El escultor de la eterna AlemaniaHitler y la estetización de la política en el III Reich

  1. Leiva Bustos, Javier 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Isegoría: Revista de filosofía moral y política

ISSN: 1130-2097

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 69

Mota: Artikulua

DOI: 10.3989/ISEGORIA.2023.69.17 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Isegoría: Revista de filosofía moral y política

Laburpena

Since his youth, Hitler felt the inner desire to become a renowned artist both in his native Austria and the Germany he felt he belonged. Although the Academy of Fine Arts Vienna twice frustrated his dream in the fine arts, properly said, politics brought him the opportunity to make it come true; and, once he had become Führer of all German people, he though himself as the great artist who must have regenerated and shaped a new Germany. In this essay I will try to present the main aspects of aesthetics with which National Socialism covered the Third Reich. An aesthetic which went beyond the artistic field, shaping a whole society, a political model and a way of thinking, based on its aspiration to domination, its ambition to eternity and its wish to make the German community an authentic piece of art.

Finantzaketari buruzko informazioa

Finantzatzaile

Erreferentzia bibliografikoak

  • Arendt, H. (2010): Los orígenes del totalitarismo. Madrid: Alianza.
  • Bauman, Z. (2011): Modernidad y Holocausto. Madrid: Sequitur.
  • Benjamin, W. (1989): La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, en Benjamin, W.: Discursos Interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus.
  • Chapoutot, J. (2013): El nacionalsocialismo y la Antigüedad. Madrid: Abada.
  • Didi-Huberman, G. (2004): Imágenes pese a todo. Barcelona: Paidós.
  • Fichte, J. G. (2002): Discursos a la nación alemana. Madrid: Tecnos.
  • Hitler, A. (2003): Mi lucha. Barcelona: Colección Ave Fénix «Histórica».
  • Jäckel, E. (1972): Hitler’s Weltanschauung, Middletown, CT: Wesleyan University Press.
  • Leiva, J. (2016): «Redefiniendo lo humano: el caso del nazismo». Tales. Revista de Filosofía, 6, pp. 87-98.
  • Levi, P. (2012): Trilogía de Auschwitz. Barcelona: El Aleph.
  • Lifton, R. J. (2017): The Nazi Doctors. New York, NY: Basic Books.
  • Lozano, A. (2011): La Alemania nazi. Madrid: Marcial Pons.
  • Michaud, E. (2009): La estética nazi. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
  • Nancy, J. L. (2006): La representación prohibida. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Riefenstahl, L. (2013): Memorias. Barcelona: Lumen.
  • Ruiz de Samaniego, A. (2002): «La estética nazi. El poder como escenografía». En Hernández Sánchez, D., (ed.): Estéticas del arte contemporáneo. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Schmitt, C. (2001): «El “Führer” defiende el derecho». En Orestes Aguilar , H.: Carl Schmitt, teólogo de la política. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
  • Speer, A. (2011): Memorias. Barcelona: El Acantilado.