Teléfono móvil en educación secundariaSeis interrogantes para su inclusión desde el enfoque del Desarrollo Positivo Adolescente

  1. Fernández-Rodrigo, Laura 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Sociedad e Infancias

ISSN: 2531-0720

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakien izenburua: La digitalización de la educación y la alfabetización digital: desafíos para la infancia y la adolescencia

Alea: 7

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 299-302

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/SOCI.91365 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Sociedad e Infancias

Laburpena

The current state of research shows how secondary education centres usually prohibit or limit the use of mobile phones. Given the commonly known risk behaviours in the virtual world, it is necessary to investigate new pedagogical models for the inclusion of the device in achieving Digital and curricular Competencies. The purpose of the article is to raise possibilities and limitations for the inclusion of the mobile phone in schools, considering the Positive Youth Development approach. It has been developed through a review of the literature and findings from previous research are considered. The inclusion of the device from the PYD approach would imply generating new educational actions at the centre to achieve competencies, considering the potential, empowerment and participation of the students for the benefit of their relationships, their well-being, the construction of their identity and their autonomy. progressive. The article specifies “6 Questions for the inclusion of the Mobile Phone in secondary education centres from the Positive Youth Development Approach”, aiming to open new paths in the establishment of innovative techno-pedagogical models that make it possible to include technology in the educational system for the benefit of the comprehensive development of students.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Andrade, B., Guadix, I., Rial, A. y Suárez, F. (2021). Impacto de la tecnología en la adolescencia. Relaciones, riesgos y oportunidades. Madrid: UNICEF España.
  • Calvo González, S., y San Fabián, J. L. (2018). Redes Sociales y Socialización Afectiva de las Personas Jóvenes: Necesidades Docentes en Educación Secundaria Obligatoria. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 16(2). https://doi.org/10.15366/reice2018.16.2.001
  • Cuenca, A., Álvarez, M., Ontaneda, L., Ontaneda, E., y Ontaneda, S. (2021). La Taxonomía de Bloom para la era digital: actividades digitales docentes en octavo, noveno y décimo grado de Educación General Básica (EGB) en la Habilidad de «Comprender». Espacios, 42(11), 11-25.
  • European Commission. (2019). Key competences for lifelong learning. Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. Publications Office. (en línea) https://data.europa.eu/doi/10.2766/569540
  • Fernández-Rodrigo, L., Erta-Majó y Tirocchi, S. (in press). 10 Facilitators of sense of belonging through Digital Competences: a qualitative study with educational science students. Media Education – Studi, ricerche e buone practiche.
  • Fernández-Rodrigo, L. (2016). El uso didáctico y metodológico de las tabletas digitales en aulas de educación primaria y secundaria de Cataluña. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (48), 9-25. (en línea) https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36843409002
  • Gewerc, A., Fraga, F., y Rodes, V. (2017). Niños y adolescentes frente a la Competencia Digital. Entre el teléfono móvil, youtubers y videojuegos. https://doi.org/10.47553/rifop.v31i2
  • Hinojo Lucena, F. J., Aznar Díaz, I., y Romero Rodríguez, J. M. (2020). Mobile learning en las diferentes etapas educativas. Una revisión bibliométrica de la producción científica en Scopus (2007-2017). http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.04
  • Lerner, R. M., Lerner, J. V., Murry, V. M., Smith, E. P., Bowers, E. P., Geldhof, G. J., y Buckingham, M. H. (2021). Positive youth development in 2020: Theory, research, programs, and the promotion of social justice. Journal of Research on Adolescence, 31(4), 1114-1134. https://doi.org/10.1111/jora.12609
  • Mateu-Luján, B., Giró Gràcia, X., Blanco García, M. M., y Paredes Labra, J. (2023). Posicionamiento de los medios de comunicación tradicionales respecto al uso educativo de los móviles en educación secundaria. Educación XX1: revista de la Facultad de Educación. https://doi.org/10.5944/educxx1.33158
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2020). Competencia digital. (en línea) https://educagob.educacionyfp.gob.es/curriculo/curriculo-lomloe/menu-curriculos-basicos/ed-secundaria-obligatoria/competencias-clave/digital.html
  • Oliva, A., Ríos, M., Antolín, L., Parra, Á., Hernando, Á., y Pertegal, M. Á. (2010). Más allá del déficit: Construyendo un modelo de desarrollo positivo adolescente. Infancia y aprendizaje, 33(2), 223-234. https://doi.org/10.1174/021037010791114562
  • Pastor, Y., García-Jiménez, A., y López-de-Ayala, M. C. (2022). Estrategias de regulación de uso del smartphone y uso problemático de internet en la adolescencia. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 38(2), 269-277. https://doi.org/10.6018/analesps.461771
  • Rivera-Vargas, P., Mateu-Luján, B., Rappoport, S., y Gamboa, Y. (2023). Digitalización de los Centros Educativos y Uso de Teléfonos Móviles en el Aula. Análisis del Caso Español. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 25–43. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.4.002
  • Scolari, C. A., Masanet, M. J., Guerrero-Pico, M., y Establés, M. a. J. (2018). Transmedia literacy in the new media ecology: Teens’ transmedia skills and informal learning strategies. Profesional de La Informacion, 27(4), 801–812. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.09
  • Search Institute (2017). The Asset Approach: 40 Elements of Healthy Development.
  • Urrea-Monclús, A., Balsells, M.A., Forné, M.A., y Fernández-Rodrigo, L. (2023). Adolescències: reptes, propostes i orientacions per a les polítiques municipals. Àrea d’igualtat de la Diputació de Barcelona.
  • Vaquero, E. (2021). Orientacions per al desenvolupament positiu dels adolescents amb tecnologies digitals. En Balsells, M.A., Vaquero, E., y Fernández-Rodrigo, L. (Coord.) Teeponds. Càtedra Educació i Adolescència Abel Martínez Oliva. (en línea) https://youtu.be/xeR2O8QrszE?si=trPTQ629H_oq_cjq
  • Youth (2022). Positive Youth Development. (en línea) https://youth.gov/youth-topics/positive-youth-development