 1-23. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1852094
  • Barrientos-Báez A., Martínez-Sala A. M., Altamirano V. P. y Caldevilla Domínguez D. (2021). Fake News: La pandemia de la COVID-19 y su cronología en el sector turístico. Historia y Comunicación Social, 26(Especial), 135-148. https://doi.org/10.5209/hics.7424
  • Burni, A., y Tamaki, E. (2021). Populist Communication During the Covid-19 Pandemic: the Case of Brazil’s President Bolsonaro. Partecipazione e Conflitto, 14(1), 113-131. DOI: 10.1285/i2035660914i1p113
  • Cabezuelo Lorenzo, F., Manfredi, J. L. (2019). Posverdad, fake-news y agenda política en el discurso de Trump en Twitter. Historia y comunicación social 24(2), 449-483. https://doi.org/10.5209/hics.66291
  • Calvo, E., y Aruguete, N. (2020). Fake news, trolls y otros encantos: Cómo funcionan (para bien y para mal) las redes sociales (1ª Ed). Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.
  • Charaudeau, P. (2009). Reflexiones para el análisis del discurso populista. Discurso & Sociedad, 3(2), 253-279.
  • Comisión Europea. (2019). Disinformation Review. Recuperado de: https://euvsdisinfo.eu/disinformation-review/.
  • Culloty, E., y Suiter, J. (2021). Disinformation and Manipulation in Digital Media: Information Pathologies. New York: Routledge Focus.
  • Daniels, D., y Price, V. (2009). Eneagrama Esencial: La Guía Definitiva de la Prueba de Personalidad y Descubrimiento de uno Mismo. Editorial Kairós.
  • Escobar, M., y Mercado, M. (2019). Big data: un análisis documental de su uso y aplicación en el contexto de la era digital. La Propiedad Inmaterial, 28, julio-diciembre.
  • Figueira, J., y Santos, S. (2019). Percepción de las noticias falsas en universitarios de Portugal: análisis de su consumo y actitudes. Profesional de la información, 28(3). https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.15
  • Finchelstein, F. (2017). From fascism to populism in history. University of California Press.
  • Gerbaudo, P. (2017). The Mask and the Flag: Populism, Citizenism, and Global Protest. Oxford University Press.
  • Herrero Curiel, E., y La Rosa, L. (2022). Los estudiantes de secundaria y la alfabetización mediática en la era de la desinformación. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 73, 95-106. https://doi.org/10.3916/C73-2022-08
  • López López, P.C., Maldonado, A.M., y Ribeiro, V. (2023). La desinformación en las democracias de América Latina y de la península ibérica: De las redes sociales a la inteligencia artificial (2015-2022). Revista de Comunicación y Cultura, 8, 69-89. https://doi.org/10.32719/26312514.2023.8.5
  • Lorenz-Spreen, P., Oswald, L., Lewandowsky, S., y Hertwig, R. (2023). Una revisión sistemática de la evidencia causal y correlacional mundial sobre los medios digitales y la democracia. Naturaleza comportamiento humano, 7(1), 74–101. https://doi.org/10.1038/s41562-022-01460-1
  • Losada-Díaz, J. C., Zamora-Medina, R., y Martinez-Martínez, H. (2021). El discurso del odio en Instagram durante las Elecciones Generales 2019 en España. Revista Mediterránea de Comunicación/Mediterranean Journal of Communication, 12(2), 195- 208. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.19142
  • Maitri, S. (2004). La Dimensión Espiritual del Eneagrama: Nueve Caras del Alma. Editorial Kairós.
  • Monsiváis-Carrillo, A. (2023). Populismo, desinformación e integridad electoral en México. Elecciones 22(25), 151-182.
  • Mudde, C., y Rovira Kaltwasser, C. (2018). Studying Populism in Comparative Perspective: Reflections on the Contemporary and Future Research Agenda. Estudios Políticos Comparados, 51(13), 1667–1693. https://doi.org/10.1177/0010414018789490
  • Müller, J. W. (2016). ¿Qué es el populismo? Fondo de Cultura Económica.
  • Naranjo, C. (2008). Carácter y Neurosis: Una Visión Integradora. Editorial Cuatro Vientos.
  • Ortiz Sobrino M. Ángel, Marta Lazo C. y Gabelas Barroso J. A. (2019). Los niños y adolescentes ante las pantallas: el cambio de paradigma en el modelo de relaciones y mediación. Historia y Comunicación Social, 24(1), 353-365. https://doi.org/10.5209/hics.64499
  • Palmer, H. (2003). El Eneagrama: Un Prodigioso Sistema de Identificación de los Tipos de Personalidad. Ediciones Urano.
  • Riso, D. R., & Hudson, R. (2006). Sabiduría del Eneagrama: Un Viaje de Autodescubrimiento a través de los Nueve Eneatipos. Editorial Urano.
  • Rúas Araújo, J. & Paniagua Rojano, F.J. (2023). Aproximación al mapa sobre la investigación en desinformación y verificación en España: estado de la cuestión. ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 21 (1). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i1.1987
  • Siles, I., Tristán, L., y Carazo, C. (2021). Populism, media, and misinformation in Latin America. En Tumber, H., & Waisbord, S. (Eds.), The Routledge Companion to Media Disinformation and Populism (1ª edición). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003004431
  • Tandoc Jr, E. C., Lim, Z. W., y Ling, R. (2018). Defining “Fake News”: A Typology of Scholarly Definitions. Digital Journalism, 2, 137-153. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1360143
  • Torre Santos, J. (2022). Populismo y etapa de la ira en el discurso de la crisis en España: el caso de Podemos. Artifara. Monográfico: Estudios sobre el léxico del español, 407-429.
  • Tuñón, J. (2021). Europa frente al brexit, el populismo y la desinformación: supervivencia en tiempos de “fake news”. Tirant humanidades.
  • Vargas, A. (2015). Eneagrama ¿Quién soy? Editorial Alamah, 12-35.
  • Vargas, J. J., y Sacaluga, I. (2021). Neurocomunicación visual consciente: gestión deliberada y potencial de la mirada, como argumento persuasivo no verbal para vencer y convencer. Anales de Investigación, 17(3), edición especial, 1-13. http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/453
  • Vision of humanity (s.f.). Information and misinformation in the Russia Ukraine war. Recuperado de: www.visionofhumanity.org/information-and-misinformation-in-the-russia-ukraine-war