Nerudobro y Huirudalas vanguardias como renovación del lenguaje poético en Huidobro y Neruda; asedios a 'Altazor' y 'Tentativa del hombre infinito'

  1. Enrique Ortiz Aguirre 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Letra 15: Revista digital de la Asociación de Profesores de Español "Francisco de Quevedo" de Madrid

ISSN: 2341-1643

Year of publication: 2023

Issue: 13

Type: Article

More publications in: Letra 15: Revista digital de la Asociación de Profesores de Español "Francisco de Quevedo" de Madrid

Abstract

Nerudian poetics is inexhaustible; However, perhaps one of his most complex and neglected collections of poems (Attempt of the infinite man) explains both the fruitful relationships between Spanish-American poetry and the Vanguards as well as the poetic renewal that it entailed in productions such as those of Huidobro and Neruda, and deserves some more sieges. , given its condition as a hinge towards one of the most outstanding stages of the Nobel Prize: the surrealist. Despite the manifest coldness between both authors, it is unavoidable to turn to the interactions that can be identified between Altazor and Attempt of the Infinite Man, two masterpieces of Spanish-American literature and, by extension, universal. In this article, then, in a modest and panoramic way, we intend to address the hermeneusis of these works to better understand the contribution of the Vanguards, and in a singular way of Surrealism, to the renewal and poetic originality of one of the main Latin American poetic trends of the twentieth century. Thus, an identifiable relationship is established in a rhetoric that is handled at different levels.

Bibliographic References

  • -BARZUNA, Guillermo (1998). «Pablo Neruda y el discurso de las Vanguardias». Revista Estudios, Universidad Costa Rica, nº 14 y 15 (1997-1998), págs. 129-134.
  • -DE COSTA, René (1987). «El Neruda de Huidobro». Ángel Flores (coord.). Nuevas aproximaciones a Pablo Neruda. Fondo de Cultura Económica, págs. 273-279.
  • -GAETE CÁCERES, Miguel Ángel. (2014). Ad infinitum: implicaciones de lo sublime en la contemporaneidad. Aisthesis, nº 56 (2014), págs. 53-68.
  • -LOYOLA, Hernán (1983). Lectura de Tentativa del hombre infinito de Pablo Neruda. Revista Iberoamericana (1983), págs. 369-387.
  • -NERUDA, Pablo (1964). «Algunas reflexiones improvisadas sobre mis trabajos». Mapocho, nº 6 (1964), pág. 181.
  • -NERUDA, Pablo (1964). Tentativa del hombre infinito. Colección "El Viento en la Llama". Santiago-Chile. Universidad de Chile, 46 págs. Facsímil en línea en Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.
  • -NERUDA, Pablo (1974). Tentativa del hombre infinito. Pablo Neruda, Poesía I. Editorial Noguer. págs. 121-132.
  • -ORTIZ AGUIRRE, Enrique (2023). «Erotismo, la poética del vacío y la sublimidad vanguardistas en Altazor de Vicente Huidobro». Human Review. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, 18 (4):1-11.
  • -RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, Milena (2008). «Dos planetas poéticos: Huidobro vrs. Neruda, y viceversa». Anales de Literatura chilena, año 9 (2008), 185-203.
  • -SICARD, Alain (1971). «La eternidad en el instante: Un análisis de Tentativa del hombre infinito». Anales de la Universidad de Chile, enero diciembre (1971), págs. 107-116.
  • -VERA GUZMÁN, Alberto Carlos (2021). La poesía de Pablo Neruda. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, alma máter del Magisterio Nacional, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades, examen de suficiencia Profesional Res. N° 0278-2021-D-FCSYH. Lima.